Inlägg från: Andreas tjej |Visa alla inlägg
  • Andreas tjej

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

Airlee skrev 2008-11-15 02:21:16 följande:
    Åh, jag vet inte om jag tycker det är okej... Har blandade känslor, tänker på oskyldiga anhöriga.
    Så känner jag också.
    Först tyckte jag att det var bra att få veta, sen tänkte jag att de är märkta för livet. Om någon av dessa nu kanske är oskyldig eller verkligen ångrar sitt brott och inte kommer att göra om det så har de ju verkligen inte en chans att komma vidare nu när allmänheten vet. de är märkta för livet. Andra tycker jag verkligen borde hängas ut.

Sen tyckte jag att det var läskigt att se att en av dem har en hemsida med bild på ett barn i 2-årsåldern. Hoppas att inte detta barn blivit utsatt för övergrepp.
  • Andreas tjej
    Shadilly skrev 2008-11-15 02:18:53 följande:
    Se där. En gammal klasskompis.
    Jobbigt att se någon man känner igen. Förvånad?
  • Andreas tjej

Är ni alla odelat positiva till den här sajten.
    Jag känner nyfikenhet men samtidigt obehag.

• Andreas tjej
    kengru skrev 2008-11-15 19:59:23 följande:
    Det spelar väl ingen roill om de har ångrat sig efter att de suttit av sitt straff, blir brottet förlåtet då? Får offret/offren tillbaka sina liv o sin trygghet, jag gissar att svaret är NEJ. Därför är det bra att det publiceras bilder på dessa "män", så de förhoppningsvis får sona för det de gjort hela sina patetiska liv utanför galler.
    Men OM någon av dessa personer (samtliga män) nu vill ta tag i sitt liv och sona sitt brott, hur ska man kunna göra det om man nu hängs ut i media? De får inte jobb, ingen vill ha dem som granne eller vän, det är liksom kört.

Samtidigt vill jag påpeka att jag inte försvarar dem eller deras brott, jag bara undrar hur ni har tänkt att de ska ska fungera i samhället.

Jag har ingen lösning, jag vill inte själv ha dem som granne eller kollega men samtidigt måste de ju ta vägen någonstans.
  • Andreas tjej
    Triskele skrev 2008-11-15 20:17:55 följande:
    Svar på #80Straff är inte påföljden som behövs. Vård och att få förövare att ångra det dom gjort hjälper. Annars skapar man ju bara mer vrede som kan drabba fler. Annars har vi bara tickande bomber i fängelset...
    Samtidigt är jag tveksam till att sexförbrytare går att vårda med ett bra resultat. Jag tror att vissa kategorier av brott är något man inte kan "ta sig ur".
  • Andreas tjej
    Triskele skrev 2008-11-15 20:26:43 följande:
    Andreas tjej skrev 2008-11-15 20:23:27 följande: Så vad är alternativet? Vi kan inte strunta i problemet eller behandla dessa som annat än människor.
    Jag vet inte vad alternativet är.
    Vi kan uppenbarligen inte ha dem bland folk (pga hög återfallsrisk) men samtidigt måste samhället göra av dem någonstans.
    Vad tycker du?
Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän