• Kajsan

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

Jag har hittat en sida på nätet där de publicerar bilder ,namn och adresser på dömda sexbrottslingar.
    Det måste väl vara ok eftersom det är offentliga uppgifter?
    Får man länka?
    Det kanske jag ska fråga om i slutna dialoger istället?
    Tyckte det var mycket intressant ifall jag bor granne med ett äckel.
    Vad tycker ni? Borde såna sidor förbjudas eller är det bra?

Mitt galleri är stängt pga crazy people, hör av er om ni vill in!
  • Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän
  • Andreas tjej

Är ni alla odelat positiva till den här sajten.
    Jag känner nyfikenhet men samtidigt obehag.

• Triskele
    Svar på #60
    Och hur vet du det om denne inte blivit dömd?
    Hur förändras din situation av att veta att denna finns där?
  • TheMilky

Andreas tjej skrev 2008-11-15 19:54:38 följande:

Är ni alla odelat positiva till den här sajten. Jag känner nyfikenhet men samtidigt obehag.
    Har man gjort ett brott, så ska man också stå för det. Och det är som sagt offentliga handlingar, men hur många går och begär ut straffregister? Jag vill gärna veta om nån i min närhet begår brott, särskilt av denna art.
  • Bedhead

Eftersom även pedofiler och våldtaäktsmän har anhöriga, till exempel barn som går i skolan, kan man aldrigt hänga ut dem på detta vis utan att det straffar tredje part.

• Micke

Andreas tjej skrev 2008-11-15 19:54:38 följande:

Är ni alla odelat positiva till den här sajten. Jag känner nyfikenhet men samtidigt obehag.
    Nej, men att argumentera emot detta på FL är som att slå huvudet i väggen. Har försökt tidigare men folk gillar uthängningar, spöstraff och dödsstraff på FL och vägrar att lyssna på andra argument.

Däremot var det ett annat ljud i skällan när FUP:en för arbogamålet spreds. Då önskade man censur och inskränkningar i offentlighetsprincipen.
  • kengru

Det spelar väl ingen roill om de har ångrat sig efter att de suttit av sitt straff, blir brottet förlåtet då? Får offret/offren tillbaka sina liv o sin trygghet, jag gissar att svaret är NEJ. Därför är det bra att det publiceras bilder på dessa "män", så de förhoppningsvis får sona för det de gjort hela sina patetiska liv utanför galler.

• Micke
    kengru skrev 2008-11-15 19:59:23 följande:
    Det spelar väl ingen roill om de har ångrat sig efter att de suttit av sitt straff, blir brottet förlåtet då? Får offret/offren tillbaka sina liv o sin trygghet, jag gissar att svaret är NEJ. Därför är det bra att det publiceras bilder på dessa "män", så de förhoppningsvis får sona för det de gjort hela sina patetiska liv utanför galler.
    Sen när blev det upp till allmänheten att ta hand om straffandet?
  • Triskele
    Svar på #66
    Så för att visa avsky för brott så ska man göra förövare till offer?
    Jävligt vridet...
  • kengru

Micke, sen staten inte "straffar" tillräckligt.

• Andreas tjej
    kengru skrev 2008-11-15 19:59:23 följande:
    Men OM någon av dessa personer (samtliga män) nu vill ta tag i sitt liv och sona sitt brott, hur ska man kunna göra det om man nu hängs ut i media? De får inte jobb, ingen vill ha dem som granne eller vän, det är liksom kört.

Samtidigt vill jag påpeka att jag inte försvarar dem eller deras brott, jag bara undrar hur ni har tänkt att de ska ska fungera i samhället.

Jag har ingen lösning, jag vill inte själv ha dem som granne eller kollega men samtidigt måste de ju ta vägen någonstans.
Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän