Vi som gör äggdonation ute i Europa
Gör en ny tråd då vår gamla stängdes igår...
Gör en ny tråd då vår gamla stängdes igår...
Hej alla!
Var det i den här tråden som det skrevs om att ett ÄD-barn påverkas utseendemässigt av kvinnan som bär på barnet, även om det inte är ens genetiskt?
esther123, jag kan bara säga att min tös är otroligt lik pappan sin och är så söt som socker
Att barnen är lika sina mammor tror jag beror på att klinikerna försöker matcha likheten så gott det går.
Min kollega som fått supersöta tvillingpojkar där är ena jättelik pappan medans den andra är något mer lik mamman.
esther123: epigenetik är forskningen kring hur den biologiska mammans kropp påverkar vilka av anlagen från den genetiska mamman som slås på och aktiveras. I stora drag i alla fall!
Loppa: det kommer att gå bra! Vet att det är jättesvårt men det blir så mycket enklare att stå ut med om man kan försöka slappna av i alla fall. Jag försökte att tänka på det hela lite mer konstruktivt och visualisera hur embryona fäste och växte sig fast. Kom som ett tips från någon i tråden. Tror Makima var en av dem som körde med det också! :)
Kramar
Låla
Tack alla underbara vänner här i tråden. Jag vet att många av er har kämpat länge och till slut lyckats, så det ger mig hopp. Har försökt i så många år, försökt få hjälp men blivit ganska otrevligt bemött i den allmänna vården för att jag var 40, gick till en privat klinik där läkaren sa att det inte fanns tilläckligt många äggblåsor för IVF, samt att hormonvärdet de mätte (LH?) måste vara 0.5 och mitt var o.47. Han bedömde IVF-chansen till 1%, och trodde vi hade större chans på naturlig väg. Efter ytterligare missfall (ofostrig gravididet) till så gick jag till en annan klinik där det var en mycket mer engagerad läkare som sa att jag hade många äggblåsor och IVF säkert skulle fungerat! Men, då var jag redan 43 och chansen att göra det i Sverige lika med noll... Hon rekommenerade därför AVA Riga och tyckte att ÄD kanske ända var största chansen att lyckas.
Så här efter ett minus hade det känts bra att få prata med läkaren och få lite hållpunkter framåt, men jag har inte fått någon telefontid ännu. Kommer nog nästa vecka.
Så detta är min första ÄD. Jag ska försöka i januari med FET om allt går som det ska!! Känns lite stressigt att få till det innan jul. Så, nu väntar jag bara på.... mensen... Kom nu!!! Kommer den nu som hinner jag gå en cykel innan början på januari och då kanske FET blir i mitten-slutet på jan 2010!!
Tack för att ni finns och att ni peppar!! Ibland är det skönt att känna att det finns fler med samma drömmar och samma problem, att dela sina svårgheter med, men också att se hur många som lyckas - det ökar hoppet!
Till er ruvare - håll ut! Testa inte för tidigt!!
KRAMAR till er alla!! Ha en skön lördag!
C
Tack för svar! Nu är jag i Riga. (Går på AVA-kliniken)16 ägg har befruktats. Vi får se hur de fortsätter att dela på sig. Planerat ET sker på onsdag den 9/12.
Hej!
Efter 6 månader på kö på Island, har vi nu tackat jag till en donator. !a erbjudandet fick jag efter 4 månader, vilket kändes som lång tid, eftersom de från början sa at de trodde de skulle hitta en donator direkt. Jag är blond och blåögd och "det är ju alla här", sa dom. Sa nej eftersom donatorn var 35 ock mörkblond och att vi skulle vara nottagare nr 2, dvs "splitta" äggen med en annan. Tyckte att det då verkar som att de valt donatorn utifrån mottagare nr 1 och vill därför vänta. Nu är vi nr 2 IGEN och donatorn är ännu mer olik, dvs kortare och med gröna ögon och mörkblond . Hon är 32. Kliniken berättade att de kan inte välja och vraka, utan när någon donator kommer in, då skickas ett erbjudande til de överst på listan, så får man själv avgöra om man tycker de verkar tillräckligt "lika". Man får sällan några till frysen, eftersom äggen ju delas mellan två. Å andra sidan är det lite billigare, runt 45.000. Det var det sist jag frågade allafall, har inte vågat fråga nu igen. Dessutom är donatorn "öppen", dvs man kan få reda på hvem det är när barnet fyllt 18. Spännande , men otroligt läskigt att ge sig in i allt igen.