• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 10

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • Banzai

Ja jag fick lite "fiskögon" när jag var som säms men dat har gått tillbax alltihopp.

kev2004 skrev 2008-08-04 12:54:45 följande:
    Banzai: men hade du uppspärrade ögon? Stirrande ögon... mitt ena är det...
  • Banzai

Saki: Ska försöka fatta mig kort Operationen är det bästa jag gjort måde så mycket bättre efteråt.

Operationen isig gick jätte bra var lite öm om halsen i en vecka eller så sen var det som en förkylning som satt sig i halsen & på stämbanden i några veckaor men sen var allt i sin årdning igen tyvärr hade jag oturen att ha en krop som inte ville ställa in levaxin dosen rätt efter operationen så det tog sin tid men det är fortfarande värt det skulle inte vilja få återfall å må så dåligt som jag gjorde.

• Pucko Buffy
    Trubbsla skrev 2008-08-04 09:44:21 följande:
    Hej, ny i tråden. fick reda på för cirka 2 månader sedan att jag har hypotyreos. Fortfarande inte så väldigt väldigt insatt i det, men käkar levaxin 50m. Min förhoppning är att jag ska lyckas gå ned i vikt nu samt att kunna bli gravid.Kan som sagt var inte så mycket om denna åkomma....kan man bli frisk från den? Har inte ett hum. Vad har ni för erfarenheter?Min aögon kliar jämt sedan jag började med levaxin, men det väger ändå liksom upp med fördelar tycker jag.
    Välkommen säger jag oxå.
    Att bli frisk från hypo har jag aldrig hört någon bli, men man blir symptomfri i och med att man äter levaxin och dosen är rätt inställd. Slutar du äta levaxin kommer symptomen tillbaka. Levaxin är ju ett kroppseget hormon vilket gör att man brukar få väldigt lite biverkningar på det.

så här står det i fass:
    "Vilka biverkningar kan Levaxin ge?
    Levaxin ger inga egentliga biverkningar, men vid överdosering eller för snabb dosökning kan t ex hjärtklappning, diarré, huvudvärk, darrningar eller nervositet uppträda. Överkänslighetsreaktioner kan förekomma."

Om det inte är levaxinet du reagerar på så kan du ju ha fått någon form av allergi. Det är aldrig kul att det kliar i ögonen. Själv har jag haft en grym klåda på kroppen då jag blivit så extremt torr i hyn. Det har dock börjat ändra på sig i och med att jag nu äter levaxin.
  • ElinC

Saki: Jag har också blivit opererad. Ingen fara alls men jag var livrädd innan. Allt gick jättebra! Jag hade inte nått val när det kom till operation. Min struma var så aggresiv, så inget annat hade hjälpt. Redan dagen efter operation hade jag normal puls. Istället för den skyhöga jag hade trots inderal innan.

• kev2004

Usch vad jag är trött på detta (redan)
    Hade ju typ noll symtom på den höga ämnesomsättning och sedan jag har börjat med thacapzolen o levaxinet är det mesta skit
    Ögonen är svullna och ett är stort det andra litet, nässelutslag som jag botat med att strunta i thacapzolen en kväll plus allergitablett.
    TRÖTT, deprimerad och irriterad till tusen!
    Har försökt att komma i kontakt med medicinmott i två dagar på deras teletider utan resultat...
    Nån som har känt samma???

(¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Kevin & Théa ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • Pucko Buffy

kev2004: Du är inte ensam. Jag har visserligen inte hyper men mår oxå skit på grund av min hypo. Idag är det nästan lite extra värre då jag är så jäkla trött och har grym värk i kroppen. Om du inte får tag i medicinmott hade nog jag i ditt fall ringt apoteket eller endokrinmottagningen på din ort, i värsta fall ring akuten. Nässelutslag av medicinen är inte bra och bör nog kollas upp, om de inte sagt att det kan bli så. Du kan vara allergisk mot något ämne i tabletterna och behöva byta. Hoppas du mår bättre snart igen.

blombukett: skönt att du börjat repa dig.

• Saki

Tack ni som svarade på mitt inlägg. Jag hoppas få en operationstid ganska snart så jag slipper gå och tänka på det alltför länge. Min värsta farhåga är väl att tappa rösten eller att få ett gigantiskt ärr...

Jaså man kan få nässelutslag av medicinen? Det får jag ofta på benen, de svullnar upp som stockar och utslagen breder ut sig som jättelika röda myggbett typ... Oftast försvinner det inom ett par timmar, men jävlar vad det kliar! Jag har väl tänkt tanken att det kan ha med medicinen att göra, men har dumt nog glömt bort att fråga min läkare om detta.

Jag äter Tiotil, 6x50 mg/dag samt Levaxin 100 mkg/dag. Och mår i övrigt bra.

• zezziz

Måste man ta levaxinen på samma klockslag eller kan man ta den när som helst under dagen?

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10