• Imas

Har ditt barn ett ovanligt namn?

Har ditt/dina barn egenkomponerade namn, speciella namn eller namn som har just en speciell betydelse för dig. Jag kan börja min dotter heter Tux som mellannamn, Tux heter pingvinen i operativsystemet Linux. Dotterns pappa är dataprogramerare så det kommer därifrån. Vi fastnade för Tux för vi träffades via internet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-06 16:18
    www.familjeliv.se/Forum-3-21/m42103084.html

Här är en ny tråd då denna går ut snart!

• Svar på tråden Har ditt barn ett ovanligt namn?
  • Lincon

Sonen heter Nimrod, vet inte hur många som heter det i Sverige men det är inte vanligt som första namn vad jag vet.

• nda

Våra tjejer heter Freja-Lo (som hon är ensam om) och Eli vilket är lite vanligare och så heter hon Bie i andranamn eftersom hennes pappa tjatade öronen av mig Båda tjejerna har  också ett vanligare namn.

Mamma till Freja-Lo och lilla Eli
  • MansonDust
    Caly skrev 2008-12-08 19:43:33 följande:
    Namnger man inte alltid till det valet man gjort för att man tycker det är finast? (dvs normala människor haha)
    Pja, vissa verkar tro att man väljer ett ovanligt namn bara för att vara "så jävla udda & ball", typ. Fått höra många varianter genom åren. Flört
    ♥ Star -02, Ninja -06, Trean BF 9 Jan -09 ♥
  • Veladis

Min dotter heter Vilya, utalas som Vilja men med ett svagt y istället för ett j om ni förstår. Inte Vil-Y-a utan mjukare, mer flytande. Det är ett namn fråg Sagan om Ringen och passar dessutom en dam med stark vilja. Hon var först i Sverige med att heta det. Hon är nu 5 år och nu finns det ett par till.
    Sonen heter Egil, liskom ett hundratal till i Sverige. Ca 10 i hans årskull, -06:orna. Vi ville ha ett fornnordiskt namn.

Får vi fler barn funderar vi på namnen Imra, Turid, Tore eller Kåre.

• qattla

Aragorn, Mintra och Mino kanske är inte så jättevanliga?!

• MansonDust
    Lincon skrev 2008-12-08 19:43:33 följande:
    Sonen heter Nimrod, vet inte hur många som heter det i Sverige men det är inte vanligt som första namn vad jag vet.
    Det finns 73 män som har förnamnet Nimrod.
    Av dessa har 23 namnet Nimrod som tilltalsnamn/förstanamn.
    ♥ Star -02, Ninja -06, Trean BF 9 Jan -09 ♥
  • siamusen

Jag har en Clovis. Tror inte det är speciellt vanligt.

Brorsorna heter Rufus och Gaston som inte heller är speciellt vanligt. Gaston finns hos den äldre generationen men inte hos barn i hans alder tydligen, vilket jag inte visste innan.

• Petra72

Mja, nä inte egentligen, men en av flickorna som jag väntar nu kommer att heta Davida, dock i mellan namn. Men det är inte vanligt. Min mamma är döpt till det och har bytt namn! Gissa om hon höll på att smälla av när jag berättade att vi tänkt att använda det. Jag tycker det är jättefint.

• gosmamman
    Petra72 skrev 2008-12-08 19:59:58 följande:
    Mja, nä inte egentligen, men en av flickorna som jag väntar nu kommer att heta Davida, dock i mellan namn. Men det är inte vanligt. Min mamma är döpt till det och har bytt namn! Gissa om hon höll på att smälla av när jag berättade att vi tänkt att använda det. Jag tycker det är jättefint.
    ett barn på min dotters dagis heter davina och jag tycker det är såå fint, påminner om Alvina som jag var sugen på till mitt andra barn
  • Caly
    1 och 1 är 3 skrev 2008-12-08 19:42:49 följande:
    Jag har ju bara ett namn, eller ja två men i dubbelnamn och har aldrig haft ett smeknamn så de känns ju som ETT namn liksom.. å sambon har tre.. så de fick bli mitt i mellan Nu ska jag bara få honom att fatta varför jag valt hans efternamn till henne....
    Hehe kul att göra så ju
    Vi tog också hans efternamn, alltid gjort i vår släkt, i hans var de inte lika självklart men han klagade inte
    MansonDust skrev 2008-12-08 19:48:12 följande:
    Pja, vissa verkar tro att man väljer ett ovanligt namn bara för att vara "så jävla udda & ball", typ. Fått höra många varianter genom åren.
    Jo de har man hört här också, för att inte tala om de välanvända ordet WT HAHA
Svar på tråden Har ditt barn ett ovanligt namn?