• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 10

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • lunaria

Kana och Kickorna: tycker absolut inte att du ska ha dåligt samvete för att du lämnar din dotter på dagis!! längtar själv tills början av november då jag kan lämna min skrutt på dagis även om det bara handlar om 3timmar/dag. om det hjälper dig till att orka mer när hon väl är hemma så blir det mer värdefullt för din dotter oxå.

jag rasade ju så mycket i vikt att jag såg så benig ut ett tag, men nu börjar det kännas tvärtom. efter varje mens då jag blir svullen så blir det svårare att gå tillbaka. tror jag börjar lägga på mig lite mer. men det konstiga är att jag har börjat tappa aptiten nu. äter inte ens normalt med mat utan jag skulle lätt kunna klara mig på att inte äta nån middag. någon som känner liknande??

• smultron smulan
    3fraimsdotter skrev 2008-08-11 23:44:47 följande:
    Pucko Buffy skrev 2008-08-11 12:49:02 följande: Tackar! :) TSH 12T4 var 16T3 4.5anti-TPO 1000 (ska vara mindre är 70)anti-TG 3000 (ska vara mindre är 70)Jag har inte träffat så många andra som har hypo så jag vet inte riktigt hur illa jag låg egentligen. T4 och T3 låg ju inom intervallet medan TSH var klart över gränsen. Flera läkare jag träffat tycker att det typ inte borde gjort mig så dålig som jag var men som sagt, jag mådde piss-skit. Jag har anat mig till att mina antikroppar låg rätt högt (mer än att det bara låg utanför referensvärdet) och att det kan tydligen vara en indikator på att man kan må riktigt jävligt trots att de andra värden inte ser så farliga ut.Mina symptom (som min husläkare och jag lyckats isolera):# frusenhet - skakade tänder i timmar trots att jag hade täcken och filtar på mig# minskad aptit - åt som en mus och orkade ofta inte äta alls# viktuppgång - spelade ingen roll att jag jobbade som trädgårdsarbetare fulltid och cyklade 3 mil till och från jobbet, jag gick upp ändå# förstoppning - blödde ur ändtarmen. Det gjorde så ont!# torr och grov hud - Helosansalva here I come! Och jag som alltid haft fin hy fick grovporig hud i hela ansiktet!# hes och djup röst - den blev sig inte lik nej# håret blir tunnare - jag tappade tussar! Och ytterdelen av ögonbrynen# deprimerad - jag var helt övertygad om att livet var slut för jag orkade inte med längre# initiativlös - jag kom mig inte för med att ens ringa läkaren när jag inte kom upp ur sängen# minnesförlust - tappade minnet fullständigt. Kunde stå och hacka något i köket och så plötsligt så visste jag inte vad jag höll på med, vad jag gjort och vad jag skulle göra. Tappade ord, kom bort mig mitt i meningar... jag blev som om jag hade Alzheimers.# hörselnedsättning - kunde tappa hörseln en dag eller två på ett öra# svullnad - ansiktet svullnade upp som om jag gick på kortison. Avtryck från lakan och kuddar som man får när man sover kunde sitta i hela dagen# andfåddhet och hjärtrusning - motvind och uppförsbackar gjorde att jag blev så andfådd att jag fick stanna flera gånger långa stunder för att hämta andan. Det var det som verkligen fick mig att fundera vad som var fel eftersom jag borde haft ypperlig kondition men min kropp bar sig åt som om jag legat på sofflocket i 5 år.# muskelsvaghet - samma här, jag jobbade ju fysiskt och borde orkat med jobbet eftersom jag var rätt vältränad. Musklerna fanns ju där. På slutet orkade jag inte skyffla ogräs eller räfsa mer än någon minut i taget utan fick ta mikropauser hela tiden# ont i musklerna - som fibro ungefär# ont i leder - som en släng av reumatism# långsamt tal - det gick liksom inte att hänga med i snabba musiktexter längre, munnen hann inte med# tryck över halsen - det var som om någon tryckte mig över struphuvudet så det blev jobbigt att andas# värmeintolerans - lustigt nog eftersom jag frös även när det var varmt. Tålde inte sol och värme och segnade ner med solsting på jobbet# utslag - röda utslag i ansikte, på hals och rygg som inte var finnar# missfall och svårighet att bli gravid - jag drabbades av båda delar# mensstörningar - mensen kunde komma och gå# myror i benen# huvudvärk - jag som aldrig haft migrän fick något som helt klart liknade det allt eftersom och det exploderade när min vikt stack iväg uppOch så var det den där tröttheten då. Den totalt förlamande som inget kunde rå på. När det slog stopp kunde jag somna med ansiktet i maten i princip. Jag sov 14 till 16 timmar om dygnet när det var som värst.Jaaa... nåt sånt. Men som sagt, jag är på väg tillbaka till livet!
    Underbar lista! Det är bara att pricka av. Hade allt utom tre (mensstörningar-missfall, hörselnedsättning, rösten). LÄgger till tre: Klåda på fötterna? Svullna handleder och vrister? Suddig syn? 

PB>>Svårt att ha dina värden.Glad De är nog bland de högsta jag läst om. Vet bara om en som var värre. Nu vet ju inte jag alla förståssFlört, men nog var ditt värde ganska ovanligt?

Hej Världens Bästa Mamma!!!
  • 3fraimsdotter

Jo enligt en lista på thyroid.se så finns de symptom du nämnde också med, fast jag slapp dem faktiskt. Det finns några fler som jag inte heller tycker stämmer men tjena, det är inte så lätt att veta om man fått sämre mörkerseende än innan t ex. Jag brukade ju sova jämt. *skrattar*

När det gäller värdena så tja, vad vet man egentligen om man inte känner någon annan med hypo? De jag känt har alla haft hyper och det ger ju helt andra värden och symptom. Och sedan när en del läkare säger att det är en "tendens" till hypothyreos så... En på strålningen tom sa att du kan inte ha det för din sköldkörtel ger inte tillräckliga indikationer på det. Är du säker på att de inte blandat ihop blodtester? Och där satt jag med världens bulle på halsen klart och tydligt synlig så att tom folk kom fram på stan och sa till mig att jag nog borde gå till läkare för jag hade struma.

Jag har ju fattat sedan att det är en stor kunskapsbrist hos många inom sjukvården kring den här sjukdomen och också att det är en märklig fokusering kring enbart värden i sig och inte hur folk egentligen mår. Mycket märkligt, för det är ju inte en helt ovanlig sjukdom. Men det är som om den blivit klassad som en SVBK-sjukdom och således inte är viktig.

Av ren nyfikenhet, är det någon annan med hypo som skulle vilja dela med sig av vilka värden ni hade som värst?

• 3fraimsdotter
    lunaria skrev 2008-08-12 08:56:36 följande:
    jag rasade ju så mycket i vikt att jag såg så benig ut ett tag, men nu börjar det kännas tvärtom. efter varje mens då jag blir svullen så blir det svårare att gå tillbaka. tror jag börjar lägga på mig lite mer. men det konstiga är att jag har börjat tappa aptiten nu. äter inte ens normalt med mat utan jag skulle lätt kunna klara mig på att inte äta nån middag. någon som känner liknande??
    Det låter ju som om du pendlar och att sköldisen nu är trött och packar ihop butiken. Att man tappar aptiten och går upp i vikt samtidigt är ett tydligt tecken på att man har för dålig produktion från sköldkörteln.

Och nej, ha inte dåligt samvete för att barnen går på dagis när du är sjuk så här. Den springande punkten är just att du är sjuk - inte lat. Inget blir bättre av att försöka vara duktig när det fysiskt faktiskt inte går. Man får försöka beväpna sig med tålamod och lyssna på kroppen för du blir bara sämre av att jaga dig själv.
  • 3fraimsdotter

Attans att man inte kan gå tillbaka och redigera inlägg på det här forumet...

Smultron Smulan, det var jag och inte Pucko Buffy som hade de citerade värdena. Tänkte bara tydligöra det.

• Trubbsla

Usch är det fler här inne som har anhöriga som lider av att vi har våra sköldkörtel fel? Min sambo tycker det är jobbigt när jag är trött hela tiden, försökt förklara för honom flera gåånger varför jag är trött. Men nästa dag har han liksom glömt det igen "men är du trött nu igen, herregud du sov ju 10 timmar inatt" Han tror alltid att jag antingen sovit för mycket eller för lite...
    Har käkat levaxin 50 nu i 3 månader och nu är det dags för tentan, ska boka in en tid för blodprov nu i veckan för att kolla värdena. Vad är ett bra värde på t4 t3 och ths?

• lunaria
    3fraimsdotter skrev 2008-08-12 12:03:30 följande:
    lunaria skrev 2008-08-12 08:56:36 följande:
    Det låter ju som om du pendlar och att sköldisen nu är trött och packar ihop butiken. Att man tappar aptiten och går upp i vikt samtidigt är ett tydligt tecken på att man har för dålig produktion från sköldkörteln.Och nej, ha inte dåligt samvete för att barnen går på dagis när du är sjuk så här. Den springande punkten är just att du är sjuk - inte lat. Inget blir bättre av att försöka vara duktig när det fysiskt faktiskt inte går. Man får försöka beväpna sig med tålamod och lyssna på kroppen för du blir bara sämre av att jaga dig själv.
    Jaha så jag har antagligen underproduktion då?? tog prover förra veckan så det ska bli spännande att se vad de har att säga, men om jag råkar ligga under istället för över, har det nån betydelse för ens operation??
  • Lönnemåla

Hej!

Ett tag sedan jag skrev något i tråden, men jag läser varje dag.

Jag har hypo sedan -00 och har haft samma dos Levaxin 100 under alla dessa år. Har genomgått två graviditeter utan att min dos har ändrats något.
    Tog senast mina prover i juni och då låg TSH på 1,9 och T4 på 18. Enligt min läkare ligger det normalt som jag brukar. Men jag mår inte bra. Känner mig oerhört trött, fryser om kvällarna, men svettas floder när solen skiner, vissa dagar äter jag massor, andra ingenting, orkar inget, vill inget och har ingen lust med något.
    Som idag tex, har lämnat mina barn på dagis extra eftersom de inte varit där på 9 veckor, huset ser ut som ett bombnedslag men jag har inte gjort någonting och snart skall barnen hämtas.

Var hittar ni ork och inspiration?

• lunaria
    Trubbsla skrev 2008-08-12 12:37:04 följande:
    Usch är det fler här inne som har anhöriga som lider av att vi har våra sköldkörtel fel? Min sambo tycker det är jobbigt när jag är trött hela tiden, försökt förklara för honom flera gåånger varför jag är trött. Men nästa dag har han liksom glömt det igen "men är du trött nu igen, herregud du sov ju 10 timmar inatt" Han tror alltid att jag antingen sovit för mycket eller för lite...
    min sambo ser direkt på morgonen om jag har en "bra" eller "dålig" dag, men han kommenterar det inte så mycket utan försöker underlätta så mycket för mig så möjligt om han kan och när han är hemma. däremot fattar inte andra just det där. hade en granne som jag försökte bli vän med under min sjukdom, men hon föreslog hela tiden att vi skulle ta långa promenader med barnvagnarna??!!. och detta föreslog hon alltid fastän jag varje gång berättade om mina symptom och främst tröttheten o orkeslösheten. så av andra människor har jag inte fått nån förståelse av. har nästan isolerat mig pga det, men hellre att vara ensam än att få en "lathets-stämpel" på sig...
  • Trubbsla

Känner igen det där med isolering, jag umgås inte heller med folk så mycket utan bara de närmsta inom familjen, dels för att jag itne har orken att umgås med folk dels för att jag tycker det är jobbigt att måste förklara sig varje gång att man inte orkar hänga med på diverse saker. Enkelt att bara vara med de närmsta som man kan tala om för att nej idag orkar jag helt enkelt inte. Hoppas att min sambo kommer att få bättre förståelse också en vacker dag. Det här är ju trots allt fortfarnde nytt för oss

lunaria skrev 2008-08-12 12:55:54 följande:
    min sambo ser direkt på morgonen om jag har en "bra" eller "dålig" dag, men han kommenterar det inte så mycket utan försöker underlätta så mycket för mig så möjligt om han kan och när han är hemma. däremot fattar inte andra just det där. hade en granne som jag försökte bli vän med under min sjukdom, men hon föreslog hela tiden att vi skulle ta långa promenader med barnvagnarna??!!. och detta föreslog hon alltid fastän jag varje gång berättade om mina symptom och främst tröttheten o orkeslösheten. så av andra människor har jag inte fått nån förståelse av. har nästan isolerat mig pga det, men hellre att vara ensam än att få en "lathets-stämpel" på sig...
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10