• Mylingen

Vad har ni fått för knäppa komentarer?

Hej!
    Man får kanske förstå att folk utan erfarenhet av prematurer kan fälla en och annan knäpp kommentar. En del jag hört har gjort mig stum, ibland har jag hunnit med att parera. Tänkte dela med mig och hoppas få höra några från er andra. Jag har en tjej född 27+1, kärnfrisk, nu 2 v korr.

Kommentar 1. "Hörde att ni fått barn - så förskräckligt!" (Mitt svar: Du FÅR gärna säga grattis...)

Kommentar 2. "När ska ni fira hennes födelsedag?" En klassiker tror jag.

Kommentar 3, i samspråk med en annan mamma som fått fullgånget barn samma dag som vi. "Oh va liten hon är, man kan inte tro att hon är tre månader. Om du vill se hur en RIKTIG 3-månadersbebis ska se ut, titta på min." (Mitt svar: Min är också en riktig bebis...)

Vill gärna höra om ni hört nåt´ knasigt som vi prematurföräldra kan oja och gotta oss åt.

• Svar på tråden Vad har ni fått för knäppa komentarer?
  • twinstar
    tinaw skrev 2008-09-24 22:38:31 följande:
    Åh så liiiiiten hon är! (Nja, hon har femdubblat sin födelsevikt, faktiskt, vi tycker hon är värsta biffen)
    Hahaha!
    Den där känner jag igen!
  • Doris6

fan vad man blev irriterad på alla kommentarer!

först denna: vad liiiten hon är! ja, jag vet. jag vet jag vet! men hon är också underbart söt, och stark o tuff o modig. Vissa sa att hon var liten varje gång de träffade oss. blev så sjukt trött på den kommentaren.

Min svärmor sa ändå det värsta.
    -Tänk sen om några veckor när hon ser ut som en riktig bebis! Hon tänkte på hullet.
    fy fan vad ledsen jag blev. jag höll igen när hon var där men stortjöt när hon åkt.
    Vadå RIKTIG bebis?
    Det var min riktiga fina underbara bebis.

så djävla dumt.

tösen föddes i v.33. 2 kg tung.

• hejpa

då var hon ju redan en "riktig" bebis!
    jag har själv sagt så om mina, men mina såg faktiskt inte ut som "riktiga" bebisar när de kom (v.26+2)
    dumt av svärmor att säga så, tycker jag.

Doris6 skrev 2008-09-27 13:50:17 följande:
    fan vad man blev irriterad på alla kommentarer!först denna: vad liiiten hon är! ja, jag vet. jag vet jag vet! men hon är också underbart söt, och stark o tuff o modig. Vissa sa att hon var liten varje gång de träffade oss. blev så sjukt trött på den kommentaren.Min svärmor sa ändå det värsta.-Tänk sen om några veckor när hon ser ut som en riktig bebis! Hon tänkte på hullet.fy fan vad ledsen jag blev. jag höll igen när hon var där men stortjöt när hon åkt.Vadå RIKTIG bebis?Det var min riktiga fina underbara bebis.så djävla dumt.tösen föddes i v.33. 2 kg tung.
  • TissTassTess

Min älsdta pojke kom i v 23. Men jag kan faktiskt inte komma på nån DUM komentar jag fått nån gång. Visst fick man höra i början att han var liten, men det tycker inte jag e dumt. det säger ju folk om alla bebisar.

Jag får bara höra hur söta och perfekta mina barn är. Och det är ju inget man gnäller av att få höra!

• cloudberry79

Mest bara klassikern - När ska ni fira hans födelsedag

Däremot har jag ofta känt mig utanför när det har talats förlossningar, som om det var en dans på rosor att föda Vidar. Folk förväntar sig att det var ungefär som att ta ur en tampong eller nåt. Det kan såra mig ibland, att det inte räknas på samma sätt.

Skillz that Killz 10k+
  • Princess1982

Det enda som irriterar mig är att när man går ut i samhället och träffar folk så är de så himla nyfikna och de har ju "hört" rykten hela tiden! De vet inte ett smack om hur lyckligt lottade vi är som har våra små klimpar!
    Sen har ja en fråga?? Är det normalt att folk som man aldrig träffat innan kommer fram och den första frågan blir är: Ammar du?
    Tycker det är jobbigt att disskutera mina bröst med folk jag aldrig träffat, är jag känslig?

• Dessie

Har bara fått en enda kommentar om vår pojke som är född i v 32+6 - och det var från en besserwisser här på FL.
    En väldigt kränkande kommentar om att jag hade avbrutit graviditeten - att mitt barn föddes för tidigt p.g.a HF brydde hon sig inte om

• Önskar och hoppas

När man får lite distans och det har gått bra för ens barn kan man småle över folks okunskap, men vissa kommentarer är rent elaka. Jag tror många är så egoistiska att de inte kan sätta sig in i hur andra har det. Min son föddes v 28+0 och har kronisk lungsjukdom. Följande har vi fått höra:

Jag skulle inte orka med att skiljas från med barn på nätterna. Men det är väl skillnad för er, ni vet ju inget annat. (Den var nog den mest sårande.)

Men oj, kom han i vecka 28. Då måste det varit en lätt förlossning. (Vad menar man med lätt?!)

Kan vi ite få komma ändå och hälsa på. Vi är ju bara lite förkylda. (Okej, då blir vår son kanske bara lite sjuk, eller)

Måste jag sprita händerna. Jag behöver ju inte röra honom i ansiktet. (Nej, men dina baciller sätter sig på allt i vårt hem)

Jag tror det är bra om han blir lite sjuk. De måste vänja sig. (Hade du resonerat likadant om det var ditt barn)

Kram till er alla!!!

• Linda Maria

Fick en dum kommentar från faster till våra pojkar idag. " Hur länge ska ni vara så överbeskyddande?" Blir riktigt sårad när jag får höra sånt...

• Themis

Till försvar för de klumpiga stackarna som påtalar att era älsklingar är små:

Alltså det där med liten är verkligen inget illa ment för min del, men eftersom jag födde en klump på 4400 g så har vi aldrig fått uppleva den där riktiga fågelungekänslan och det är nåt som jag då har kommenterat ett par gånger till andra mammor för att vi själva helt missade det stadiet. Det är så fantastiskt med de där allra minsta människorna så man blir lite avis.

Jag har dock inte fällt den kommentaren till premismammor för det känner jag inga utan till de med helt vanliga bebbar på 3 kg...!

*ber alla så mycket om ursäkt*

(Å andra sidan önskar jag folk kunde sluta förutsätta att jag är gravid när jag bara har ett par kilon på fel ställen på magen, så här fyra år efter graviditeten... )

Svar på tråden Vad har ni fått för knäppa komentarer?