LadyTigerÅSirDragon skrev 2008-12-13 12:03:23 följande:
Min dotter heter AnneMona finns en till med det som tilltals namn i hela sverige och ca ett dussin har det som andra namn. namnen kommer från min farmor som hete Anna det finns även en hel del anna på min mans sida och Mona kommer från min mamma som heter det i andra namn. och sen så anemone nemrosa är latin för vitsippa. (vi valde bara att ta anemone och stava det på ett annat sätt mer lik släktnamnen. verkligen genom tänkt namn. om vi får en till dotter nån gång så då kanske det blir en rose, lilly(kopplar det till lilja) eller nått annat för att fortsätta på blommor. eller så bryter vi helt och tar namnet Älva. gillar namnet alva men det är så populärt och jag som är religionslärare och även läst om älvor och den tron så betyder alva för mig Manlig älva. och det går inte riktigt ihop för mig att döpa min dotter (om jag får nån fler) till alva. vet ej hur vanligt rose,lilly och älva är i sverige. nån som vet?
Det finns 142 kvinnor som har förnamnet Älva . Av dessa har 48 namnet Älva som tilltalsnamn/förstanamn.
Det finns 10814 kvinnor som har förnamnet Lilly . Av dessa har 5149 namnet Lilly som tilltalsnamn/förstanamn.
Det finns 1973 kvinnor som har förnamnet Rose. Av dessa har 665 namnet Rose som tilltalsnamn/förstanamn.