• Millli

Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.

Vi fortsätter här! =) Hoppas alla hittar hit!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-22 14:33
    Biglin:Vår trogna suporter i omgång 2
    Ida04Emma06: Ida 29+4, Emma 32+5, 3:an BF 12/3
    Kiwi: Jonathan 31+3, 2:an BF 5/2
    Latvis: Lucas 29+3, 2:an BF 21/2
    Liley: Julie 30+3, 2:an BF 15/1
    Milli: pojke 24+4,2:an BF 31/1
    Mison: pojke 32+5, 2:an BF 16/2

• Svar på tråden Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.
  • Dalva

Tack! Är hemma igen. Jag har nu blivit undersökt av läkare på KS och hon trodde inte att det var något, bara sköra slemhinnor och ett brustet blodkärl. Livmodertappen var omogen och 4 cm. Hade heller ingen UVI/GBS. Förhoppningsvis var det falskt alarm med blödningen! Dr trodde att det var infektion som orsakat förra för tidiga födseln och det har jag ju inte nu. Men om jag blöder mer, får sammandragningar eller förkortad tapp blir jag inlagd.

Tänker mycket på dig, Millli och hoppas att det går bra för dig! Och för er andra också förstås

• Millli

ÅH va skönt att höra! Var du sjukskriven nu så du får vila?

Jag ska få gå på promenad i korridoren nästa vecka om tappmätningen ser bra ut. Kanske kanske får jag permis om jag verkligen inte har några sammandragningar eller om man ser att tappen inte pallar att jag står upp.. Saknar min "stora"plutt så mycket nu, en hel vecka utan att ha sett honom!! Förutom via videosamtal på mobilen.

• Dalva

Ja, jag är sjukskriven och min dotter har börjat på förskola så att jag kan vila (hon trivs jättebra som tur är!).

Fantastskt att det kanske blir permis för din del! Det måste ju betyda att läkarna ser en positiv utveckling och att det finns goda möjligheter att den lilla plutten stannar länge! Förstår att du måste sakna stora plutten enormt!

• Mison

Vad skönt Liley att allt var ok! Ja, gud så orolig man blir för allt!!
    Angående sjukskrivning, är det läkaren som ansett att du ska bli sjukskrivning och vad har han skrivit om det? Ingen har ens nämnt sjukskrivning för mig, trots att jag har sammandragningar dagligen. Visserligen gör de inte ont, men det gjorde de inte förra gången heller så hur ska man veta??!!

Och vad härligt att höra att det går framåt för dig Milli! Permis låter ju fantastiskt! Förstår att du saknar din pojke! Ni har inte skype? Då ser ni varandra bättre och kostar gratis!

Gör era sammandragningar ont eller är det "det vanliga": stenhård mage??

• Dalva
    Mison skrev 2009-10-21 18:07:09 följande:
    Vad skönt Liley att allt var ok! Ja, gud så orolig man blir för allt!! Angående sjukskrivning, är det läkaren som ansett att du ska bli sjukskrivning och vad har han skrivit om det? Ingen har ens nämnt sjukskrivning för mig, trots att jag har sammandragningar dagligen. Visserligen gör de inte ont, men det gjorde de inte förra gången heller så hur ska man veta??!!Och vad härligt att höra att det går framåt för dig Milli! Permis låter ju fantastiskt! Förstår att du saknar din pojke! Ni har inte skype? Då ser ni varandra bättre och kostar gratis!Gör era sammandragningar ont eller är det "det vanliga": stenhård mage??
    Ja, läkaren tyckte att jag skulle vara sjukskriven och vila fram till förlossningen. Han skrev att jag hade smärtsamma sammandragningar och risk för prematur börd och behövde vila. Och han skrev också att jag hade fött prematurt tidigare.
    Han sa att man överhuvudtaget inte ska ha sammandragningar i vila vilket jag har ibland. Tycker att det är svårt att avgöra vad som är farliga sammandragningar och vad som är normalt. Jag har ju ingen normal graviditet att jämföra med. Tycker att min läkare och bm är mycket noggranna.
  • Mison
    Dalva skrev 2009-10-21 18:58:11 följande:
    Ja, läkaren tyckte att jag skulle vara sjukskriven och vila fram till förlossningen. Han skrev att jag hade smärtsamma sammandragningar och risk för prematur börd och behövde vila. Och han skrev också att jag hade fött prematurt tidigare.Han sa att man överhuvudtaget inte ska ha sammandragningar i vila vilket jag har ibland. Tycker att det är svårt att avgöra vad som är farliga sammandragningar och vad som är normalt. Jag har ju ingen normal graviditet att jämföra med. Tycker att min läkare och bm är mycket noggranna.
    at

Det har ju jag oxå... Sammandragningar i vila alltså..
    Min BM och läkare säger att sammandragningar som inte gör ont är ingen fara. Men precis som du säger så kan inte jag heller avgöra om detta är farligt. Men gör dina sammandragningar ont??
  • Dalva

Mison: Ibland tycker jag att de gör ont, men vad är ont? Jag har otroligt svårt att definiera. När jag låg med riktiga värkar på sjukhuset var jag inte så påverkad (även om det så klart kändes) och det står någon komisk notis i min journal om att "patienten har värkar var 5:e minut men ligger till synes helt opåverkad och läser...". Och min dotter kom inte långt senare.

När jag talade med min läkare under den här graviditeten sa han att sammandragningar ska inte komma i vila (detta gäller alltså smärtfria sammandragningar) och annars ska sammandragningar inte kännas obehagliga. Min bm sa dock att man kan ha sammandragningar i vila utan att det är någon fara. På KS igår sa de att sammandragningarna ska gå över när man vilar sig. Jag antar att det är en gråzon, men med tanke på våra tidigare prematura födslar borde man nog hellre vara överförsiktig och hellre vila om man har mycket sammandragningar. Jag märker att sammandragningarna förvärras när jag är stressad eller fysiskt aktiv så jag mår i alla fall mycket bättre av att vila!

Om du tycker att dina sammandragningar på något sätt känns obehagliga eller om du även har dem i vila tycker jag att du ska ta upp det med läkaren.

• Mison

Liley, jag förstår precis vad du menar. Jag vet inte heller "vad som gör ont". Hade inte heller onda SD sist, men ändå var jag öppen. Igår kväll hade jag massor med sammandragningar trots att jag låg i soffan, det känns oroligt. Men min BM hävdar ju oxå att det inte är något att oroa sig för, så vad vet jag?! Skulle kunna åka in var och varannan timme känns det som, så när vet man när det är allvar!?

Min BM ringde mig idag. Mitt urinprov som jag lämnade i måndags visade på GBS, och mycket mer denna gång. Så nu äter jag pencillin
    Så då var första orosmomentet här....Skulle även ha vaccinerat mig idag, men de ville inte göra det innan de kollat upp vilken påverkan pencilliet kunde göra. Det känns ju tryggt, NOT!

Hur går det för dig Milli?! Blir orolig när du inte skrivit på hela dagen! Hoppas att allt är bra!

• Millli

Halloj, ingen bebis än! =) Fick ny medicin mot sammandragningarna som verkar ha gjort susen, har inte behövt bricanyl på nästan 3 dagar nu! Har sammandragningar fortfarande men då pratar vi 2-3st per dag. De gör inte ont men är "ansträngande"det blir som en liten klump på magen när det drar ihop sig. Måttstocken för mig har ju vart att de inte ska göra ont, komma för ofta eller i samband med mensvärk! Stickningar i underlivet kan också vara en varningssignal.. Det finns ju bricanyl tabletter som man kan sätta in om det är för mycket. Jag hade sammandragningar som jag inte kände när vi kom in förra onsdagen som man såg under ett vul. Så det är svårt att veta när man ska åka in och inte.. Men med historia bakom sig så borde de vilja kolla en gång för mycket! Nu kniper vi vidare!

Svar på tråden Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.