• Krusbär

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8

DND: Jag blödde snarare mer efter proggen, men det är nog inte så konstigt eftersom mensen kom flera dagar för sent. Sen var den lite seg i slutet också, vilket kanske gjorde att äl blev sen? Din tidiga äl är nog ett bra tecken på att akupunktur och örter fungerar för dig. Hoppas att det tar sig nu! Jag fick också lite magkatarr förra månaden av T, vågar knappt dricka kaffe eller äta stark mat nu.

BP: Det låter ju bra att du lyckades på sen äl!

• Krusbär

Franka: Tack för svar, då är det nog därför äl blev sen. Jobbigt att det fortfarande kommer brunt, men då är det väl iallafall gammalt blod? Då kanske blödningen inte längre är aktiv utan slutar snart. Vad trodde gyn?

DND: Jag hade riktig äl-värk tidigare, det kändes som blindtarmen och jag kunde knappt stå upprätt. Men det har blivit mycket bättre sen jag började med akupunkturen.

• Krusbär

Läste precis i en annan tråd här på FL om en tjej som fått upprepade mf. När hon gjorde IVF sa de att 3 av hennes 7 ägg var dubbelbefruktade. De hade befruktats två gånger och fått en dubbel uppsättning kromosomer. Ett sånt ägg fäster lätt och blir en graviditet, men slutar alltid i mf. Det var en helt ny förklaring för mig - någon som känner till detta fenomen?

• Krusbär

Det är alltså inte tvillingar, utan ett embryo med kromosomfel som bara kan leda till missfall.

• Krusbär

Här är länken till tråden, det är bara ett inlägg om dubbelbefruktning än så länge: www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38454234.html

Laban: Om testet stämmer borde du ju ha äl idag eller i morgon. Och tempen stiger dagen efter äl. Så ni borde inte ha missat äl!

DND: Är det din akupunktör som har avrått dig från gurkmeja och curry?

• Krusbär

DND: Det första min aku sa om maten var: inga mejeriprodukter och bara varm mat och dryck. Inget om kryddor. Har också den boken, den är väldigt bra!

Äl ska ju komma 24-48 h efter det starkaste utslaget (för dig måndag morgon?). Isåfall borde du haft äl i tisdags eller onsdags. Jag har märkt att min äl kommer redan dagen efter det starkaste utslaget. Alltså jättestarkt äl-test dagen innan äl och lite svagare test dagen efter=äl-dagen. Så om ni hade sex i måndags har ni ju prickat in bra!

Laban: Du kanske har extra känsliga slemhinnor pga proggen? Eller så är det äl-blödning?

MWB: Jag äter nån multivitamin från apoteket med 600 folsyra tror jag. Tar ibland även extra b-vitamin som innehålller 200.

• Krusbär

MWB: Grattis! Är det något din kropp vill så är det att bli gravid, se det som ett gott tecken!

Laban: Jag vet precis hur det känns med konstiga blödningar. Det låter precis som jag hade det under den perioden efter p-pillerstoppet. Långdragna blödningar med ibland bara någon veckas mellanrum. Fick förklaringen att hormonerna fått spel så att äl inte fungerade, då blev kroppen förvirrad. Så det kan nog vara så för dig, att kroppen hamnat i obalans pga progesteronet du tog förra cykeln?

• Krusbär

Lycka: Sånt du ska undvika om du har halsbränna är starka saker (kaffe, juice, kryddor, lök), stekt mat och fet mat. Stress på verkar också negativt. Lycka till!

• Krusbär

Får jag fråga er som kan det här med IVF - är det ett bra sätt att kolla kvaliteten på äggen och ge dem bästa möjliga omgivning under mognadsprocessen? Konstig fråga kanske, men jag börjar tro att mina problem beror på dåliga ägg. Eller så är själva äggen ok men de blir dåliga i slutändan pga hormonell obalans som skapar en ogynnsam mognadsmiljö. Genom nedregleringen kontrollerar man väl att kroppen får rätt dos av alla hormoner? Och sen kan man välja ut embryon som verkar ok?

• Krusbär

Mizz T: Ja, det är precis det jag undrar. Låt säga att man har 2 bra ägg av 10, då borde IVF vara ett bra sätt att bli gravid? Dessutom så går man runt kroppens eget hormonsystem och eventuella problem i det? (Jag har alltså inte gjort IVF.)

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8