• Krusbär

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8

Kajolajo: Jag tror INTE att du är ensam om förbjudna känslor, det återkommer vi ju ofta till här! Och det kan vara bra att ösa ur sig lite, för att lätta på bördan.

Franka: Nej, jag går på SH:s vanliga gynmottagning där jag har samma läkare jämt. Han är snäll och generös med vul, men hcg har jag aldrig blivit erbjuden. Inte heller de 2 ggr jag varit på gynakuten på KS.

• Krusbär

Poppy: Ingen fara, som jag skriver kan man ju tro att allt redan är över!

Mikes: Nämen grattis, vad kul!

DND: Tack för pepp! Jag skulle säkert också må bra av att bryta ihop offentligt sådär, men håller stenhårt masken. Uppfattas väl istället som sur eller ointresserad av barn.

Ego: Nån som kan det här med tappen? Vaknade tidigt i morse men mensvärk och blödning, tappen var öppen (grop=öppen?). Tänkte såklart att "ok, nu sätter det igång". Men nu blöder det inte längre och tappen är stängd. Kan det verkligen stämma? Vad betyder det isåfall?

• Krusbär

Finessan: Jag tror också stenhårt på det immunologiska. Särskilt för egen del när mf börjar så tidigt, som en nästan systematisk bortmotning av fostret direkt efter pos. gravtest. Det känns inte roligt att det är slumpen, inte heller att jag skulle ha så lätt för att bli gravid 4 ggr på raken om det var fel på ägg eller embryo.

• Krusbär

...inte troligt skulle det stå, även om det inte är roligt heller...

• Krusbär

Poppy: Nej, jag har inte läst boken. Vad heter den exakt? Hans teori kan ju stämma på mig då varje mf kommit några dagar tidigare.

Babblar: Förstår att du är orolig, men den stora faran är nog över för din del.

Brukar inte pilla på tappen, men tänkte att det inte skulle göra nån skillnad när man ändå håller på med proggarna. Var väldigt försiktig...

• Krusbär

Fertilitetsscentrum, är det St Göran? Har tyvärr inte varit där. Men annars kanske du kan kolla med plastikkliniken som Bling tipsade om? www.strandkliniken.se

• Krusbär

Tack, Poppy! Ska beställa den på studs. Har du inte provat kortison? Vad finns det förresten för biverkningar eller negativa effekter av kortison? (Förutom ludenhet osv. )

Håller med Finessan om taktiken, det funkade för mig också. Från att ha fått NEJ och det vanliga dravlet om otur och "det finns ingen behandling" osv. lyckades jag argumentera till mig progesteron och senare även Trombyl och hydrosonografi. Samtidigt borde det ju funka lika bra att visa känslor också, läkare är ju också människor och de flesta har själva barn.

Mizz T: Tack, du är för gullig! Ska inte kolla tappen mer. Tyckte bara att det var konstigt att den kunde stänga sig igen.

• Krusbär

Åh, Bling! Vilken fruktansvärt jobbig tid ni går igenom. Många kramar!

• Krusbär

Finessan: Det låter ju inget vidare med biverkningarna. Men kanske var du känsligare senare i graviditeten? Om man tar det för att förebygga mf kanske man kan trappa ner när det känns "säkert"? Är nyfiken på varför du tror att det var främst T och inte F som hjälpte dig? Jag tog 1 T den här cykeln (och förra) och det var kanske inte tillräckligt? Känns som om F från plus inte hade gjort så stor skillnad för mig eftersom det verkade gå snett redan då? Dessutom har jag tänkt att proggen är den stora boven, men det kan ju finnas flera bovar...

Tar gärna kontaktinfo till forumet!

• Krusbär

Finessan: Tack för all info! Det verkar vara vanligt med 5 eller 10 mg, så dina doser var nog höga. Jag har nästan alltid fått starka plus och starka symtom tidigt, men sen kommer första varningsblödningen lika snabbt. Ett mf var ofostrig grav (tom säck) som höll i sig till v 12. Läste just på forumet att minst en ofostrig är ett av kriterierna för immunologiska problem. Och det känns ju som sagt som att kroppen börjar angripa embryot så fort ett plus är synligt.

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8