• Krusbär

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8

Bling: Tack för svaret! Jag är 32, har haft lätt för att bli gravid naturligt och har (enligt FSH-värdet) mycket bra äggreserver. Ändå får jag tidiga missfall och spottings innan mens, vilket får mig att tro att något inte stämmer. Spottings känns ju helt klart kopplat till progesteron och gulkroppens funktion. Och gulkroppen är väl beroende av äggens kvalitet och/eller mognadsprocessen? Så jag tänker att med IVF kanske man kan få svart på vitt vari felet ligger. Är det inte själva äggen det är fel på utan hormonsystemet kanske det t o m ger bättre chanser än den naturliga vägen?

MTA: Grattis och hoppas att det går vägen nu!

• Krusbär

Bling: Ja, om det är hormonerna som ställer till det kan det nog bli antingen bättre eller sämre med hormonstimulering. Naturlig cykel känns ju meningslöst i mitt fall, då får man väl bara ett ägg?

• Krusbär

Bling: OK, då tror jag att jag förstår! Vi har försökt i ca 1,5 år nu. Det har inte varit svårt att bli gravid men pga alla missfall har det inte blivit så många försök under den här tiden. Har i princip aldrig haft en cykel (med äl) som är utan spottings.

Kram till er andra!

• Krusbär

Hej på er,

Hinner inte kommentera alla. Men det är roligt att se att det går så bra för flera nu. Er som det inte går bra för skänker jag en extra tanke.

Lycka till idag Idun, kikar in senare för avrapporteringen!

Håll ut DND, ditt plus kommer denna månad eller nästa!

MW - har skrivit i din inbox.

Ciao!

• Krusbär

Någon som har testat spikmatta? Kan man använda den om man är gravid? Massage ska man ju inte få, men akupunktur går bra...?

• Krusbär

Tack för svar om spikmattan. Ska fråga min akupunktör också.

Way to go, Idun!

Snozie: Stor kula med icke-gravida bröst, det lät roligt...

Ang. illamående så tror jag att det (iaf för min del) beror på östrogenet, som också ökar mycket under graviditeten. Att illamåendet går sen över beror väl på att kroppen vänjer sig vid de ökade nivåerna?

Lycka till i morgon, MTA!

• Krusbär

MW: Tänkte att det kunde vara som massage eller akupunktur fast hemma, liksom... Praktiskt och lättillgängligt! Sen kom jag på att man inte ska få massage (och vissa ansiktbehandlingar o dyl) när man är gravid. Men akupunktur ska jag fortsätta med hela första trimestern. Däremot kanske spikmattan motverkar akupunkturen? Får helt enkel fråga akupunktören. Har du testat?

• Krusbär

Någon mer än jag som tar Crinone efter äl? Hur stor dos tar ni? Jag har blivit rekommenderad 1/dag, men det verkar variera mellan 1 och 3 per dag, iaf bland dem som gör IVF (och de borde väl få högre dos?). Funderar på att börja med 2/dag om jag får plus, tror ju verkligen att just lågt progesteron är mitt problem. Än så länge verkar 1/dag hjälpa mot spottings iaf, men man vill ju vara säker...

• Krusbär

MTA: Nej, vad ledsamt! Kram till dig!

Bling: Hoppas att vi får se dig här snart igen. Många kramar!

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8