• Millli

Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.

Vi fortsätter här! =) Hoppas alla hittar hit!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-22 14:33
    Biglin:Vår trogna suporter i omgång 2
    Ida04Emma06: Ida 29+4, Emma 32+5, 3:an BF 12/3
    Kiwi: Jonathan 31+3, 2:an BF 5/2
    Latvis: Lucas 29+3, 2:an BF 21/2
    Liley: Julie 30+3, 2:an BF 15/1
    Milli: pojke 24+4,2:an BF 31/1
    Mison: pojke 32+5, 2:an BF 16/2

• Svar på tråden Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.
  • Dalva

Millli: Hurra, vad bra! Vad är det för medicin du får (istället för bricanyl)?
    Jag har ibland stickningar i nedre delen av magen, känns som nålar. Det hade jag förra gravditeten och frågade om det, men då trodde jag att det var UVI. Ska till mvc på måndag och ska höra vad de säger.

Mison: Sammandragningarna beror kanske på GBS:en. Förhoppningsvis blir det bättre nu när du får penicillin. Kan du inte be att de kollar din livmodertapp om du är orolig? Om du har mycket besvär borde du kanske bli sjukskriven?

• Millli

Det är en blodtrycksmedicin som heter adalat. Tydligen effektiv mot sammandragningar också! Har haft den hela tiden men de bytte från 10mg morgon och kväll till en långverkande variant (adalat oros) av samma medicin på 30mg en gång per dag. Sen jag fick den långverkande så har sammandragningarna som sagt nästan försvunnit!

Mison: Håller med Liley att du borde bli sjukskriven resten av tiden! Är sammandragningarna långa i sec? Det kan också vara en liten måttståck om jag förstår det rätt på läkarna här. Och sen hur trycket är nedåt, ligger bebisen lågt?

• Mison
    Millli skrev 2009-10-23 15:53:32 följande:
    Det är en blodtrycksmedicin som heter adalat. Tydligen effektiv mot sammandragningar också! Har haft den hela tiden men de bytte från 10mg morgon och kväll till en långverkande variant (adalat oros) av samma medicin på 30mg en gång per dag. Sen jag fick den långverkande så har sammandragningarna som sagt nästan försvunnit! Mison: Håller med Liley att du borde bli sjukskriven resten av tiden! Är sammandragningarna långa i sec? Det kan också vara en liten måttståck om jag förstår det rätt på läkarna här. Och sen hur trycket är nedåt, ligger bebisen lågt?
    Härligt Milli! Vad skönt att höra! Vad bara att de hittat en bra medicin! Ska be om bricanyl nästa gång jag ska till doktorn (om inget hinner hända innan dess..) Är överlycklig för varenda dag som går!

Jag har ju lätt 30 sammandragningar per dag/dygn. Vissa perioder håller de i sig längre och ibland kan det gå timmar utan en enda. Men eftersom man är så van så reagerar man knappt längre. Hur vet man om bebisen ligger lågt? Jag känner mycket sparkar långt ner, men livmodern är ju bara strax äver naveln än så länge...
    Minns att mina sammandragningar INTE slutade trots att GBS:en försvann, så jag har inga större förhoppningar denna gång heller.

Har för övrigt vaccinerat mig idag, hoppas jag slipper biverkningar...
  • Millli

men så mycket sammandragningar låter ärligt talat inte alls så bra.. Jag tyckte att jag hade många men vette 17 om jag kom upp i den mängden! Nä jag tycker nästan att du ska åka in!

• Mison

Nä usch nu blir jag orolig!! Tycker du det?!
    Men min BM menar ju att det är fullt normalt?? Hon berättade häromdagen om en mamma som haft massor av sammandragningar HELA graviditeten men som nu gick på övertid... Så hur vet man??? Kanske ska åka in då... Eller avvakta och se om pencillinet tar bort SD!? Ska börja räkna dem tror jag....

• Dalva

Mison: Jag tycker också att det låter som väldigt mycket sammandragningar. Jag har inte så mycket. Under förra graviditeten hade jag också SD vare sig jag hade GBS eller inte. Jag tycker att din bm borde ta hänsyn till att du faktiskt har fött för tidigt en gång. Om du känner dig orolig kan du kanske ringa förlossningen och ventilera lite eller prata med din bm på måndag. Räkna hur tätt SD kommer och om de kommer någorlunda regelbundet. Om de kommer regelbundet bör du kontakta förlossningen (det fick jag veta). Men man ska också tänka på att man som omföderska kan ha mycket mer SD än första gången utan att det är något konstigt, så det behöver absolut inte vara något!

Det där med tryck neråt minns jag aldrig att jag kände av förra gången och hur vet man om barnet ligger lågt? Jag tycker att det känns som om h*n ligger lågt och bökar. När jag gjorde ul på KS häromdagen låg barnet med huvudet ner. Blev naturligtvis rädd att det intagit födsloposition! Men jag oroar upp mig för allt.

• Mison

Ja herregud, nu är jag väldigt uppstressad. Kanske ska åka in till KK och kolla ändå... Fy så jobbigt!! Känner ju efter hela tiden och tycker att det gör ont hit och dit, SD hit och dit men vet inte hur mycket av detta som är ren inbillning pga oro.

Tycker oxå att bebisen ligger lågt och sparkar. Men som sagt, vad är lågt? Nu går jag runt och oroar mig härhemma, så jag kanske ska ringa och kolla med förlossningen i allafall...

Skulle kunna betala vad som helst för att få vara runt v. 32 nu i allafall, så den värsta oron kan lägga sig!

• Mison

Har ringt upp till spec BB nu. Hon skulle rådfråga doktorn. Återkommer

• Dalva

Usch, nu känner jag som om jag kanske har skrämt upp dig! Jag känner också efter hela tiden och oroar upp mig och övertolkar. Man ska ju vara uppmärksam, men samtidigt är det ju inte bra att oroa sig. Att ha SD är ju normalt, men eftersom vi inte har haft någon normal graviditet att jämföra med vet man ju inte om man ska gå efter... När min dotter kom för tidigt fick jag blödningar och otroligt smärtsamma sammandragningar två veckor innan, inte BARA mycket sammandragningar. Jag ser sammandragningar som ett tecken på att man ska ta det lugnt och vilar man blir det förhoppningsvis inte mer av det. Hoppas att du får bra råd av spec BB! Jag - som är en annan hypernervös prematurmamma! - vill absolut inte oroa dig. Jag tror inte att det är någon fara, bara att du behöver vila dig.

Lycka till och skriv gärna vad de sa!

• Mison

Nu ringde hon upp. Jag ska vila nu (lägga mig i soffan) och kommer SD även under vila så tyckte hon jag ska komma upp så får de undersöka mig. Känner att det hade varit skönt på ett sätt, men samtidigt är jag så orolig för att bli kvar där!

Hon lät inte jätteorolig, men samtidigt så vet ju inte hon hur jag känner! Det är ju ingen som gör förutom jag! Uppdaterar senare! Tack för stödet, du har absolut inte stressat upp mig, det fixar jag fint på egen hand

Svar på tråden Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.