• Anonym (vill ej)

Ska man ha sex för "husfridens" skull??

Jag är egentligen helt emot att ha sex utan att man har lust, men ofta läser man här på fl att "jag hade sex för husfridens skull" - det verkar ganska vanligt tycker jag.

Imorse ville min man ha sex och inte jag. Jag sa nej och han blev sur, vände ryggen till och somnade om. Senare på dagen var han fortfarande sur och ville inte följa med in till stan och gjorde klart för mig att han mådde dåligt av att vi har för lite sex och att han därför ville stanna hemma...SUCK...Så var denna dagen förstörd.

Vad gör man? Ska man verkligen "ställa upp" mot sin vilja?
    Det är ju inte direkt som att "ställa upp och hjälpa till med disken" eller så!! det känns ju som att man skulle bli våldtagen om man bara lät det ske utan lust..eller?

Eller måste man gå varandra till mötes ibland och inte se det som en så stor sak?

Hur gör ni?

Och vad gör era män om ni inte vill? Blir dom också sura och kan förstöra en hel dag?? Och vad gör ni då?

• Svar på tråden Ska man ha sex för "husfridens" skull??
  • The Man
    Polly S skrev 2009-05-24 16:27:53 följande:
    ja, tankar & känslor är en sak, men här går det ju till handling. är det fortfarande OK?
    Att gråta när man blir ledsen är också en handling. Skulle då DET inte var ok????
  • Ejin

The Man skrev 2009-05-24 16:25:40 följande:

Ja, kanske det...OM man verkligen medvetet använder det som ett utspel! Men det kanske bara är en naturlig reaktion som är svår att kontrollera. Blir man sur, arg,ledsen osv , så blir man. Eller hur! Det är var o ens obetvingliga rättighet att få uttrycka sina känslor. Ingen har rätt att försöka kontollera ens känslor i Sverige, vill man det får man flytta till Kina eller nåt annat likanade land.
    de är klart att man inte har.... Men om man vill ha ett någorlunda vuxet och bra förhållande kanske man ska tänka efter ibland innan man spelar ut på alla känslor man känner... ibland blir jag sur på min sambo men då och då biter jag mej i tungan helt enkelt..... man får ju välja sina krig så att säga... att ställa till en scen så fort man blir sur lär ju knappast föra förhållandet vidare....
    Ts säger ju dessutom att minskad lust inte igentligen är problemet... utan att hon vid ett visst tillfälle i månaden inte vill.. kan man då inte svälja det och helt enkelt respektera det då kanske istället för att skapa onödiga konfliket bara för att....hade hon aldrig velat däremot.. då kanske det hade varit en annan sak...
  • Polly S

så du menar att gråta är ett val man har precis som att välja att inte följa med till stan?

The Man skrev 2009-05-24 16:29:08 följande:
    Att gråta när man blir ledsen är också en handling. Skulle då DET inte var ok????
  • The Man
    Polly S skrev 2009-05-24 16:29:43 följande:
    så du menar att gråta är ett val man har precis som att välja att inte följa med till stan?
    I princip ja. Man gråter för att man är ledsen. Man stannar hemma från "stadsturen" för att ens sinnesstämning gör att man inte har lust/inte orkar mobilisera den kraft som krävs för att följa med.

Ett exakt svar på denna fråga måste dock den aktuella personen i fråga svar själv på. Det är nämligen bara han som VET om han stannar ehmma som "hämnd" eller för att hans sinnesstämning till följd av "nejet till sex" gör att han inte kan "tvinga sig själv" att följa med till staden.

Vi andra kan bara spekulera i saken...
  • FIame

Anonym (vill ej) skrev 2009-05-24 16:24:20 följande:

Jo så känns det ju säkert för honom, för mig känns det dock som en hämd. Tycker du alltså att jag ska ha sex trots att jag känner mig äcklad? Så tror jag nog bara någon säger som själv inte känns olust någon gång..
    Jag vet inte, men att du känner dig äcklad är ett stort problem och det är enbart ditt som du i så fall måste rannsaka och jobba med dig själv.

Själv har jag ställt upp många gånger när jag inte haft lust, trots att jag har stor sexualitet. I en relation ofta några gånger per dag, men det händer att jag inte har lust precis som alla andra. Och jag har ändå ställt upp. Lite tröttsamt att komma igång men det går. Is there a will is there a way.

Kontentan är att alla inte inte blir äcklade av att ha sex utan lust. Mycket handlar om synsättet. Att vara äcklad av sin partner är definitivt inte bra och då finns där allvarligare fel tycker jag.
    Sista meningen du skrev förstod jag inte helt.

I alla fall hoppas jag ni löser det till bägges förnöjsamhet. Lycka till.
  • Anonym (jenny)

tycker definitivt man kan ställa upp fast man inte alltid är sugen...det är ju så tråkigt om man vill och inte får nåt. Jag menar naturligtvis att detta gäller båda parter...man kan ställa upp ibland. Om man aldrig vill..ja då är det ju förstås ett problem men jag tycker faktiskt inte det är så stor sak. dessutom blir man ju oftast på och jag tycker att ibland när jag "ställt upp" så blir det supersex Jag menar bara för att man inte hade lust när man började så kan det bli hur bra som helst! Tycker inte det är nåt att älta

• Nitrogen

När min kille har lust och jag inte har det så säger jag att jag inte har lust men att vi kan mysa lite, då ligger vi och kramas och pussas och smeker över rygg och liknande. Visst det är inte sex men det brukar oftast sluta i sex för vi hjälper varandra att hitta lusten men sen finns det ju dagar man absolut inte vill och då ska man inte behöva ställa upp heller, så känner jag iaf. Sambon ska kunna ta ett nej precis som du ska kunna ta ett nej för att ha sex för husefridensskull tror jag inte alls på, tror att det bara blir värre då för någon gång kommer det nog att komma fram att du hade sex för att han ville eller tvärtom. Då kan det nog blir världens bråk för det istället.

• Syrran83

Känner igen mig i det ts beskriver från ett tidigare förhållande.
    Jisses vilket liv det blev när man inte hade lust. Fårstår dig verkligen ts!
    En sak är ju helt säker och det är att det är helt sjukt avtändande med någon som tjatar om sex. För att inte tala om hur avtändandet stärks av att någon sen surar och gör martyr av sig själv. Blä va jobbigt! :-P

• oskarn

Nä jag tycker inte man ska "ställa upp" bara för att den andre vill.
    Man ska inte ha åk till stan mot sin vilja mot sin vilja.

Var är problemet, ibland är tjejen sugen, och vi myser och lite till, även om inte jag är sugen, men som sagt det är ju närhet även om man hjälper till lite.
    Samma gäller om det är tvärtom.

Det verkar ha blivit någon militant feministisk kamp, att det i det närmaste skall liknas vid våldtäkt, om man inte själv är 100 procentigt kåt.
    Man glömmer allt vad närhet heter, att sedan någon har lite klåda, som man åtgärdar samtidigt, vad är problemet?

• Polly S

för min del är snarare den reaktionen TS skriver om, "han blev sur, vände ryggen till och somnade om" att likställa med att börja gråta.
    jag antar att du tycker att TS har rätt till sina känslor även om du inte skrivit det?

The Man skrev 2009-05-24 16:33:31 följande:
    I princip ja. Man gråter för att man är ledsen. Man stannar hemma från "stadsturen" för att ens sinnesstämning gör att man inte har lust/inte orkar mobilisera den kraft som krävs för att följa med. Ett exakt svar på denna fråga måste dock den aktuella personen i fråga svar själv på. Det är nämligen bara han som VET om han stannar ehmma som "hämnd" eller för att hans sinnesstämning till följd av "nejet till sex" gör att han inte kan "tvinga sig själv" att följa med till staden. Vi andra kan bara spekulera i saken...
Svar på tråden Ska man ha sex för "husfridens" skull??