Hoppfull mamma - jag tycker det är läge för en anmälan! Ultraljud är svårt att se om det är mmc på då det är många saker som kan vara lika en fettknöl eller en cysta eller ett ryggmärgsbråck. MR är egentligen det rätta att göra om man har en misstanke!
Jag gjorde ett privat ultraljud i v 26 eftersom jag var orolig för att barnet växt mindre vid rul än jag hade förväntat mig utifrån när vi haft sex
(fick bf felaktigt flyttat över 14 dagar). Barnet mådde bra, men man såg en knöl på ryggen. Gick vidare till karolinska sjukhuset där ultraljudsläkarna trodde med stor säkerhet på en cysta. MR var beställd, men det var 2 månaders väntetid. När de två månaderna hade gått var vi nära bf. MR visade att det var någon form av ryggmärgsbråck, men läkarna trodde då att det var ett MC, alltså utan inblandning av nerver och dessutom trodde man att det var hudtäckt. När E. föddes visade sig bråcket vara öppet och det opererades inom första levnadsdygnet och där visade det sig vara nerver inblandade, alltså ett MMC. Trots att jag visste att det var något som var fel var det ändå en stor chock att det var ryggmärgsbråck