• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 10

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • kev2004
    Pucko Buffy skrev 2008-08-19 13:17:54 följande:
    Kev2004: hoppas det går bra hos ögonläkaren, håller tummarna hårt.
    Tack så mycket
    (¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Kevin & Théa ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • Solskensbullen

Saki: Ja, samma här. Det blir 3;dje läkaren nu...känns ju sådär!
    Min mamma ville ju verkligen att jag skulle gå på Sophiahemmet, funderar på att gå dit och få ett utlåtande från dem. Jag vet inte om det blir så glad om man byter från KS till Sophiahemmet. Det känns som om de kommer tycka att det är konstigt att byta till dem, vad har du sagt angående bytet?
    Tack.

• lunaria

hej tjejer!!

har nu väntat på mina provsvar i 2½ vecka. ringer dit och sköterskan säger att det är semester och de har bara EN enda läkare på hela avdelningen som är där!! så min läkare är på semester, men jag ska få provsvaren idag eller imorgon ändå. jag sa till henne att jag är så extremt trött och har ont i hela kroppen. hon var iaf riktigt trevlig. hon frågade om jag jobbade. jag sa att jag tackar gudarna för att jag går mammaledig för jag hade då aldrig klarat av att jobba i mitt tillstånd. får vara glad för att man kan ta hand om skrutten mellan hans (och mina) middagslurer...

• blombukett

Nu är jag så less på det här! Mina värden är fortfarande inte bra, har underfunktion nu, TSH ligger på 13 och t4 8. Jag ska höja levaxinet från 150 till 200 nu.

Jag har fortfarande humörsvängningar och känner mig inte så glad, är stressad och i obalans, även om det förstås är mycket bättre än innan operationen. Ögonproblemen har blivit värre efter operationen och läkaren sa att det beror på att jag nu fått en underfunktion och det gör att antikropparna fastnar bakom ögonen och retar vävnaden. Jag skiter i mina ögon, jag bryr mig bara om att kunna försöka få barn!!! Vi måste göra IVF och har en mängd andra problem, det är en lång och svår resa för att få fler barn. Jag undrar vad det här innebär för mina antikroppsvärden, om antikropparna inte går ner som de ska heller när de andra värden är dåliga. LÄkaren sa att jag antagligen kommer behöva göra fler dosändringar och det kommer ta tid innan vi ens kan börja fundera på IVF. Jag blir tokig!!!
    Varför kan det aldrig ta slut?! Mitt liv har varit ett sånt helvete de senaste åren, nu vill jag bara få må bra. Det är så orättvist!

• Saki

blombukett:
    Åh vad trist att det trilskas så för dig! Man tror ju att det ska gå åt RÄTT håll efter påfrestningen av en operation. Kan inte göra så mycket mer än att skicka dig en virtuell kram.

Solskensbullen:
    Angående mitt byte till Sophiahemmet så beror det ju helt enkelt på att det är dem som mitt försäkringsbolag samarbetar med, så det är inte mycket att säga om. Men gällande dig, så ska KS skita i vart du väljer att gå, du ska inte behöva förklara dig. Klart du ska ha en second opinion! Skriv ett brev till KS och begär att få ut din journal, sen tar du med dig den och går till Sophiahemmet istället. Du tar bara ett papper, skriver "Jag vill begära ut min journal, tack", anger ditt personnummer/namn/adress/telefonnr, skriver under brevet med namnteckning och skickar det till:
    Journalarkivet
    Endokrinmottagningen
    Karolinska sjukhuset
    171 76 Stockholm.

De skickar det med rek inom ett par veckor, så får du hämta ut det personligen på närmaste postutlämningsställe. Klart!

• 3fraimsdotter

Nu ska jag komma med något positivt! Jag fick samtal från min endokrinläkare igår! Jag lämnade blodprov i fredags och tänkte att det blir väl som förra gången, det kommer ett brev där det står att "allt är bra". Så blev det icke. Han ringde och undrade hur jag mådde, hur graviditeten hade varit så här långt och berättade glatt hur mina värden såg ut utan prut! Och visst är värdena bra och de stämmer bra överrens med hur jag känt mig på sistone. TSH låg på 0.63 och T4 på 18 (jag lyssnade dåligt på vad T3 låg på men det låg bra till det också).

Sista veckan har jag varit trött och hängig och jag har tänkt att det antingen beror på att mina hypo-värden var på väg åt fel håll eller att det var järnvärdet som dykt. Nu när jag vet att det inte är hypon som bråkar så är det bara till att börja knapra järn då. :)

• smultron smulan
    blombukett skrev 2008-08-20 17:01:39 följande:
    Nu är jag så less på det här! Mina värden är fortfarande inte bra, har underfunktion nu, TSH ligger på 13 och t4 8. Jag ska höja levaxinet från 150 till 200 nu.Jag har fortfarande humörsvängningar och känner mig inte så glad, är stressad och i obalans, även om det förstås är mycket bättre än innan operationen. Ögonproblemen har blivit värre efter operationen och läkaren sa att det beror på att jag nu fått en underfunktion och det gör att antikropparna fastnar bakom ögonen och retar vävnaden. Jag skiter i mina ögon, jag bryr mig bara om att kunna försöka få barn!!! Vi måste göra IVF och har en mängd andra problem, det är en lång och svår resa för att få fler barn. Jag undrar vad det här innebär för mina antikroppsvärden, om antikropparna inte går ner som de ska heller när de andra värden är dåliga. LÄkaren sa att jag antagligen kommer behöva göra fler dosändringar och det kommer ta tid innan vi ens kan börja fundera på IVF. Jag blir tokig!!!Varför kan det aldrig ta slut?! Mitt liv har varit ett sånt helvete de senaste åren, nu vill jag bara få må bra. Det är så orättvist!
    Blombukett>> Fy va tråkigt. Hoppas att du svarar snabbt på den höjda Levaxindosen. Många många kramar
  • ölger

Hej, hej!

Jag har inte varit inne på Familjeliv på evigheter men i och med att jag fått struma och funderar på syskon och så vidare så letade jag mig fram till er tråd.

Lite kort min historia:
    Fick för första gången diagnosen ?struma? för ett och ett halvt år sedan då jag var på kontroll på grund av halsfluss. Läkaren slänger ur sig: ?Du har struma, va??. Nej svarar jag men hon står på sig och skickar mig för provtagning. Får sedan svar att proverna var normala. Knappt ett år senare börjar jag ana att allt inte står rätt till, går upp i vikt, är trött o s v. Tar nya prover och får nu levaxin. Får samtidigt veta att proverna jag tog ett år tidigare låg alldeles på gränsvärdena! Och till mig sa de att de var NORMALA?

Har haft lite problem med att få in rätt dos av Levaxin och samtidigt funderar vi nu på syskon till dottern. Är totalt förvirrad när det gäller hur min struma påverkar chansen att bli gravid, risk för missfall o s v. Tar gärna emot lite tips från er erfarna!

• lunaria

blombukett: usch, lider verkligen med dig!! ja livet är så orättvist. skulle önska att alla ni som vill ha barn kunde skaffa det. styrkekramar i massor!!

• Solskensbullen

Blombukett: Skickar dig en massa styrka! Livet kan vara bra orättvist ibland!

Det där med barn är mitt eviga oromoment! Jag tänker, grubblar, mår dåligt över det till och med. Jag vill göra den rätta behandligen för att kunna må bra och så småningom tänka på att få ett syskon till vår lilla plutt.
    När jag nu pratade med min läkare ( hon vet vad jag tänker om barnplanering) så sa hon: Skulle det vara så att du blir med barn under din behandling, så betyder inte detta att du måste göra abort, utan då behandlar man dig och barnet väldigt noggrant.
    Men man blir ju supernervös, vill ju inte proppa i mig massa medecin under en graviditet...ush, det vill jag verkligen inte.
    Hon sa att även gravida som inte haft struma/giftstruma kan få detta under graviditeten, och då har man börjat en behandling under pågående graviditet.
    Någon som har erfarenhet av detta?
    Ush vad jag ältar, ältar ältar!!!

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10