• Mylingen

Vad har ni fått för knäppa komentarer?

Hej!
    Man får kanske förstå att folk utan erfarenhet av prematurer kan fälla en och annan knäpp kommentar. En del jag hört har gjort mig stum, ibland har jag hunnit med att parera. Tänkte dela med mig och hoppas få höra några från er andra. Jag har en tjej född 27+1, kärnfrisk, nu 2 v korr.

Kommentar 1. "Hörde att ni fått barn - så förskräckligt!" (Mitt svar: Du FÅR gärna säga grattis...)

Kommentar 2. "När ska ni fira hennes födelsedag?" En klassiker tror jag.

Kommentar 3, i samspråk med en annan mamma som fått fullgånget barn samma dag som vi. "Oh va liten hon är, man kan inte tro att hon är tre månader. Om du vill se hur en RIKTIG 3-månadersbebis ska se ut, titta på min." (Mitt svar: Min är också en riktig bebis...)

Vill gärna höra om ni hört nåt´ knasigt som vi prematurföräldra kan oja och gotta oss åt.

• Svar på tråden Vad har ni fått för knäppa komentarer?
  • nane82

Hej hej!
    Vår dotter föddes i v.29 o fick vara kvar 6 veckor på neo.
    Jag fick en riktigt sjuk kommentar från en granntjej, nån månad efter att vi kom hem från sjukhuset.
    -Jag förstår inte hur ni orkade vara där hela tiden, själv hade jag bara tagit ungen o åkt hem!!
    Man förstår ju att nån som säger så inte har så mkt förståelse över varför barnet vehöver vård... trist..

Mamma till Alina Enkeli 15 mån
  • Sojj

Vi hade precis kommit hem med hemsjukvård när jag och sonen stod i kassakön i mataffären. Han föddes i v33+0 och detta var i v37. En tant tittade ner i barnvagnen och såg slangen i näsan.

"Hur gammal är.... hmmm, den?" - undrade hon förskräckt.
    "Minus tre veckor" svarade jag och skyndade mig snabbt ut ur affären! Tantens min var obeskrivbar!!

• MJAD

inte alls samma sak, men ni som har hört "dom måste ha räkna fel" det fick jag höra när jag gick över tiden o jag inte alls var mogen vid igångsättning. Jag tror också dom räknade fel, men åt andra hållet. så ist för BF+18 tror jag att det är BF+26. jag mena, man vet ju när barnet blev till bättre än ett UL.. :P

Jag vill bara säga att jag tycker ni alla är så starka som klarar av Neo-tiden o alla "knasiga" kommentarer.

• Mylingen

Daghall skrev 2008-09-15 12:23:01 följande:

inte alls samma sak, men ni som har hört "dom måste ha räkna fel" det fick jag höra när jag gick över tiden o jag inte alls var mogen vid igångsättning. Jag tror också dom räknade fel, men åt andra hållet. så ist för BF+18 tror jag att det är BF+26. jag mena, man vet ju när barnet blev till bättre än ett UL.. :PJag vill bara säga att jag tycker ni alla är så starka som klarar av Neo-tiden o alla "knasiga" kommentarer.
    För min del funkar det ofta att möta knasighetrna med ett skratt, ju oftare det funkar destå enklare (o roligare) blir det, det var tanken med tråden iaf.
  • tinaw

Ett tag brukade en massa gamla tanter rusa fram när min son satt (själv!) i kundvagnen på affärer och säga "du måste stödja huvudet!". Han var sju månader då, men hade strl ca 62... Jag undrar fortfarande om de var i maskopi med varandra eller nåt? Han var tillväxthämmad o växte långsamt sen.

• Mamma till bröderna bus

vi fick höra det klassiska..men det gick väl bra sen, han mår väl bra osv, vad liten han är (ändå var han inte så liten född i v 33+3)
    Men för minsta grej nu när han snart är 2 och kommit in i värsta 2 års trotsen, så frågar alla, men han är ju prematur så han kanske har damp eller adhd eftersom han är så besvärlig...
    eller den värsta enligt mig, vad larviga ni.. det är bara bra för imunförsvaret att bli sjuk, man kan inte skydda dom hela tiden ( sonen född i oktober, vill inte gärna ha massa sjukdomar på vintern)

• hejpa

vilka knasiga kommentarer ni fått!
    den knäppaste vi fått är nog den där om när man ska fira födelsedagen.
    killarna föddes 20 januari, men skulle kommit 26e april.
    födelsedag: dagen då de föddes. alltså 20e januari. är det verkligen så svårt??

• lugna gatan

eller den värsta enligt mig, vad larviga ni.. det är bara bra för imunförsvaret att bli sjuk, man kan inte skydda dom hela tiden ( sonen född i oktober, vill inte gärna ha massa sjukdomar på vintern)

Det är nog det värsta!!! Att folk vill hälsa på när de "bara är lite snuviga". Mina tjejer föddes i v.29+3 är nu nästan 4 mån., eller 1 1/2 mån. korr. ålder. Kom hem igår efter två dagars sjukhusvistelse pga. helt vanlig förkylning, folk verkar liksom inte fatta att immunförsvaret inte existerar normalt förrän om några år.

Eller den "ja men då var hon ju ganska stor ändå...", vägde 1100g., ja men det har ju varit en lika svår tid för oss ändå.

• lugna gatan

lugna gatan skrev 2008-09-18 21:34:48 följande:

eller den värsta enligt mig, vad larviga ni.. det är bara bra för imunförsvaret att bli sjuk, man kan inte skydda dom hela tiden ( sonen född i oktober, vill inte gärna ha massa sjukdomar på vintern)Det är nog det värsta!!! Att folk vill hälsa på när de "bara är lite snuviga". Mina tjejer föddes i v.29+3 är nu nästan 4 mån., eller 1 1/2 mån. korr. ålder. Kom hem igår efter två dagars sjukhusvistelse pga. helt vanlig förkylning, folk verkar liksom inte fatta att immunförsvaret inte existerar normalt förrän om några år.Eller den "ja men då var hon ju ganska stor ändå...", vägde 1100g., ja men det har ju varit en lika svår tid för oss ändå.
    Sorry bussig. Visste först inte hur man citerade inlägg.
  • lugna gatan
    Mamma till bröderna bus skrev 2008-09-16 10:10:01 följande:
    vi fick höra det klassiska..men det gick väl bra sen, han mår väl bra osv, vad liten han är (ändå var han inte så liten född i v 33+3) Men för minsta grej nu när han snart är 2 och kommit in i värsta 2 års trotsen, så frågar alla, men han är ju prematur så han kanske har damp eller adhd eftersom han är så besvärlig...eller den värsta enligt mig, vad larviga ni.. det är bara bra för imunförsvaret att bli sjuk, man kan inte skydda dom hela tiden ( sonen född i oktober, vill inte gärna ha massa sjukdomar på vintern)
    Så här skulle det ju vara
Svar på tråden Vad har ni fått för knäppa komentarer?