• Millli

Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.

Vi fortsätter här! =) Hoppas alla hittar hit!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-22 14:33
    Biglin:Vår trogna suporter i omgång 2
    Ida04Emma06: Ida 29+4, Emma 32+5, 3:an BF 12/3
    Kiwi: Jonathan 31+3, 2:an BF 5/2
    Latvis: Lucas 29+3, 2:an BF 21/2
    Liley: Julie 30+3, 2:an BF 15/1
    Milli: pojke 24+4,2:an BF 31/1
    Mison: pojke 32+5, 2:an BF 16/2

• Svar på tråden Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.
  • Dalva

Latvis: Jag kan ju inte ta vaccinet pga äggallergi, så min läkare har skrivit ut tamiflu istället som jag kan ta om jag får symptom. Det ska tydligen vara effektivt. Min man har blivit vaccinerad för att inte sprida smitta till mig och på förskolan ska de säga till om något barn är sjukt så att vi inte behöver ha dottern där då. Hur jag hade ställt mig till vaccinering om jag inte hade varit äggallergisk vet jag inte, men nu har jag inte det valet. Du får känna efter, ta reda på så mycket fakta som möjligt och väga för och emot.

Mison: Bra att dina sd är lite färre och att du kan vila dig! Har du blivit sjukskriven? Att din tapp mätte olika kan ju bero på vem som mätte, det behöver nog inte innebära att den har förkortats i verkligheten. Men kolla med din bm eller spec. mvc om du känner dig osäker. Om tappen var på väg att förkortas skulle de nog inte ha skickat hem dig och 3,5 cm är ju långt och bra

Min dotter är som tur är inte så trotsig (än!), men hon är mammig och vill ofta bli buren... Som tur är började hon gå ganska tidigt (vid 11-12 mån) så man behöver egentligen inte bära henne så mycket, men vi bor fyra låååånga trappor utan hiss (varje våning har över 3 m i takhöjd) och då måste hon ju bäras. Det är en pärs minst sagt!! Men nu är hon på förskola för att jag ska kunna vila och hennes pappa tar mycket ansvar.

• Latvis

Har ni blivit kallade för vaccination eller hur kommer det sig att ni redan tagit / blivit erbjudna det? Jag har inte hört något alls om att jag skulle få ta det...fast det beror kanske på vilket län man bor i?

• Dalva
    Latvis skrev 2009-10-27 11:07:17 följande:
    Har ni blivit kallade för vaccination eller hur kommer det sig att ni redan tagit / blivit erbjudna det? Jag har inte hört något alls om att jag skulle få ta det...fast det beror kanske på vilket län man bor i?
    Jag är både gravid och astmatiker, men har ej blivit kallad. Mitt mvc erbjuder drop in för alla inskrivna. Tror att du själv ska kontakta vårdcentral eller mvc. Min man ringde själv runt för att få vaccinera sig (han förklarade dilemmat med mig och att han för min skull ville vaccineras, plus att han arbetar inom vården och därmed är mer utsatt för smitta).
  • Latvis

Ok, tack för alla svar. Nu är det bara det svåraste kvar, att ta eller inte ta....

• Millli

hello, var på tillväxt och tapp ul idag...men dåliga resultat(i mina öron). Tappen var endast 17mm dock hade den slutit sig men är väldigt påverkad(funneling, konisk) .Bebisen har inte heller skött sig och mättes till 25% tillväxthämmad (för 2v sedan var den "bara"8%). Vet inte riktigt vad det innebär och efter en googling så blev jag inte klokare heller. All denna info säger att det kan vara allt från att jag vart stressad den här tiden eller att det kan vara kromosomfel. Har ni nån erfarenhet av tillväxthämmning? Det enda som var bra är att bebisen är väldigt vital och livlig för att citera läkaren. Men f-n rent ut sagt vad orolig man kan vara...

• Latvis

Förstår att du är oroligt, stackars dig, men håller tummarna att allt slutar bra och bebisen mår bra också!!!!
    När jag väntade Lucas sa dom att han var 30% tillväxhämmad under ett ul, men det var inget fel på honom och inte vet jag hur noggrant dom kan mäta barnet heller... Ligger du fortfarande kvar på sjukhuset eller har du fått komma hem?

• Dalva
    Millli skrev 2009-10-29 14:57:22 följande:
    hello, var på tillväxt och tapp ul idag...men dåliga resultat(i mina öron). Tappen var endast 17mm dock hade den slutit sig men är väldigt påverkad(funneling, konisk) .Bebisen har inte heller skött sig och mättes till 25% tillväxthämmad (för 2v sedan var den "bara"8%). Vet inte riktigt vad det innebär och efter en googling så blev jag inte klokare heller. All denna info säger att det kan vara allt från att jag vart stressad den här tiden eller att det kan vara kromosomfel. Har ni nån erfarenhet av tillväxthämmning? Det enda som var bra är att bebisen är väldigt vital och livlig för att citera läkaren. Men f-n rent ut sagt vad orolig man kan vara...
    Usch, vad jobbigt! Men bebisen håller sig i alla fall kvar. Vet inte så mycket om tillväxthämning, men kan bara berätta att de på ul-mätningen (precis innan förlossningen) beräknade att min dotter vägde 1700 gram och så vägde hon 1420 gram i verkligheten, så jag vet inte hur tillförlitligt det är. I mitt fall var det iaf stor felmariginal så hoppas att det är det i ditt fall också - fast åt andra hållet förstås!

Kommer förresten på nu att min kompis son var tillväxthämmad under en del av graviditeten pga att hon var stressad, men han började växa när hon tog det lugnare.

Hoppas allt går bra!
  • Millli

Är kvar på ks, blir förmodligen flyttad till sös på mån då vi går in i 27+0.. Mätningarna kan fela en hel del om jag förstått det rätt, så jag kan bara vänta på nästa ul och ta ställning då.. Fick du någon förklaring till varför? Var flödet normalt? Det var det för mig nu så det kunde man utesluta..

Har du tagit ställning till vaccinet än? Min lille har fått och även mannen som är i riskgrupp kommer ta. Jag behöver inte ta den än eftersom jag är så isolerad sa läkaren. Vet inte hur de gör om jag vill ha den när jag ligger inne. Jag vet inte ens OM jag vill ta den än.. Låter kanske som dubbelmoral att låta sonen ta och inte själv. Han tillhör riskgrupp pga sin BPD(som är väldigt måttlig dock) och fick efter samråd med läkaren sprutan. Jag är pälsdjursallergiker och har astma.. Blir säkert att jag tar den ändå. Men låter det vara så länge..

En annan fråga jag har till er är om ni har erfarenhet av autism? Vi ska påbörja en utredning då lillkillen har börjat hamna på efterkälken i utv och uppvisar autistiska drag.. Är de inte det ena så är det det andra..

Ni får ursäkta min tråkiga ton idag, lite mycket att smälta på samma gång bara..

• Millli

Tänk om det kan vara stress! Har ju inte mått prima direkt här..=( Dessutom så har jag svårt att äta maten som serveras(jag är inte kräsen, tycker euroshoppers ravioli är supergott). Den är förfärlig. Får lite annat ibland av vissa sköterskor som inte är paragrafryttare.. Kan det påverka så mycket tro??

• Dalva

Jag var också stressad förra gången, men det påverkade inte min dotters vikt. Det kan ju gott och väl ha varit felmariginal i ditt fall också. (I mitt fall var flödet normalt.)

Min kusin är autistisk (men ej för tidigt född). Det var f.ö. ett inslag på nyheterna häromdagen om en långtidsstudie av barn födda för tidigt. Om jag inte missuppfattat tyckte jag att de sa att de barn som uppvisat ADHD-drag ofta växte ifrån det i vuxen ålder. Kanske kan det vara samma med autism? (Inslaget kan ses här: nyhetskanalen.se/1.1297290/2009/10/27/for_tidigt_fodda_klarar_sig_bra)

Och visst är maten på KS oätlig! Dessutom är portionerna minimala... Min rumskompis man kom med hemlagat till henne varje dag.

Tänker på dig och håller tummarna för att allt går bra! Snart går du in i vecka 28 (27+0)!

Svar på tråden Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.