• Mylingen

Vad har ni fått för knäppa komentarer?

Hej!
    Man får kanske förstå att folk utan erfarenhet av prematurer kan fälla en och annan knäpp kommentar. En del jag hört har gjort mig stum, ibland har jag hunnit med att parera. Tänkte dela med mig och hoppas få höra några från er andra. Jag har en tjej född 27+1, kärnfrisk, nu 2 v korr.

Kommentar 1. "Hörde att ni fått barn - så förskräckligt!" (Mitt svar: Du FÅR gärna säga grattis...)

Kommentar 2. "När ska ni fira hennes födelsedag?" En klassiker tror jag.

Kommentar 3, i samspråk med en annan mamma som fått fullgånget barn samma dag som vi. "Oh va liten hon är, man kan inte tro att hon är tre månader. Om du vill se hur en RIKTIG 3-månadersbebis ska se ut, titta på min." (Mitt svar: Min är också en riktig bebis...)

Vill gärna höra om ni hört nåt´ knasigt som vi prematurföräldra kan oja och gotta oss åt.

• Svar på tråden Vad har ni fått för knäppa komentarer?
  • Dessie

Lite OT till tråden - håller med dig, Bimsan i inlägg 60: jag har oxå lite för många kilon kvar efter FEM år men jag är INTE gravid men ändå finns det de som frågar när det är dags............

• Nettis1975

Vi fick höra från vissa när vi skulle bli normala och börja visa oss bland folk. (fast man hade förklarat varför)

Vi fick ju rådet att inte gå ut bland folkmängder i början eller besöka familjer med småbarn den första tiden av neo.

Dotter född v32+0 1360g

• äppelmos

vill bara berätta en sak om det här mad att alla komenterar era barns storlek. jag är född vecka 26, vägde då 800 gr. vid 11 månader kom jag äntligen upp till "normal nyfödd-vikt", då vägde jag 3,5 kg. min mamma var grymt trött på komentarer om att jag var så liten kan jag säga:P kämpa på alla och försök skratta åt folk dumhet/okunskap.

• Nettis1975
    äppelmos skrev 2008-09-28 20:33:35 följande:
    vill bara berätta en sak om det här mad att alla komenterar era barns storlek. jag är född vecka 26, vägde då 800 gr. vid 11 månader kom jag äntligen upp till "normal nyfödd-vikt", då vägde jag 3,5 kg. min mamma var grymt trött på komentarer om att jag var så liten kan jag säga:P kämpa på alla och försök skratta åt folk dumhet/okunskap.
    Jo, som när min dotter vägde hon runt 3 kg. Åh, en alldeles nyfödd. Efter ett antal sådana kommentarer blev svaret snäsigt tyvärr: Nä, hon är 3 månader
  • Jessica1

Jag har fått en klassiker som inte har nämnts på tråden ännu
    Var glad attdu slapp de tre sista månaderna av graviditeten, de är skitjobbiga. Mitt svar jag hade hellre varitgravid än spenderat 3 månader på Neo och sett min son så sjuk.

En annan liten söt historia en liten pojke i vårt område (ca 5) frågade "hur gammal är babyn", jag svarade "4 veckor" (stämde koorigerat). Pojkens följdfråga "När föddes han?".... öhhhh busted...

• Nettis1975
    Jessica1 skrev 2008-09-28 20:38:46 följande:
    Jag har fått en klassiker som inte har nämnts på tråden ännu Var glad attdu slapp de tre sista månaderna av graviditeten, de är skitjobbiga. Mitt svar jag hade hellre varitgravid än spenderat 3 månader på Neo och sett min son så sjuk.En annan liten söt historia en liten pojke i vårt område (ca 5) frågade "hur gammal är babyn", jag svarade "4 veckor" (stämde koorigerat). Pojkens följdfråga "När föddes han?".... öhhhh busted...
    Nä, den har jag inte fått. Där emot tycker folk jag är knäpp som säger att jag nästa graviditet vill bli stor och tung, känna värkar och få föda vaginalt.
  • lugna gatan

Bimsan, förstår att det är okunskap, men hoppas du inte menar det där med "...blir lite avis". Att se de små kämpa för sina liv är inte nåt mysigt eller underhållande, skulle innerligt önska att jag fött alla mina barn till tiden så att DE slapp genomgå alla kämpigheter. Men det kan man ju inte styra över...

• Blomman8

Intressant läsning , har oxå fått lite kommentarer . Som när vi ska fira hans födelsedag.. däää självklart när han anlände .. fattar inte hur folk tänker. Men som sagt det handlar väl bara om okunskap.

Kram på er alla å kämpa på mot alla dessa okunniga människor!

• tinaw

Jag har insett att de flesta tror att en premis bara är en ovanligt liten bebis. Hela grejen med att de inte är färdiga att möta världen på något sätt är okänd för de allra flesta. Och hur det är att ha ett barn på neo vet ju inte ens personalen där, så hur skulle man kunna veta om man bara hade fått friska, fullgångna småklumpar? Men det gör ont ändå. Det blir så otroligt tydligt hur annorlunda verklighet man lever i.

• Proletariatet
    äppelmos skrev 2008-09-28 20:33:35 följande:
    Oj! 11 månader och 3,5 kilo? Då måste tom jag säga att du måste ha varit otroligt liten!
    Vad berodde det på att det tog så lång tid att gå upp i vikt? Jag är himla nyfiken, men du behöver självklart inte svara om du inte vill.
Svar på tråden Vad har ni fått för knäppa komentarer?