cloudberry79 skrev 2008-09-28 01:10:54 följande:
Mest bara klassikern - När ska ni fira hans födelsedag Däremot har jag ofta känt mig utanför när det har talats förlossningar, som om det var en dans på rosor att föda Vidar. Folk förväntar sig att det var ungefär som att ta ur en tampong eller nåt. Det kan såra mig ibland, att det inte räknas på samma sätt.
Jag har också ofta känt mig utanför när det snackas förlossningar!
När jag satt och fikade på mitt jobb första veckan efter att jag börjat arbeta efter föräldraledigheten, så kom det upp att jag hade snittats. Då bröt det ut direkt om alla som hade fött med snitt, om hur hemskt det hade varit, hur de kände att det slets av magmuskler m.m. Sedan hade de inte fått hålla sitt barn på sekunden efter snittet, utan fått vänta medans personalen torkade av barnet eller något annat.
Oj, då, stackarna som fick vänta flera sekunder! *grov ironi*
Jag gick iväg och grät en lång stund...
När Edvin föddes blev jag tvungen att sövas för att spinalen inte tog som den skulle och läkarna vågade inte vänta längre för att Edvin mådde för dåligt.
Sedan fick jag halvvaken se min son ligga i en kuvös 2½ timme senare. Jag minns inte den händelsen, men jag har fått det berättat för mig.
Ytterligare 2½ timme senare (fem timmar gammal) åkte de med Edvin i ambulans till ett annat sjukhus och vi var kvar på det första (egentligen tredje, läs min presentation så fattar ni) sjukhuset.
6 timmar senare (11 timmar gammal) får vi komma efter och jag minns att jag fick sticka in handen i kuvösen och röra vid mitt barn några sekunder.
5 dygn senare (5 dagar gammal) fick jag första gången hålla mitt barn (och jag vet att det är många EPT-föräldrar som fått vänta ännu längre)!
Vadå jättejobbigt att inte få se och hålla sitt barn sekunder efter förlossning?!