• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 10

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • 3fraimsdotter
    Soffeli skrev 2008-08-26 11:14:34 följande:
    Många följer gränsvärden slaviskt.
    Amen to that. Jag förstår inte varför de inte tittar på hur patienten faktiskt mår också. Intervallet är ju så brett och dessutom så är det ett normalvärde för friska människor. Och tom det är nog för högt eftersom man tror att det finns ett inte så litet mörkertal av människor där ute vars sköldis inte fungerar riktigt som den ska som räknats in i normalvärdet.

Ja ja. Jag mår hyfsat ännu iaf. :) Om bara HB-värdet blev lite bättre så jag inte flåsade så förfärligt i uppförsbackar och trappor...
  • M 77

Hej alla

Jag följer med lite sporadiskt här för att jag tycker att det är intressant att följa andras erfareheter vad gäller sköldkörteln. Jag har en lång historia vad gäller detta men mår nu bra men har ändå ett brinnande intresse för detta vitala organ som ofta bestämmer sig för att leva sitt eget liv.

Hoppas ni andra som inte mår så bra snart oxå tar er till en punkt där ni kan må bra.

• smultron smulan
    Aannna skrev 2008-08-26 11:05:35 följande:
    hej hej hittade denna tråd i en annan tråd..... jag hade problem med sköldköteln under graviditeten och fick äta en tablett men låg på precis värdet och det var knappt så jag skulle få ta tabletten, men nu så är jag jätte trött, och svettar mycket mycket mer än vad jag gjorde innan och under graviditeten, kan detta ha med sköldköteln att göra???? Snälla ge mig tips på vad jag kan göra...
    Hej Aannna, välkommen! Visst ska du be dem kolla ditt värde. Själv tycker jag det borde vara obligatoriskt på alla vid efterkontrollen!

Började ju må lite bättre nyss men så blir lillflickan förkyld och ingen får sova på natten. Då är det som om mina krafter inte räcker till och jag bryter ihop mentalt. Bara gråter och gråter. Värken i kroppen är däremot fortfarande bättre, skönt. Gick en promenad i går utan flås Glad

Har funderat på vilket som är värst: kroppens eller hjärnans förfall?

Jag tror nog att det är svårigheten att tänka som är värst för mig. Det andra går ju att ta värktabletter för. Övervikten är ju inte heller kul men tänker att den är tillfällig. Men att inte kunna forma en tankekedja får mig att känna mig så hjälplös. Jag är så van att förstå världen utifrån hur saker hänger ihop och nu fattar jag inte hur nåt funkar. Jag kan inte se på en film med handling för jag fattar inte vad den handlar om. Jag kan inte läsa en bok för jag läser samma sida om och om igen, sen somnar jag. Och nu så kan jag inte hjälpa min dotter med att planera hennes skolarbete. Är så ledsen, orkar verkligen inte må så här.

Min sambo föreslog att jag skulle göra nåt kul i helgen. Men vet ni jag törs inte förklara för honom att jag är rädd för att jag inte kan ha kul längre. Förstår att han längtar efter lilla glada jag som alltid strålade, men jag vet inte var hon finns.

Ja ja det kunde varit värre. Jag tänker på dig Blombukett, många kramar.
  • 3barnsmor35

Nu närmar jag mig äl och skulle vilja försöka men jag har bara ätit Levaxinet i 5.5 vecka - vad tror ni, ska jag lämna prover o se vad de säger eller avvakta tills det verkligen gått 6 veckor?

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • Trubbsla

Nu har mina provsvar äntligen kommit, via brev :/ Vet inte värderna, men enligt läkaren såg allt nu normalt ut och jag ska fortsätta med 50 mig

• Pucko Buffy

smultron smulan: Gud vad jag känner igen mig i dig. Jag har oxå svårt att hänga med i svängarna och den där glada som man var förut känns ofta långt borta, fast hon faktiskt har tittat fram några gånger den senaste tiden. Jag hoppas verkligen att du mår bättre snart. Men för din egen skull häng med på det mannen vill göra, även om det känns motigt så är det ett avbrott i vardagen och det behöver man. Jag märker ibland att jag säger ja till saker för att i nästa stund ångra det grymt. Men när jag väl sen gör dem så visst är det jobbigt men ändå positivt. Jag har bestämt mig för att inte låta denna *#%&"!/ sjukdomen hindra mig i att leva och göra roliga saker. Det sker visserligen inte så ofta och jag behöver ladda ordentligt inför gångerna med mycket vila och sömn. Jag gör bara det allra nödvändigaste här hemma och låter mannen göra resten så jag kan ladda energi för det positiva = det ser ut som ett bombnedslag här, men det skiter jag i

I dag är jag trött så in i graven, men det är lite självförvållat. Jag var så förbaskat sugen på en öl igår att jag valde bort värktabletterna, där av den dåliga sömnen. Det var en ren befrielse när värken började släppa i morse efter pillerintaget att jag bara låg och njöt.
    Min värk har oxå blivit lite bättre men ändå inte. Jag har inte lika ont i höfter och ländrygg som förrut (det kan jag nog tacka paraflexen för), men istället känner jag den övriga värken i kroppen och den är inte nådig. Det knakar och sprakar i varenda led när jag rör mig och musklerna värker konstant. En smärtfri dag står högt på önskelistan, tyvärr verkar den vara långt borta.

Tänkte på det där med att läsa en bok, jag har inte läst en ny bok sen jag vet inte när. Så jag roar mig med att läsa om gamla böcker som jag tyckt om. Jag känner att jag tränar hjärnan samtidigt som jag fattar vad boken handlar om, det blir inte så negativt upplevelse då, även om en ny bok är roligast att läsa. Filmer engagerar jag mig inte i så mycket, ibland kollar jag men tappar ofta intresset, förr älskade jag kolla på film och min man tycker det är lite tråkigt att jag inte är så intresserad längre. Jag har helt enkelt inte energi nog att skapa ett engagemang för handlingarna i filmerna vilket gör att jag tröttnar och tycker de är kassa.

Men som sagt va... det kunde vara värre. Tänker oxå ofta på dig Blombukett, livet är inte alltid rättvist. Många kramar från mig oxå.

• Soffeli

Blombukett. tänker också på dig! Du får kämpa så!
    Jag önskar så att du snart kan få njuta av din son fullt ut.

• smultron smulan
    Pucko Buffy skrev 2008-08-27 12:03:24 följande:
    smultron smulan: Gud vad jag känner igen mig i dig. Jag har oxå svårt att hänga med i svängarna och den där glada som man var förut känns ofta långt borta, fast hon faktiskt har tittat fram några gånger den senaste tiden. Jag hoppas verkligen att du mår bättre snart. Men för din egen skull häng med på det mannen vill göra, även om det känns motigt så är det ett avbrott i vardagen och det behöver man. Jag märker ibland att jag säger ja till saker för att i nästa stund ångra det grymt. Men när jag väl sen gör dem så visst är det jobbigt men ändå positivt. Jag har bestämt mig för att inte låta denna *#%&"!/ sjukdomen hindra mig i att leva och göra roliga saker. Det sker visserligen inte så ofta och jag behöver ladda ordentligt inför gångerna med mycket vila och sömn. Jag gör bara det allra nödvändigaste här hemma och låter mannen göra resten så jag kan ladda energi för det positiva = det ser ut som ett bombnedslag här, men det skiter jag i I dag är jag trött så in i graven, men det är lite självförvållat. Jag var så förbaskat sugen på en öl igår att jag valde bort värktabletterna, där av den dåliga sömnen. Det var en ren befrielse när värken började släppa i morse efter pillerintaget att jag bara låg och njöt. Min värk har oxå blivit lite bättre men ändå inte. Jag har inte lika ont i höfter och ländrygg som förrut (det kan jag nog tacka paraflexen för), men istället känner jag den övriga värken i kroppen och den är inte nådig. Det knakar och sprakar i varenda led när jag rör mig och musklerna värker konstant. En smärtfri dag står högt på önskelistan, tyvärr verkar den vara långt borta. Tänkte på det där med att läsa en bok, jag har inte läst en ny bok sen jag vet inte när. Så jag roar mig med att läsa om gamla böcker som jag tyckt om. Jag känner att jag tränar hjärnan samtidigt som jag fattar vad boken handlar om, det blir inte så negativt upplevelse då, även om en ny bok är roligast att läsa. Filmer engagerar jag mig inte i så mycket, ibland kollar jag men tappar ofta intresset, förr älskade jag kolla på film och min man tycker det är lite tråkigt att jag inte är så intresserad längre. Jag har helt enkelt inte energi nog att skapa ett engagemang för handlingarna i filmerna vilket gör att jag tröttnar och tycker de är kassa.Men som sagt va... det kunde vara värre. Tänker oxå ofta på dig Blombukett, livet är inte alltid rättvist. Många kramar från mig oxå.
    Tack PBGlad Du har rätt, måste försöka säga ja istället. Läsa en bok man läst var en jättebra ide. Har redan bestämt mig för att  läsa "Den som vandrar om natten". Min favvo bok.

Mitt knak å sprak i lederna börjar kanske bli bättre. Eller så  har mensen gjort att svullnaden stöder lederna.

Någon frågade om mens. Jag tycker jag blir sämre. Jag svullnar och blir instabil, fryser och svettas, allt lite mer huller om buller än det brukar vara.

Mama Bean>>En halv vecka är inget för värdena. Lämna du ett prov.Glad

Och så en stor kram till alla, det är tur att ni finns när man behöver någon som förstår.

• Solskensbullen

Hej tjejer..idag är jag tröööööt. Har jobbat för mig & kollega som är hemma sjuk, sen fick min lilla kille feber idag och var supergrining med 39 grader, & killen är ute ikväll. Snart ska jag hoppa i säng och försöka sova, det kommer säkert vara någon som väcker en i natt. Han har förkylningsastma så man måste vara på sin vakt.
    Trodde faktiskt att jag skulle känna mig lite bättre denna vecka då jag ökat levaxin med en halv tablett till sen en vecka sen, men känner inte så stor skillnad...tråkigt! Får väl se vad proverna säger.

Jag känner verkligen igen mig i det ni skriver...min specialitet har blivit att jag stänger av. Min kille kan stå och prata..och jag slutar lyssna. Sen frågar jag något som han precis har pratat om...han blir superledsen och jag med.
    Säger som du Pucko Buffy *#%&"!/ sjukdom!!!

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10