• Mylingen

Vad har ni fått för knäppa komentarer?

Hej!
    Man får kanske förstå att folk utan erfarenhet av prematurer kan fälla en och annan knäpp kommentar. En del jag hört har gjort mig stum, ibland har jag hunnit med att parera. Tänkte dela med mig och hoppas få höra några från er andra. Jag har en tjej född 27+1, kärnfrisk, nu 2 v korr.

Kommentar 1. "Hörde att ni fått barn - så förskräckligt!" (Mitt svar: Du FÅR gärna säga grattis...)

Kommentar 2. "När ska ni fira hennes födelsedag?" En klassiker tror jag.

Kommentar 3, i samspråk med en annan mamma som fått fullgånget barn samma dag som vi. "Oh va liten hon är, man kan inte tro att hon är tre månader. Om du vill se hur en RIKTIG 3-månadersbebis ska se ut, titta på min." (Mitt svar: Min är också en riktig bebis...)

Vill gärna höra om ni hört nåt´ knasigt som vi prematurföräldra kan oja och gotta oss åt.

• Svar på tråden Vad har ni fått för knäppa komentarer?
  • Mamasnest

Jag tycker att kommentaren "var det jobbigt att få barn så tidigt?" är riktigt dum. "Nej, det är ren underhållning att se sitt barn lida och slåss för sitt liv".
    Suck....

Trebarnsmamma på heltid
  • I have a kid

kanske inte den ovanligaste komentaren

alltid på bussen: oj är hon alldeles nykläckt?

freja är 3 månader & 1 vecka okorrigerat

så LESS på den Komnentaren

• tinaw

Åh så liiiiiten hon är! (Nja, hon har femdubblat sin födelsevikt, faktiskt, vi tycker hon är värsta biffen)

• Ulja

Vi har precis kommit hem från sjukhuset, Sixten är född 34+2 så inte så tidig men vi blev änndå kvar i 3 veckor. Jag och min man pratade igår om att det var skönt att ha andra föräldrar i samma situation att tala med på sjukhuset för det är egentligen igen annan som inte har gått igen samma sak som kan förstå hur det känns att se sitt barn i kuvös upkopplad till alla möjliga apparater.

Ibland kan elaka kommentarer göra lika ont som ingen kommentar alls. Vi har ju bara varit hemma i 2 dagar så det är bara närmsta familjen som träffat honom och de vat ju hur hans första 3 veckor har varit både för honom och för hans föräldrar.

Så jag har inte fått så många kommentarer men vill bara skicka en kram till er alla föräldrar till prematurbarn - kämpa på. Vi oroar oss för en hel massa andra saker som en del inte ens tänker på.

• Linda Maria

Har också fått frågan om hur gamla mina pojkar är och när jag säger att de är 6 månader så säger människan: Ne, det kan verkligen inte stämma, hur gamla är de på riktigt?,,, ehh, vad svarar man? Jag gick bara därifrån. M&M är födda i v. 31+6 och väger nu vid 6 månaders ålder 5 kg ca.

• Grüth

ja de där får jag höra ofta också. fat jag brukar alltid till lägga direkt efter att neo är 15 mån men född i v 24 därför han är mindre så slipper man höra typ som de kan inte stämma osv...

• Mylingen

Hi, hi, måste bara dela med mig av den senaste. En äldre dam kommer fram till mig idag och säger "oh så söt, hur gammal är hon?" 4 månader svarar jag (vilket hon är okorr, född v 27 +1). "Men" utbrister damen "mitt senaste barnbarn är lika stor och är bara en månad. Jag har sagt hela tiden att han är stor och dom matar honom hela tiden. Jag måste prata med dem om detta!" Sen gick hon. Hoppas hon inte går för hårt åt de stackars föräldrarna...

• hejpa
    Mylingen skrev 2008-09-26 14:55:08 följande:
    Hi, hi, måste bara dela med mig av den senaste. En äldre dam kommer fram till mig idag och säger "oh så söt, hur gammal är hon?" 4 månader svarar jag (vilket hon är okorr, född v 27 +1). "Men" utbrister damen "mitt senaste barnbarn är lika stor och är bara en månad. Jag har sagt hela tiden att han är stor och dom matar honom hela tiden. Jag måste prata med dem om detta!" Sen gick hon. Hoppas hon inte går för hårt åt de stackars föräldrarna...
    haha, ojdå ;)
  • JewelGirl

Har själv prematurer och det är klart att man har fått höra både det ena och det andra men tänkte på när ni skrivit om när folk undrar om ni firar deras födelsedag på dagen de föddes eller när de skulle ha fötts. Om man fötts _senare_ än BF, ska man firas tidigare eller på "födelsedagen" då i så fall? Något så dumt har ju ingen föreslagit men tvärtom går tydligen alldeles utmärkt att tro. Själv är jag född den 17:e men var beräknad den 14:e samma månad, borde kanske börja fira lite tidigare än vanligt då?

• hejpa
    JewelGirl skrev 2008-09-26 15:08:40 följande:
    Har själv prematurer och det är klart att man har fått höra både det ena och det andra men tänkte på när ni skrivit om när folk undrar om ni firar deras födelsedag på dagen de föddes eller när de skulle ha fötts. Om man fötts _senare_ än BF, ska man firas tidigare eller på "födelsedagen" då i så fall? Något så dumt har ju ingen föreslagit men tvärtom går tydligen alldeles utmärkt att tro. Själv är jag född den 17:e men var beräknad den 14:e samma månad, borde kanske börja fira lite tidigare än vanligt då?
    haha, ja det har du rätt i. sånt hör man aldrig om!
Svar på tråden Vad har ni fått för knäppa komentarer?