• Imas

Har ditt barn ett ovanligt namn?

Har ditt/dina barn egenkomponerade namn, speciella namn eller namn som har just en speciell betydelse för dig. Jag kan börja min dotter heter Tux som mellannamn, Tux heter pingvinen i operativsystemet Linux. Dotterns pappa är dataprogramerare så det kommer därifrån. Vi fastnade för Tux för vi träffades via internet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-06 16:18
    www.familjeliv.se/Forum-3-21/m42103084.html

Här är en ny tråd då denna går ut snart!

• Svar på tråden Har ditt barn ett ovanligt namn?
  • LadyTigerÅSirDragon

Min dotter heter AnneMona finns en till med det som tilltals namn i hela sverige och ca ett dussin har det som andra namn.

namnen kommer från min farmor som hete Anna det finns även en hel del anna på min mans sida och Mona kommer från min mamma som heter det i andra namn. 

och sen så anemone nemrosa är latin för vitsippa. (vi valde bara att ta anemone och stava det på ett annat sätt mer lik släktnamnen. verkligen genom tänkt namn.

om vi får en till dotter nån gång så då kanske det blir en rose, lilly(kopplar det till lilja) eller nått annat för att fortsätta på blommor. eller så bryter vi helt och tar namnet Älva. gillar namnet alva men det är så populärt och jag som är religionslärare och även läst om älvor och den tron så betyder alva för mig Manlig älva. och det går inte riktigt ihop för mig att döpa min dotter (om jag får nån fler) till alva. vet ej hur vanligt rose,lilly och älva är i sverige. nån som vet?

• trisha

Min son heter Sefanja, finns fyra personer i hela sverige som heter det.

• lillronya
    fairyfloss skrev 2008-12-13 12:01:00 följande:
    lillronya skrev 2008-12-13 11:37:41 följande: Åh jag älskar namnet Viking! Vill döpa nästa son till det men maken är skeptisk.
    Ja det är så fint!
    Tjejerna har släktnamn som andranamn, men vi hittade inget lämpligt till sonen.
    Så han heter nu Ronnie Viking Emilio. Ronnie efter sin pappa och Emilio efter sin storasyster som vi miste vid födseln och Viking är hans alldeles egna.
  • MansonDust
    nicke nyfiken76 skrev 2008-12-13 11:53:55 följande:
    Min lillkille heter Alve. Vet ingen annan som heter så.
    Jag vet en vars son heter Alve. Glad

"Det finns 830 män som har förnamnet Alve . Av dessa har 359 namnet Alve som tilltalsnamn/förstanamn."
    ♥ Star -02, Ninja -06, Trean BF 9 Jan -09 ♥
  • SaramedM

Ja och nej, hon har ett namn som är vanligt bland 40-talister men extremt ovanligt bland småbarn

• MansonDust
    LadyTigerÅSirDragon skrev 2008-12-13 12:03:23 följande:
    Min dotter heter AnneMona finns en till med det som tilltals namn i hela sverige och ca ett dussin har det som andra namn. namnen kommer från min farmor som hete Anna det finns även en hel del anna på min mans sida och Mona kommer från min mamma som heter det i andra namn.  och sen så anemone nemrosa är latin för vitsippa. (vi valde bara att ta anemone och stava det på ett annat sätt mer lik släktnamnen. verkligen genom tänkt namn. om vi får en till dotter nån gång så då kanske det blir en rose, lilly(kopplar det till lilja) eller nått annat för att fortsätta på blommor. eller så bryter vi helt och tar namnet Älva. gillar namnet alva men det är så populärt och jag som är religionslärare och även läst om älvor och den tron så betyder alva för mig Manlig älva. och det går inte riktigt ihop för mig att döpa min dotter (om jag får nån fler) till alva. vet ej hur vanligt rose,lilly och älva är i sverige. nån som vet?
    Det finns 142 kvinnor som har förnamnet Älva . Av dessa har 48 namnet Älva som tilltalsnamn/förstanamn.

Det finns 10814 kvinnor som har förnamnet Lilly . Av dessa har 5149 namnet Lilly som tilltalsnamn/förstanamn.

Det finns 1973 kvinnor som har förnamnet Rose. Av dessa har 665 namnet Rose som tilltalsnamn/förstanamn.
    ♥ Star -02, Ninja -06, Trean BF 9 Jan -09 ♥
  • Rufs
    nicke nyfiken76 skrev 2008-12-13 11:53:55 följande:
    Min lillkille heter Alve. Vet ingen annan som heter så.
    Min kille heter också Alve.
  • MarieHJ

Minea heter min dotter.. hade aldrig hört det innan jag läste en som hette det. Så dotetrn fick heta det=)

• Prisssan

Min dotter heter Roxana, det är väl ganska ovanligt. Kallas bara för Roxy.

Jag och min man har ännu mer ovanliga namn, det finns bara jag som heter så i sverige och fyra som heter som mannen.

Kärlek, fnitter och annat fluffigt trams...
  • Mirilla

Junia heter våran dotter, tyckte vi var fint och inte så jättevanligt. Hade aldrig hört det tidigare och var skeptisk i början när min man sa det, men det lade sig och blev finare och finare för varje dag. När hon kom ut såg det verkligen ut som en Junia.

Svar på tråden Har ditt barn ett ovanligt namn?