• Caribe

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Gör en ny tråd då vår gamla stängdes igår...

Detta är en tråd för oss som gör/gjort äggdonation ute i Europa. Vi som kämpat och vi som kämpar, här kan vi diskutera och gratta och trösta varandra på denna jobbiga vandring {#lang_emotions_sunny}
  • Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa
  • Kikki70
    plupp06 skrev 2009-12-03 15:56:24 följande:
    Ingen i min släkt har heller drabbats av POF som jag vet om (inget direkt man diskuterar på släkdmiddagarna precis )
    Hehehe nej inte direkt, fast ibland kändes det nästan som om man ville kasta ur sig det när frågan om barn dök upp. Undrar hur folk hade reagerat
    LoLiNi skrev 2009-12-03 16:15:16 följande:
    Grattis Kikki70! Det var roligt att höra at du har så många lyckosamma försök även om jag gissar att vart och ett försök har varit förenat med både det ena och andra besväret! :)Kram Låla
    Ja, det har varit en del, särskilt med tanke på att jag har haft kraftiga blödningar i varenda en av mina graviditeter. Jag måste säga att det är tur att man glömmer och kan lägga den oron bakom sig, annars hade man aldrig vågat ge sig på det igen.

Doktorn som snittade mig (tyvärr blev det akut snitt på barnindikation) sa att det var synd att jag inte fick föda fram honom, för min kropp var som gjord för att föda barn. Va synd att mina hormoner inte vet om det, för min kropp är sannerligen inte gjord för att SKAPA barn

Håller tummar och tår för er allihopa!!
    Kikki
  • solstickan41

Stort GRATTIS Kikki70 till pojken! Härligt att läsa att du har så många barn och att det faktiskt lyckas med ÄD flera gånger även om det är tufft.

• LoLiNi
    Carmencita03 skrev 2009-12-03 20:06:45 följande:
    Hej tjejer! Tack för er uppmuntran. Idag RD17 också minus. Idag kom liksom alla känslor av besvikelse ikapp, har gråtit floder - suttit i evigheter på toan på jobbet mellan möten o gråtit. Brukar vara positiv men så här deppig har jag inte varit jag på evigheter. Trodde verkligen att det skulle lyckas. Fina embryon var det också. Varför?? Varför ville de inte stanna? Börjar tvivla på FET... de stackars frysta embryorna kommer väl att reagera likadant... de fäster väl inte de heller. Usch så genomdeppig jag känner mig... Ingen att prata med om detta. Ingen på jobbe som fattar varför jag går omkring och ser ut som ett lik med rödgråtna ögon. Samtidigt läser jag om alla er som lyckats och tänker - att det går ju!! Det kan ju funka!! Men, varför funkar det inte på mig? Brukar man prata igenom situationen situationen med sin klinik-läkare? Brukar man försöka ha en teori och ändra något inför nästa steg? Eller kör man bara på likandant? Någon som vet?
    Har en annan sak som jag inte tänkt på förrän nu, och mest för att det kom ifrån min kompis som gör vanliga ivf:er med egna ägg, läkaren på hennes klinik sa till henne att 25% av embryosarna tillbakabildas pga kromosomfel och det är väl klart att det också gäller för för äggdonation. Så det gäller att hitta guldembryot också!
    Nu vet jag inte hur många försök du har gjort, så detta kanske inte alls hjälper!

Under sommaren så har jag gått på fertilitetsakupunktur för enligt läkaren som utredde oss på Sophiahemmet så hade vi bättre chans att bli gravida med eget ägg än med ivf - för min kropp svarar inte på stimulering. Så då gick jag på akupunktur under några månader, skulle nog ha fortsatt om semestern inte hade kommit emellan!
    Men jag tror att det fick lite ordning på min cykel och kanske har det gjort min kropp mer mottaglig för ÄD...

Hoppas att någon annan har bättre råd!
    Kram
    Låla
    *** gravid ***
  • ZXC
    Hej tjejer! Tack för er uppmuntran. Idag RD17 också minus. Idag kom liksom alla känslor av besvikelse ikapp, har gråtit floder - suttit i evigheter på toan på jobbet mellan möten o gråtit. Brukar vara positiv men så här deppig har jag inte varit jag på evigheter. Trodde verkligen att det skulle lyckas. Fina embryon var det också. Varför?? Varför ville de inte stanna? Börjar tvivla på FET... de stackars frysta embryorna kommer väl att reagera likadant... de fäster väl inte de heller. Usch så genomdeppig jag känner mig... Ingen att prata med om detta. Ingen på jobbe som fattar varför jag går omkring och ser ut som ett lik med rödgråtna ögon. Samtidigt läser jag om alla er som lyckats och tänker - att det går ju!! Det kan ju funka!! Men, varför funkar det inte på mig? Brukar man prata igenom situationen situationen med sin klinik-läkare? Brukar man försöka ha en teori och ändra något inför nästa steg? Eller kör man bara på likandant? Någon som vet?
    Usch vad jobbigt, känner varmt med dig. Jag vet ju ungefär vad du går igenom, men alla är vi olika så jag vet ju ändå inte...
    Ta det lugnt nu, sörj så mycket du behöver! om det inte går över kanske du ska försöka få prata med någon professionell hjälp.
    Sedan om ett tag så tror jag du kommer att må bättre och då är det kanske dags!
    Jag har försökt i 9 år att få barn, varav de två senaste med ÄD. Nu är jag gravid efter mitt 5:e ÄD, just ett FET som du tvivlar på! och se hur många som är gravida t o m med tvillingar efter FET!
    Jag har helt vänt, tror att om man lyckas med FET så är de starkare än de färska embryona. Den första utsorteringen har då redan skett vid frysning/upptining så de som får rätt förutsättningar i livmodern fäster och växer vidare!

Och nog tycker jag att doktorn på kliniken bör fundera och rannsaka sig över vad som gått fel. Men jag själv fick inte ändrade rutiner förräns ÄD 4 (FET) och det fäste inte alls. Den här gången har jag samma tillägg av Prednisolon och Fragmin och har själv dessutom gått på akupunktur och druckit örtavkok i ca 6 månader. Jag gjorde akupunktur på kliniken både direkt före och efter insättningen. Inte vet jag vad som gjort att det lyckats (så här långt ta-i-trä!), men jag skulle aldrig förlåtit mig själv om jag inte gjort det jag kunnat, för det här är mitt allra sista försök.

Hoppas du får krafter och mod tillbaka snart!

Kram
    ZXZX
  • crijo

Carmencita03: Oh, vad tråkigt! Jag känner verkligen med dig. Alla tankar du har nu har snurrat i mitt huvud innan jag plusade. Men, nästa gång kommer du att lyckas! Efter allt jag har läst här på forum, nästan alla lyckas förr eller senare. Ge inte upp nu!!! FET är minst lika bra. Jag tror på det!
    Vad jag tänkte göra om det var - , var att försöka göra saker under julen som jag inte skulle göra som gravid, "ladda batterierna" om börja om 2010. Inte ge upp, bara "omgruppera" energin.

Kikki70: Wow! GRATTIS!

• Kikki70
    Hej tjejer! Tack för er uppmuntran. Idag RD17 också minus. Idag kom liksom alla känslor av besvikelse ikapp, har gråtit floder - suttit i evigheter på toan på jobbet mellan möten o gråtit. Brukar vara positiv men så här deppig har jag inte varit jag på evigheter. Trodde verkligen att det skulle lyckas. Fina embryon var det också. Varför?? Varför ville de inte stanna? Börjar tvivla på FET... de stackars frysta embryorna kommer väl att reagera likadant... de fäster väl inte de heller. Usch så genomdeppig jag känner mig... Ingen att prata med om detta. Ingen på jobbe som fattar varför jag går omkring och ser ut som ett lik med rödgråtna ögon.Samtidigt läser jag om alla er som lyckats och tänker - att det går ju!! Det kan ju funka!! Men, varför funkar det inte på mig? Brukar man prata igenom situationen situationen med sin klinik-läkare? Brukar man försöka ha en teori och ändra något inför nästa steg? Eller kör man bara på likandant? Någon som vet?
    Hej Carmencita. Vad ledsamt att läsa att det inte gick vägen den här gången.

Jag tror det beror på hur många misslyckade försök man har bakom sig, innan man ändrar något i medicinering eller rutin, men det skadar aldrig att ta upp det till diskussion med läkaren.

De gånger jag har misslyckats har jag unnat mig att sjukskriva mig och tillåta mig att gråta floder och prata, prata, prata - med alla som vill och orkar lyssna. Har flera gånger funderat på att gå i samtalsterapi, men har inte haft ork/råd/energi till att ta tag i det när det har behövts.

Jag håller med andra här på tråden som säger att de embryon som klarar upptiningen måste vara riktiga överlevare för att klara sig så långt.

Skickar dig massa kramar och mängder med positiv energi.
    Kikki
  • villsågärna38

Kicki 70: Grattis - helt otroligt att du fått fem barn med ÄD! Det är hoppingivande att läsa. Kommer väl själv att max kunna få två eftersom jag snart är 40 men ändå så är det skönt att höra om positiva exempel

ZXZX: Intressant att läsa din berättelse. Vad hade du för testresultat för att få prednisol och fragmin? Kram

Fråga till er alla som kan ha ett svar :
    Själv har jag ju gjort sex ivf:er, blivit gravid en gång men fått MA i v 14 och alltid fått höra att det är mina ägg det är fel på eftersom jag varit så svårstimulerad, har alltid fått väldigt få ägg på högsta dosen och de sista två hormonbehandlingarna avbröt vi pga bara 2 och sedan 2 ägg. Mina sköldkörtelvärden har varit inom gränsvärdet (tror att det heter TSA som de tagit) - bör jag kolla upp detta mer tycker ni? TNF alfa tror jag inte att jag har tagit någon gång. Kan det vara något annat som spökar? Vill ju göra allt för att det ska gå vägen med äggdonationen så planerar att börja med akupunktur och örter någon månad innan för att vara i så bra balans som möjligt i min cykel. Kanske ska jag även kolla om det kan vara lämpligt med Trombyl? Har även läst att man kan ha bakteriell vaginos utan symtom och att det kan påverka. Vad säger ni andra? Kram

Carmencita: Skickar en jättekram till dig!!!! Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaam

Låla67: Det där med kromosomfel har jag också hört. Är delvis därför och även pga att min makes spermier kräver microinjektion som jag önskat att få alla äggen från vår donator. Då känns det som att chanserna ökar rejält, kan ju vara bara ett enda guldägg även om donatorn får väldigt många!!! Tror också på akupunktur och örterna även om de är grymt äckliga Kram

• ZXC

Villsågärna, ja det är intressant det där med varför jag fått alla tillägg nu. För jag har tagit prover och har inga avvikelser i vare sig det ena eller andra testresultatet... Men det finns ju undersökningar som visar att t ex Prednisolon förbättrar chanserna att bli gravid.
    När det gäller Fragmin vet jag inte riktigt så mycket, men jag är glad över att doktorn verkligen tänkt till och försöker göra så att jag lyckas!
    Det låter kanske konstigt att jag bara låter mig behandlas utan att vara mer om och kring mig, men jag är så fruktansvärt trött på att vara det...
    Lite har jag ändå läst på och därför har jag  t ex fortsatt med en lägre dos Prednisolon även efter att doktorn sagt att jag ska sluta. Jag tänker att hennes fokus ligger mycket på att insättningen ska lyckas, men att hon kanske inte tänker lika mycket på alla tidigare missfall. Det gör jag och väljer därför att fortsätta t o m v 10.

Kram
    ZXZX

• villsågärna38
    ZXC skrev 2009-12-04 12:14:57 följande:
    Villsågärna, ja det är intressant det där med varför jag fått alla tillägg nu. För jag har tagit prover och har inga avvikelser i vare sig det ena eller andra testresultatet... Men det finns ju undersökningar som visar att t ex Prednisolon förbättrar chanserna att bli gravid.När det gäller Fragmin vet jag inte riktigt så mycket, men jag är glad över att doktorn verkligen tänkt till och försöker göra så att jag lyckas!Det låter kanske konstigt att jag bara låter mig behandlas utan att vara mer om och kring mig, men jag är så fruktansvärt trött på att vara det...Lite har jag ändå läst på och därför har jag  t ex fortsatt med en lägre dos Prednisolon även efter att doktorn sagt att jag ska sluta. Jag tänker att hennes fokus ligger mycket på att insättningen ska lyckas, men att hon kanske inte tänker lika mycket på alla tidigare missfall. Det gör jag och väljer därför att fortsätta t o m v 10.KramZXZX
    Tack för svar - vad hade du för testsvar på TSH t ex? (Såg att det var så det hette.) Tog du även TNF alfa? Det här kan ju kanske vara något för mig med, har verkligen funderat på det. Kram
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa