smultron smulan skrev 2008-08-13 10:36:07 följande:
Jag tror tyvärr att det är så här (slutsatsen drar jag för att läkaren är så inne på antideppresiva) att de inte vill att du ska veta och ha koll på allt, för då kommer det visa sig hur lite koll de har på vad som händer. Jag tror att dina kramper är förvirrande för dem. De har ingen klar sjukdomsbild av dig. Och innan de har hittat ett fack att stoppa in dig i så vill de inte ge över någon form av kontroll till dig. Det är säkert inget de själva tänker på, utan ett omedvetet sätt att för dem att skydda sig själva på. Låter detta helt mysko och förvirrat? Mitt råd är att du ska vara tydlig med att du vet hur du mår. Du vet om du är deprimerad eller inte. Du vet om du har huvudvärk eller inte. Var tydlig, isolera de enskilda symtomen, en lista är
bra.Nu blev det ett långt "gör si och så-inlägg" är bara orolig att du håller på att bli överkörd.Kram
Jo men jag har tänkt i samma banor jag med! Nu hade jag tur till slut och fick en läkare (som jag tyvärr mist nu för hon har fått ett annat jobb) som verkligen lyssnade och brydde sig. Men innan det! Herre jösses!
Jag menade inte heller att vara pekpinnig, men åtminstone jag tycker det är skönt att få en bekräftelse på att man inte är ensam om problemen och att bli peppad att ta fajten med olika knep och lister.
Det känns lite knepigt att man ska behöva "ta över" sin egen behandling men man får väl se det positiva i det, man får en ökad kontroll över sitt liv. Det är en sak jag tycker är jobbigt att vara sjuk är just det att det är så svårt att mista möjligheten att påverka sin vardag. Med ett bättre samarbete med läkaren och mer koll på nivåer och dosering känns det för mig väldigt mycket bättre. Man lär känna sin kropp också på ett mycket bättre sätt.
När jag och min läkare testade doseringar så kunde jag vara uppmärksam på hur jag mådde och ställa det i relation till vad mina värden låg på vilket gjorde att jag kunde uppmärksamma att det gick åt fel håll med en gång och omedelbart prata med henne och få göra ett prov och eventuellt ändra dosen bums.
Sen är det ju så det är allmänläkare oftast man kommer i kontakt med och de kan ju inte kunna allt. Bra allmänläkare är lyssnare dock och lägger undan prestigen när de behandlar. Min läkare erkände utan omsvep att hon hade läst på innan vi träffades, vilket gjorde att jag fick omedelbart förtroende för henne. Hon låtsades inte kunna saker. Vi kunde ju föra en diskussion hela tiden med utgångspunkt från hur jag mådde.
Usch, jag kommer att sakna henne. Så länge jag är gravid och ammar går jag på Endokrinologin men sedan måste jag hitta en ny vettig läkare...