• Finessan

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-10 21:36
    Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-10 21:40
    Eftersom 9 kommer efter 8 så är detta självklart del 9. Inte del 8 som det står i rubriken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-10 10:26
    Ny behandlingstråd!
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8
  • BettanB
    Irma skrev 2009-03-08 13:17:23 följande:
    Vilka prover saknas då? Hur ska jag få läkaren att ta dom?
    Bra frågor. Jag skulle åtminstone vilja ha lite koll på TNF-a iaf och kolla upp MTHFR. Jag har flera autoimmuna sjukdomar i släkten och båda mina föräldrar har haft proppar.
    Nosce Te Ipsum
  • Irma
    Svar på #2621
    Han frågade faktiskt om det fanns proppbenägenhet i släkten. En av mina mostrar fick det när hon var 40. Då såg han lite fundersam ut. Men så sa han att det ser vi proverna isåfall..hm? Okej så jag ska be om TNF-alfa då... Hur kollar man MTHFR?

Några frågor till! Vilka omega3 tabletter är bra? Och duger apotekets folsyra-tabletter? dom med 500 mikrog?

massa frågor här....
  • Irma

mostern fick hjärnblödning...såg att jag glömde skriva det...

• BettanB
    Irma skrev 2009-03-08 13:26:36 följande:
    Han frågade faktiskt om det fanns proppbenägenhet i släkten. En av mina mostrar fick det när hon var 40. Då såg han lite fundersam ut. Men så sa han att det ser vi proverna isåfall..hm? Okej så jag ska be om TNF-alfa då... Hur kollar man MTHFR? Några frågor till! Vilka omega3 tabletter är bra? Och duger apotekets folsyra-tabletter? dom med 500 mikrog? massa frågor här....
    Ang. MTHFR; kolla in den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41989976.html

Omega3: Borde funka med vilka som helst i stort sett, men ta en rejäl dos/dag. Och jag tar apotekets folsyra, men vill få Folacin utskrivet.

Ingen mer som fått propp? Hur har du det med autoimmuna sjukdomar i släkten då? Diabetes, reumatism, psoriasis etc Sånt kan vara viktigt att ta upp med läkaren (om han har någon koll vill säga).
    Nosce Te Ipsum
  • Irma

Har flera hjärtattacker i släkten. Både morfar och farfar dog av det. Men vet inte om det spelar in? Mammas faster (tror jag det var) hade reumatism. Jag själv har fått "nummulärt eksem" i samband med missfallen. Det är framförallt stressframkallat.

Jag är väldigt lik min faster i kroppen. Och hon hade problem med upprepade missfall. Tyvärr har jag inte så mkt kontakt med henne. Och det var på 70-talet hon gick igenom det- Vet inte om hon fått någon hjälp. Min pappa har lovat att fråga henne...

Tack för tipsen om omega, folsyra osv!

• Spirit

Kikar inoch vinkar
    Jag har inte orkat vara här just nånting de senaste veckorna.
    Men nu ska det bli bättre.

Ego - testdag idag efter IVF = minus
    Den här gången har jag fått Fragmin, Trombyl, Progesteron och Prednisolon så vi hade liksom inte en tanke på att det kunde misslyckas...

Vad gör vi nu? Några tips?

• Franka
    Svar på #2614
    Jag tog Progeteron från dag 3 efter ÄL. De stoppade upp mensen, därför skulle jag ta gravtest dag 19 efter ÄL. Om det var postitivt: fortsätta med proggarna till och med v 12, om negativt: sluta med proggarna och släppa fram mensen.

Spirit - kram! Vet inte vad ni ska göra. Försöka igen?
  • speransa

Tjo på er alla! Jag har haft misfall och utomkveds och är nu gravid i v 5.. Hade blödningar igår så jag vet inte vad ma nskall tro.. men men. Jag läste ngt om reumatism och om proppbenägenhet. Tror man att även reumatism i släkten kan påverka missfalls benägenhet?? Själv e jag med i en studie i Borås som läkaren Lennart Blomkvist håller i och skall gå på tabletter som är blodförtunnande så fort man har sett hjärtljud.. om jag kommer dit vill säga.. Skall till honom nästa söndag så jag hoppas att jag inte får mer blödningar..

Kram på er alla!!

• HoppetKärleken
    Svar på #2626
    Spirit: Beklagar minuset. Är i samma sits som dig, vid mitt senaste IVF hade jag fragmin, trombyl, pred och och prog...och det blev minus även för oss, så sedan november har vi inte gjort nånting...och vet inte vad vi ska göra heller...Kram
  • Jemema

Följer er tråd. Har gjort 6 pergo-kurer, 2 puregon-stimuleringar, 1 IVF & 3 FET. Nu på 2:a IVF blev det äntligen ett plus, men tyvärr missfall i v 5 Blödde bara lite och BM trodde det var normalt... men på vul syntes ingenting Jag har RA och tar Enbrel, Ciklosporin, Prednisolon o Trombyl. Har förstått att man även kan ta Fragmin?

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8