Inlägg från: Mylingen |Visa alla inlägg
  • Mylingen

Vad har ni fått för knäppa komentarer?

Hej!
    Man får kanske förstå att folk utan erfarenhet av prematurer kan fälla en och annan knäpp kommentar. En del jag hört har gjort mig stum, ibland har jag hunnit med att parera. Tänkte dela med mig och hoppas få höra några från er andra. Jag har en tjej född 27+1, kärnfrisk, nu 2 v korr.

Kommentar 1. "Hörde att ni fått barn - så förskräckligt!" (Mitt svar: Du FÅR gärna säga grattis...)

Kommentar 2. "När ska ni fira hennes födelsedag?" En klassiker tror jag.

Kommentar 3, i samspråk med en annan mamma som fått fullgånget barn samma dag som vi. "Oh va liten hon är, man kan inte tro att hon är tre månader. Om du vill se hur en RIKTIG 3-månadersbebis ska se ut, titta på min." (Mitt svar: Min är också en riktig bebis...)

Vill gärna höra om ni hört nåt´ knasigt som vi prematurföräldra kan oja och gotta oss åt.

• Svar på tråden Vad har ni fått för knäppa komentarer?
  • Mylingen

Kom på en till som jag hörde häromdagen (nu är ju våran tjej 2 veckor efter bf, vilket den som kommenterade visste)

"LÅTER hon, kan prematurer det?" Kunde bara garva...

• Mylingen

Bei Bei, den tog nog priset! HAhaha. Hoppas att du kunde skratta åt eländet

• Mylingen

Ååå va härligt att få kontakt med en vuxen som varit prematur! Ger hopp inför framtiden när man sitter med en liten skrutt på 3 kg o 3 månader. Hon kommer också bli stor!

• Mylingen

Daghall skrev 2008-09-15 12:23:01 följande:

inte alls samma sak, men ni som har hört "dom måste ha räkna fel" det fick jag höra när jag gick över tiden o jag inte alls var mogen vid igångsättning. Jag tror också dom räknade fel, men åt andra hållet. så ist för BF+18 tror jag att det är BF+26. jag mena, man vet ju när barnet blev till bättre än ett UL.. :PJag vill bara säga att jag tycker ni alla är så starka som klarar av Neo-tiden o alla "knasiga" kommentarer.
    För min del funkar det ofta att möta knasighetrna med ett skratt, ju oftare det funkar destå enklare (o roligare) blir det, det var tanken med tråden iaf.
  • Mylingen
    Amini skrev 2008-09-23 21:33:21 följande:
    Svar på #17Har också fått kommentar om vilket datum de ska firas... Har förklarat att deras pers. nr är dagen de kom ut, inte när de skulle kommit! Berättade för en vän om att de låg i kuvös och var uppkopplade "till max" och berättade att vi "tog ut dom" 2 timmar om dagen. Hennes kommentar blev: förstår att frisk luft är bra, men kan du va ute och promenera så länge med ditt bäcken?
    Ja jösses...
    Det där med födelsedag - när jag fick den frågan en gång sa jag att jag inte brukade fira mina äldre barn på deras BF-dag, i vår familj brukar vi fira den dagen de faktiskt föds. Hon som frågade vart rätt tyst.
  • Mylingen

Hi, hi, måste bara dela med mig av den senaste. En äldre dam kommer fram till mig idag och säger "oh så söt, hur gammal är hon?" 4 månader svarar jag (vilket hon är okorr, född v 27 +1). "Men" utbrister damen "mitt senaste barnbarn är lika stor och är bara en månad. Jag har sagt hela tiden att han är stor och dom matar honom hela tiden. Jag måste prata med dem om detta!" Sen gick hon. Hoppas hon inte går för hårt åt de stackars föräldrarna...

Svar på tråden Vad har ni fått för knäppa komentarer?