Inlägg från: kev2004 |Visa alla inlägg
  • kev2004

Problem med sköldkörteln? Del 10

Har man antikroppar i sköldkörteln så måste man opererar... då hjälper bara medicinen  tiden man tar det, men så fort man slutar så kör den på som vanligt, har man inte antikroppar så medicineras man en viss tid och hoppas kunna sluta med medicinen och sköldkörteln kan fungera som vanligt igen...
    om jag har fattat det hela rätt...

(¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Kevin & Théa ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • kev2004
    Kana och Kickorna skrev 2008-07-29 18:21:35 följande:
    Hörde i dag av en läkare att fast sköldkörteln opereras bort försvinner inte antikropparna, de kan man få leva med resten av livet och kan göra att barnet mår dåligt vid en graviditet och efter förlossningen. Mer vet jag inte...någon som vet mer??
    Nä för du tar ju inte "bort" hela sköldkörteln, utan bara vissa delar... och i och med det så får du ju en underproduktion som du reglerar med levaxin som är en kopia i tablettform som kroppens egna hormon.
    Antar att dom har noga kontroller på dom som är gravida och dom kollar alla nyfödda med ett pku prov där det visar om barnet har antikroppar eller inte...
  • kev2004

hej.
    nån som har haft problem med klåda när ni ätit thacapsol och levaxin??
    eller ögonen?

• kev2004
    fröken freja skrev 2008-08-03 20:10:10 följande:
    Vad är thacapsol?
    tabletter man äter för att sänka ämnesomsättningen.
  • kev2004

thacazol hette dom visst

• kev2004

thacapzol

• kev2004
    Trubbsla skrev 2008-08-04 09:44:21 följande:
    Hej, ny i tråden. fick reda på för cirka 2 månader sedan att jag har hypotyreos. Fortfarande inte så väldigt väldigt insatt i det, men käkar levaxin 50m. Min förhoppning är att jag ska lyckas gå ned i vikt nu samt att kunnta bli gravid.Kan som sagt var inte så mycket om denna åkomma....kan man bli frisk från den? Har inte ett hum. Vad har ni för erfarenheter?Min aögon kliar jämt sedan jag började med levaxin, men det väger ändå liksom upp med fördelar tycker jag.
    välkommen
    Aha kanske är levaxinet som klias i mina ögon oxå Fundersam
    fast jag trodde inte det fanns biverkningar på levaxin efersom att det är samma hormon som kroppens egna...

Banzai: men hade du uppspärrade ögon? Stirrande ögon... mitt ena är det...
  • kev2004

Usch vad jag är trött på detta (redan)
    Hade ju typ noll symtom på den höga ämnesomsättning och sedan jag har börjat med thacapzolen o levaxinet är det mesta skit
    Ögonen är svullna och ett är stort det andra litet, nässelutslag som jag botat med att strunta i thacapzolen en kväll plus allergitablett.
    TRÖTT, deprimerad och irriterad till tusen!
    Har försökt att komma i kontakt med medicinmott i två dagar på deras teletider utan resultat...
    Nån som har känt samma???

• kev2004
    Solskensbullen skrev 2008-08-07 19:29:20 följande:
    Hej tjejer...Nu är jag verkligen trött på detta. Är helt slut, har gått upp så himla mycket i vikt...tappar hår IGEN. Tur att jag ska träffa kirurgen den 14, hoppas på att ta lite prover då. Mår sååå dåligt efter denna viktökning..det ser bokstavligt ut som jag är gravid om magen. Går man upp i vikt när man äter Thacapzol & Levaxin??? Någon annan det hänt för. Lite pepping....TACK!!!
    Ja det är väl precis vad man gör... jag väntar oxå på viktökning
    Läste att hypofysen står i startgroparna och vill ta igen och mer därtill när den inte fått jobba för sköldkörteln har tagit allt det jobbet själv medan du har för höga hormoner.
    Hur länge har du ätit thacapzol?
    Hur mycket har du gått upp och vad brukar din normalvikt ligga på?

Nästa gång ska jag be om att få komma till en dietist eftersom jag i hela mitt liv har kunnat äta vad jag vill utan att gå upp i vikt...
  • kev2004

Ställde mig på vågen idag och jag har gått upp 3 kg sen jag började med thacapzol, äter fortfarande inte full dos av levaxinet än... kan tänka mig att gå upp max 2 kilo till inte mer så nu är det väl bara till att börja träna antar jag

• kev2004

Ps jag började med thacapzol för ca 5 veckor sedan...

• kev2004
    3barnsmor35 skrev 2008-08-08 16:05:52 följande:
    Förstår att det kanske känns mkt med 3 kg om man är smal, men jag som fick hypo gick upp 60 kg

Ja det måste varit jobbigt... men har du gått ner nåt sen du fick levaxin?

Jag vet hur det är att gå upp snabbt... båda mina graviditeter gick jag upp 26 resp 33 kg

• kev2004

Det var nån som frågade om rökning förstörde medicineringen för ett tag sen, kan bara upplysa om vad min läkare sa: Man får INTE röka då man har fått sjukdomen! Punkt och slut menar hon... det är då lätt att man får ögonproblem. hade inget med medicinen att göra utan sjukdomen... frågan är hur???

Jag tog prover i onsdag och fick telefontid med min läkare i torsdags.
    Hon sa att mina prover låg inom det normala fast högst upp typ... precis när jag vill ligga
    Kanske man inte går upp så mycket iallafall

• kev2004

Glömde att tillägga att jag känner mig inte speciellt ok även att jag ligger på T4 22.
    Irriterad till tusen och det är väl för tillfället det värsta.
    Sen är jag sååå trött men det har jag kommit på är säkert det normala fast jag är van att alltid vara super pigg och aldrig behöva sova med hyper

• kev2004

Och så solskensbullen: Stå på dig han kan ju inte neka dig ditt val!
    Eller byt läkare om du kan.
    Jag vet bara en som druckit jod och det är min mamma.
    Det är nog ca 10 år sedan och då fick hon först äta thacapzol (vet ej hur länge)
    Sen funkade inte jodbehandlingen första gången utan hon fick göra två st.
    NU faktiskt på senare månader så har hon fått minska sin levaxin med jämna mellanrum och jag tror nog på att ett återfall är på väg, frågan är bara hur länge det dröjer...

• kev2004

På tal om att skita i patienten http://home.swipnet.se/eva-percy/100.html

Idag har jag varit hos läkaren, som skickar remiss till ögonläkaren...
    Läkaren trodde att hon var tvungen att öka mina doser med levaxin så jag får ligga lite högre än vad jag ska. Kroppen verkar har blivit sänkt för snabbt... eller nåt...

• kev2004
    Pucko Buffy skrev 2008-08-19 13:17:54 följande:
    Kev2004: hoppas det går bra hos ögonläkaren, håller tummarna hårt.
    Tack så mycket
  • kev2004
    Trubbsla skrev 2008-08-23 18:20:50 följande:
    hejhej....vet någon hur länge det tar att få provsvaren på t3 t4 och ths? Förra gången jag skulle få provsvar tog det över 3 veckor pga semester, vilket jag tyckte var oproffessionellt av dem. Nu har jag väntat en vecka...funderar på att ringa dem på måndag.
    Jag tar mina prover direkt på mitt sjukhus, dom får provsvar samma dag, sen hur länge dom vänta med att ringa eller meddelar mig bestämmer dom väl själva.
  • kev2004

Hej, hej!
    Har även jag varit och tagit prover för att kolla så jag har tillräckligt med vita blodkroppar för att ta hand om infektionen jag har haft (ont halsen och förskyld) Dom var ok.

I övrigt så hade jag ju problem med ögonen innan, men det blev bättre helt plötsligt och nu har det blivit sämre igen... skit!
    Fick en tid (äntligen) till ögonläkaren som jag var dum nog att tänka ändra, dom sa att dom inte hade mer schema och skulle skicka en ny kallelser... VAD ÄR DEN?

Förra veckan kändes det som att hormonerna åter har börjat flöda, men har inte fått svar på dom proverna än...

Jag gillar min läkare skarpt... hon kan verkligen sitt jobb och ringer hem och hör läget. Man får en telefontid direkt om man ringer medicinkliniken. Och hon har även tagit in mig fast hon inte ens ska jobba just den dagen... Fler sådana vill vi ha!!!

• kev2004
    blombukett skrev 2008-10-13 12:34:42 följande:
    Tycker att det låter som att dina värdena i obalans. Prata med din läkare så att du får ta blodprov så snart som möjligt. Så där ska du inte behöva må!Tacka vet jag Inderalen, jag har också fått börja knapra igen  Mina ögon ser annorlunda ut. Ena ögonlocket är tillbakadraget så att det ser ut som att jag stirrar. Har ont och det skaver i ögonen, men så har det varit länge. Har pratat med Endrokrin och de tycker att jag ska åka till ögonakuten. Suck, så nu blir det till att sitta på akuten i flera timmar.Någon annan som har ögonsymptom (Graves)?Hatar denna sjukdom!!!
    Hej.
    jag har samma som du... inte roligt när det sätter sig på ögat
    Jag mår skit dåligt över detta...
    Ska till ögonläkaren den 4e november äntligen. Vet ej vad dom kan göra, kollar säkert bara synen och då blir jag knäckt.
    Min medicinläkare skickade en remiss så fort mitt öga började bli såhär för ca 2 mån sedan... långa vänte tider och jag har nu fått tid 7 mil hemmifrån...
    Hur gick det för dig på akuten?
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10