• Anonym (vill ej)

Ska man ha sex för "husfridens" skull??

Jag är egentligen helt emot att ha sex utan att man har lust, men ofta läser man här på fl att "jag hade sex för husfridens skull" - det verkar ganska vanligt tycker jag.

Imorse ville min man ha sex och inte jag. Jag sa nej och han blev sur, vände ryggen till och somnade om. Senare på dagen var han fortfarande sur och ville inte följa med in till stan och gjorde klart för mig att han mådde dåligt av att vi har för lite sex och att han därför ville stanna hemma...SUCK...Så var denna dagen förstörd.

Vad gör man? Ska man verkligen "ställa upp" mot sin vilja?
    Det är ju inte direkt som att "ställa upp och hjälpa till med disken" eller så!! det känns ju som att man skulle bli våldtagen om man bara lät det ske utan lust..eller?

Eller måste man gå varandra till mötes ibland och inte se det som en så stor sak?

Hur gör ni?

Och vad gör era män om ni inte vill? Blir dom också sura och kan förstöra en hel dag?? Och vad gör ni då?

• Svar på tråden Ska man ha sex för "husfridens" skull??
  • Anonym (***)
    Anonym skrev 2009-05-24 15:49:47 följande:
    man ska ha sex när man själv har lust till det.Min sambo blir inte sur om jag inte vill ha sex. Han accepterar det och fortsätter att vara lika gosig, mysig, snäll o trevlig som innan.
    Håller med precis!
  • Anonym

När man har läst andra trådar om detta ämne så är svaren väldigt olika beroende på om det är en kille eller tjej som är TS.

Är TS en tjej så svarar 99% att hon bara ska ha sex om hon vill och skita i vad killen vill/känner.

Är TS däremot en kille så blir det mer blandade svar och många uppmanar till att ge det ett försök och försöka njuta /ställa upp eftersom det är ett stort problem om han inte vill.

• Hillbillie

Faktiskt så tycker jag att det beror lite på...

Om man har ett någotsånär fungerande sexliv, så att båda är i alla fall i stort sett nöjda, då tycker jag helt klart att man måste respektera att den andra inte vill ibland. Och det självklart UTAN att bli sur....för som nån sa ovan, hur kul är det att HA sex med en som egentligen inte vill utan bara uppoffrar sig...?

Men om sexlivet är sparsamt eller håller på att bli alltmer sällan så får man se upp! Det är ju så att sex föder sexlust, och tvärtom, om man har mindre sex så blir man mindre och mindre sugen, och till slut kanske det är i princip dött....I såna fall tycker jag faktiskt att man kan göra en liten ansträngning och försöka att ha sex...för att locka fram sexlusten igen.

Men det är såklart en viss fingertoppskänsla som gäller...ibland kan det ju finnas andra skäl till att inte vilja (eller kunna) och i princip tycker jag väl att man måste respektera varandras sexdrifter. Men det gäller åt båda hållen! Det talas mycket om att man måste respektera att den ena INTE vill...men jag menar att man självklart måste respektera den som vill också! Och om det inte är fråga om att göra våld på sig själv, så tycker jag faktiskt att man kan ställa upp lite för sakens skull...i alla fall inte säga nej helt slentrianmässigt utan att känna efter lite först.

Jag vet faktiskt flera bekanta som i stort sett avsexualiserat sitt förhållande, och där vill man ju inte heller hamna....

• Anonym (vux)

vill man inte så ska man inte

• zoftnezz

Man ska inte ställa upp för "husfridens" skull. Däremot tycker jag, som nån annan här, att man kan ställa upp nångång även om man själv inte e så sugen alla ggr. Lr hjälper man gubben lite utan att själv behöva va så aktiv med kroppen. Finns ju mkt man kan göra för varann. Tycker nog att i ett förhållande ska man ge o ta. Det gäller ju allt naturligtvis,men säg du att om han fixar diskaen idag så kan han få lite gött... *ler* Tror inte det e bra att säga nej varje gång heller utan lite kompromisser i vardagen gör det lättare o mer underhållande. Ett förhållande med bara ja o nej blir säkert trist. Variera lite o försök ställa upp för varann lite då o då. Man måste ju vårda sitt förhållande oxå. Sen e det ju inte alltid man vill,men när det väl händer lite så vaknar kroppen med...

• Anonym

Min man blir sur om jag inte vill varje helg. Han blir också lätt sur för andra saker. och han är sur länge.

• Anonym (vill ej)
    BlommyNess12 skrev 2009-05-24 15:45:07 följande:
    Nej, min karl blir inte sur och surar en hel dag om jag inte vill ligga med honom.Han säger "nehepp, då får jag väl fixa det själv då!"Men oftast kan jag t.ex suga av honom, eller hjälpa honom på traven med händerna om han är sugen och jag inte är på humör.. Det skadar ju inte mig liksom..
    Det är precis ett sånt svar jag skulle önska! Ett ryck på axlarna och att det inte är hela världen..Men för min man verkar det verkligen vara HELA världen att inte få sex när han vill. Och då är det väldigt svårt att mötas...För mig är det riktigt avtändande när någon är sååå desperat..
    Polly S skrev 2009-05-24 15:50:31 följande:
    hur ska jag formulera det här?nej, jag tycker inte man ska ställa upp på sex oavsett anledning, men jag tycker man kan bjuda till lite för att försöka få igång sin egen lust och blir det sex så blir det.sex & närhet ÄR en viktig del i relationen.
    Ja..jo, jag håller med dig egentligen..Men det har blivit nåt slat maktspel hos oss - idag ville jag inte ha sex, och då vägrar han hitta på nåt ihop med mig under dagen, och då blir jag förbannad för att han är så barnlig, och vill inte ha sex nästa gång heller för då känner jag mig pressad..

Han måste ju också kunna acceptera ett nej utan att bli sur en hel dag?
  • amalie79

Nej, man ska inte ställa upp för husfridens skull, säg iof den kvinna som inte gjort det någon gång. Men jag tycker man ska fundera på varför man inte längre har lust till den man lever med och jobba på det tillsammans. Det går inte att säga "jag vill inte" och bara gilla läget, tycker inte jag. Lusten har oftast försvunnit av en anledning.

Inte konstigt om mannen vill ha sex, jag tycker det är mer normalt att vilja med den man älskar än inte vilja. Men lusten kan försvinna av många anledningar, men precis som allting i en relation är det nånting man måste hålla levande tillsammans. Bådas ansvar.
    Så tycker iaf jag... : )

• Polly S

han måste helt klart kunna ta ett nej.
    låter inte bra alls att det blivit ett maktspel, kan ni prata om det?

• Anonym
    Polly S skrev 2009-05-24 15:50:31 följande:
    hur ska jag formulera det här? nej, jag tycker inte man ska ställa upp på sex oavsett anledning, men jag tycker man kan bjuda till lite för att försöka få igång sin egen lust och blir det sex så blir det. sex & närhet ÄR en viktig del i relationen.
    håller med ovan.
    jag tror starkt på att sex föder sex. Om man "bjuder till" så inser man ju att det är nåt av det bästa som finns och ganska snart vill kroppen ha mer. det som är viktigst är att prata om det. min man och jag har inte sex speciellt ofta (gravid i v 35 intresse inte funnits) men vi har hela tiden pratat om det och då tycker jag det känns bättre. vi förstår varanadra bättre och ingen blir sur om den andre inte vill.
Svar på tråden Ska man ha sex för "husfridens" skull??