• Mylingen

Vad har ni fått för knäppa komentarer?

Hej!
    Man får kanske förstå att folk utan erfarenhet av prematurer kan fälla en och annan knäpp kommentar. En del jag hört har gjort mig stum, ibland har jag hunnit med att parera. Tänkte dela med mig och hoppas få höra några från er andra. Jag har en tjej född 27+1, kärnfrisk, nu 2 v korr.

Kommentar 1. "Hörde att ni fått barn - så förskräckligt!" (Mitt svar: Du FÅR gärna säga grattis...)

Kommentar 2. "När ska ni fira hennes födelsedag?" En klassiker tror jag.

Kommentar 3, i samspråk med en annan mamma som fått fullgånget barn samma dag som vi. "Oh va liten hon är, man kan inte tro att hon är tre månader. Om du vill se hur en RIKTIG 3-månadersbebis ska se ut, titta på min." (Mitt svar: Min är också en riktig bebis...)

Vill gärna höra om ni hört nåt´ knasigt som vi prematurföräldra kan oja och gotta oss åt.

• Svar på tråden Vad har ni fått för knäppa komentarer?
  • Basses mamma

Det jag har irriterat mig på är när folk frågar "och hur länge måste man hålla på såhär" när man ber dem tvätta händerna när de hälsar på. SÅ jobbigt kan det väl ändå inte vara att tvätta händerna?! Nu funderar jag allvarligt att sätta upp en "tvätta händerna" skylt på dörren, för nu säger alla att "han är ju så stor nu, så nu kan det väl inte vara så farligt om han blir förkyld". Ok att han väger drygt 9 kilo men det har ju inte så stor betydelse när lungorna fortfarande inte riktigt kommit ikapp.

• Jojo7777

Vår dotter är född i v 32 och är nu 12 veckor, eller 4 veckor korrigerat. Vi har haft tur och mår lilla tjej har inte haft några komplikationer egentligen. Hon låg 3 veckor på neo, sen fick vi komma hem med hemvård i 4 veckor. Det har ändå vart en tuff tid då jag fick svår havandeskapsförgiftning (HELLP) och mådde sisådär. Allt går bra nu, hon ammas var 3:e timma och växer bra. Hon har dock ett väldigt närhetsbehov och vill vara nära hela tiden.

När jag träffade en av våra grannar förra veckan frågar hon ju såklart hur allt går och hur jag mår. Jag förklarar att allt går bra osv, och sa också att man är ju ganska trött och förklarade varför... Då ser hon jättebekymrad ut och säger:
    "Men kan du inte lämna henne till min mamma ett tag då, så du får sova/vila?"
    Hennes mamma bor alltså i samma hus och är 78 år och har problem med ryggen och kan knappt ta hand om sig själv....
    Hur kan hon tro att jag tänker lämna bort min lilla tjej till henne??? Och hur skulle det se ut med min lilla tjej som bara vill vara nära mig hela tiden! Haha! Jag kan säga att hon som sa det har inga egna barn...
    Just då försökte jag bara förklara snällt att Nä, det går nog inte för att... blabla. Men sen efteråt tänkte jag på vad hon sa egentligen!!

• Livsglädjen

När Edvin (föddes i v 28+5, 935 g) var cirka 4½ månader gammalll skulle han operera ljumskbråck. Han har "alltid" varit en "spänstig" kille som gillade att stå i famnen på oss med raka ben och småhoppa lite. När min man sitter utanför sjukhuscafeterian och väntar på att jag ska komma med lite mat till oss, så stannar en tant och fäller en kommentar som jag hör eftersom jag precis kommer då:
    "Men, vad spänstigt barn ni har! Han kan inte vara många dagar gammal!"
    Jag blev mest förvånad över att hon inte gjorde kopplingen att ett nyfött barn inte kan hoppa så, men berättade bara aför henne tt han var 4½ månad gammal. Då sa hon "Jaha" och gick därifrån

"Meeen vad liten han är!" har man ju hört tusen gånger... När man då förklarar att han är född för tidigt och låg på sjukhus i 3½ månad innan han fick komma hem, så fick man ofta höra "men, oj, att ni orkade!"
    Det klart att man orkar! Man är dödstrött och oroar sig hela tiden, men man överlever och orkar.

• hejpa

det har man också fått höra, att man är "så stark som lyckats gå igenom nåt sånt här!"
    men vad hade man för val? man kunde ju inte bara lägga sig ner och dö.
    alla skulle klara att gå igenom nåt sånt om de var tvungna. det handlar inte om att vara stark, det handlar om ens barn.

• FruEdberg

vi var hemma hos en bekant som jag inte träffat på några månader o efter 5 minuter när vi kom dit undrade hon hur mycket efter han är??? jag visste inte vad jag skulle svara, blev rätt ställd.

• Cocco
    Daghall skrev 2008-09-15 12:23:01 följande:
    inte alls samma sak, men ni som har hört "dom måste ha räkna fel" det fick jag höra när jag gick över tiden o jag inte alls var mogen vid igångsättning. Jag tror också dom räknade fel, men åt andra hållet. så ist för BF+18 tror jag att det är BF+26. jag mena, man vet ju när barnet blev till bättre än ett UL.. :PJag vill bara säga att jag tycker ni alla är så starka som klarar av Neo-tiden o alla "knasiga" kommentarer.
    jo precis
    jag är ju född 4 veckor efter BF. Min pappa var ju till sjöss när jag skulle ha vart gjord enligt UL.

Precis ni är starka som överlever tiden på neo. Jag var nära att hamna där med L. Jag fick värkar i v 34 men som tur lugnade det ner sig och L är född 42+1 enligt UL.
  • BebisVagga

jag brukar få frågan.. kommer han få några skader pga detta.. HUR SKA JAG KUNNA VETA DET NU?? inget man vill tänka på direkt heller..  läkaren säger dock att troligtvis får han det inte..

en annan sak jag kan irritera mej på e att släktingar itne förstår att man får offra vissa saker.. som kalas tex.. fick hot om att jag skulle minsann anmälas till socialen eftersom vi hindrade vårt barn till ett socialt liv.

sen att han bara vägde 1900 den dagen vi fick komma hemn så han klarade inte av bilbarnstolen så vi fick spänna fast mjukliften från barnvagnen o ha Gabriel liggandes.. ja då skulle dem kontalkta socialen igen för att vara en så dålig o oansvarig mamma som mej borde inte få ta hand om ett barn. hon tyckte det var bättre om jag tog bussen.. ja eller hur.. där e det inte en massa bakterier o baciller..

• 08 i Skåne

När jag var på ICA med vår son (som föddes tillväxthämmad i v. 32+6) när han var 5 månader (och vägde 4,4 kg) så var det en kvinna som frågade hur gammal han var, när jag svarade: "5 månader" så fick jag till svar "det kan INTE stämma!"...

Vad svarar man!?

• hejpa

jag hatar när folk frågar hur gamla dom är. varför måste man veta sånt? O_o
    jag säger bara: 8 månader men födda 3 månader för tidigt. då slipper förhoppningsvis alla kommentarer om hur små dom är.

• Nellies matte

Ja, när man ska fira födelsedagan har man ju fått höra ett par gånger men en annan "rolig" sak jag fått höra är att det måste vara skönt att man alltid kan skylla på att hon är för tidig då hon inte riktigt hänger med i utveckling..

Svar på tråden Vad har ni fått för knäppa komentarer?