• Mylingen

Vad har ni fått för knäppa komentarer?

Hej!
    Man får kanske förstå att folk utan erfarenhet av prematurer kan fälla en och annan knäpp kommentar. En del jag hört har gjort mig stum, ibland har jag hunnit med att parera. Tänkte dela med mig och hoppas få höra några från er andra. Jag har en tjej född 27+1, kärnfrisk, nu 2 v korr.

Kommentar 1. "Hörde att ni fått barn - så förskräckligt!" (Mitt svar: Du FÅR gärna säga grattis...)

Kommentar 2. "När ska ni fira hennes födelsedag?" En klassiker tror jag.

Kommentar 3, i samspråk med en annan mamma som fått fullgånget barn samma dag som vi. "Oh va liten hon är, man kan inte tro att hon är tre månader. Om du vill se hur en RIKTIG 3-månadersbebis ska se ut, titta på min." (Mitt svar: Min är också en riktig bebis...)

Vill gärna höra om ni hört nåt´ knasigt som vi prematurföräldra kan oja och gotta oss åt.

• Svar på tråden Vad har ni fått för knäppa komentarer?
  • Livsglädjen
    cloudberry79 skrev 2008-09-28 01:10:54 följande:
    Mest bara klassikern - När ska ni fira hans födelsedag Däremot har jag ofta känt mig utanför när det har talats förlossningar, som om det var en dans på rosor att föda Vidar. Folk förväntar sig att det var ungefär som att ta ur en tampong eller nåt. Det kan såra mig ibland, att det inte räknas på samma sätt.
    Jag har också ofta känt mig utanför när det snackas förlossningar!

När jag satt och fikade på mitt jobb första veckan efter att jag börjat arbeta efter föräldraledigheten, så kom det upp att jag hade snittats. Då bröt det ut direkt om alla som hade fött med snitt, om hur hemskt det hade varit, hur de kände att det slets av magmuskler m.m. Sedan hade de inte fått hålla sitt barn på sekunden efter snittet, utan fått vänta medans personalen torkade av barnet eller något annat.
    Oj, då, stackarna som fick vänta flera sekunder! *grov ironi*
    Jag gick iväg och grät en lång stund...

När Edvin föddes blev jag tvungen att sövas för att spinalen inte tog som den skulle och läkarna vågade inte vänta längre för att Edvin mådde för dåligt.
    Sedan fick jag halvvaken se min son ligga i en kuvös 2½ timme senare. Jag minns inte den händelsen, men jag har fått det berättat för mig.
    Ytterligare 2½ timme senare (fem timmar gammal) åkte de med Edvin i ambulans till ett annat sjukhus och vi var kvar på det första (egentligen tredje, läs min presentation så fattar ni) sjukhuset.
    6 timmar senare (11 timmar gammal) får vi komma efter och jag minns att jag fick sticka in handen i kuvösen och röra vid mitt barn några sekunder.
    5 dygn senare (5 dagar gammal) fick jag första gången hålla mitt barn (och jag vet att det är många EPT-föräldrar som fått vänta ännu längre)!

Vadå jättejobbigt att inte få se och hålla sitt barn sekunder efter förlossning?!
  • Angel of life

kan bara garva...tråkigt nog =( läser inne på prematurforumet eftersom jag har risk att själv få prematur...Men jössös, verkar som att folk tror att premartur barn är ett nytt påfund, trodde aldrig att man skulle få såna kommentarer...

häpen är ordet...

• cloudberry79

Ja, jag tror inte många förstår hur det är när man inte får hålla sitt barn i början. För oss tog det ganska precis sju dygn efter förlossningen innan Vidar fick sitta känguru första gången, på grund av tre akuta operationer (pneumothorax). Helt ofattbart för de flesta, för det går inte att sätta sig in i. Man känner sig helt förlöjligad när folk klagar på att det tog flera minuter innan de fick hålla sina barn...

Skillz that Killz 10k+
  • hejpa
    cloudberry79 skrev 2008-09-30 16:17:16 följande:
    Ja, jag tror inte många förstår hur det är när man inte får hålla sitt barn i början. För oss tog det ganska precis sju dygn efter förlossningen innan Vidar fick sitta känguru första gången, på grund av tre akuta operationer (pneumothorax). Helt ofattbart för de flesta, för det går inte att sätta sig in i. Man känner sig helt förlöjligad när folk klagar på att det tog flera minuter innan de fick hålla sina barn...
    känner också igen det där.
    man har levt i helt olika verkligheter. måste vara svårt för andra mammor att kunna sätta sig in i vår situation.
    nåt som jag också kan störa mig på är såna som klagar över att de fick vara på neo i typ en vecka. shit liksom.. måste varit jobbigt.
    vi var ju bara där i 3 månader..
  • boktok

Ja vad ska man säga, 4,5 månad på 69an. Det skulle de nog behöva pröva på alla de som gnäller för några ynka sekunder. Fem dygn väntade jag till jag hade Erik hos mig. Jag hade nog kunnat få hålla honom tidigare men i morfindimman och psykbrytet som jag hade så orkade jag faktiskt inte. Nu blev det här väldigt OT.

• eeisor

Fick en fin kommentar på ICA igår. En lite äldre dam kom fram och sa "Åh vad söt han är, hur gammal är han?" Jag svarade att han är snart ett år. Hon fortsatte med "Ammar du fortfarande?", sådär rakt på sak som bara gamla tanter kan vara.
    Snäll som man är så berättade jag den förenklade versionen att nej, jag ammar inte och eftersom sonen är född nästan 3 månader för tidigt så har jag aldrig gjort det heller.
    Tanten svarar: 3 månader? Är du säker på att han är född så tidigt? Han ser ju inte onormal ut?

Vad svarar man på något sånt? Jag blev så paff att jag bara vände på klacken och gick därifrån...

• hejpa

hur skulle man inte kunna vara säker på nåt sånt? O_o

eeisor skrev 2008-09-30 19:47:38 följande:
    Fick en fin kommentar på ICA igår. En lite äldre dam kom fram och sa "Åh vad söt han är, hur gammal är han?" Jag svarade att han är snart ett år. Hon fortsatte med "Ammar du fortfarande?", sådär rakt på sak som bara gamla tanter kan vara. Snäll som man är så berättade jag den förenklade versionen att nej, jag ammar inte och eftersom sonen är född nästan 3 månader för tidigt så har jag aldrig gjort det heller.Tanten svarar: 3 månader? Är du säker på att han är född så tidigt? Han ser ju inte onormal ut?Vad svarar man på något sånt? Jag blev så paff att jag bara vände på klacken och gick därifrån...
  • Lyckans

Jag har ett prematur barn.. Har fått denna kommentar:
    Är han förtidigt född? Men han ser ju normal ut.
    Och:
    Är han förtidigt född? Han är ju tjock!

• S vali s

De allra knäppaste kommentarerna har jag fått från andra prematurföräldrar.
    Vår dotter är född i v.31+0 och vägde 1180gr - förutom att hon var kraftigt tillväxthämmad så var våra 5v. på neonatalen rena rama räkmackan jämfört med hur andra på avd. hade det och därmed har jag aldrig identifierat mig med att vara "prematurförälder" utan helt enkelt sett mig som en förälder, vi har heller aldrig tänkt på vår dotter som prematur utan som just vår dotter och det har tydligen varit väldigt provcerande för många andra som befunnit sig i samma sits.

Den late får brått när det blir kväll
  • eeisor
    Svar på #77
    Det undrar jag också! Och dessutom, hur trodde hon att en prematur ser ut? Tre ögon, fem armar och fjällig grön hud, eller vad?
    hejpa skrev 2008-09-30 19:58:04 följande:
    hur skulle man inte kunna vara säker på nåt sånt? O_o
  • Livsglädjen
    eeisor skrev 2008-09-30 21:20:26 följande:
    Svar på #77Det undrar jag också! Och dessutom, hur trodde hon att en prematur ser ut? Tre ögon, fem armar och fjällig grön hud, eller vad?
    Jag har för mig att prematurer brukar ha tre ögon iaf alla som jag har träffat!
Svar på tråden Vad har ni fått för knäppa komentarer?