• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 10

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • lunaria

Knoddis: välkommen hit o grattis till knodden!! du kan ju ta en tablett på morgonen och sen en tablett mitten av dagen och en på kvällen innan du lägger dig. man ska väl ta med typ 6-7 timmars mellanrum kan jag tänka mig..

grattis med 10-årsdagen!! det är nog ingen fara att ta och dricka lite. de rekommenderar väl inte det med några mediciner egentligen, men jag har då inte känt av nå't när man tagit nå't glas lixom...bara man dricker med måtta...vet dock inte om man kan ta den där nsomningstabletten med medicinen. du kan väl ringa till läkarn och fråga för jag antar att det inte är receptfritt?? minns också när man låg så där klarvaken på nätterna. usch vad jobbigt!! krya på dig du oxå!!

• trollet83

Pucko Buffy: Tack men jag mår ju mkt bättre nu..kan ju tänka skillnad mellan tsh 150 och nu 7,7...jag har ju dessutom börjat jobba nu i veckan..på en medicinavd dessutom..men verkar vara ganska lugnt än sålänge men det är ju bara inskolning ännu...men då när jag fick beskedet om hypo var jag ju mkt trött, orkeslös o även stundtals deprimerad.., hade ingen som helst lust att ens gå utanför dörren ett tag på dagarna..bara att känna att det tog tid att klä på sonen o allt krångel med det gjorde ju att jag inte hade lust alls det kändes mkt jobbigt ett tag iaf..men nu när jag börjat jobba har jag ju varit extremt trött på kvällarna..igår somnade jag i soffan runt 19-20 o i förrgår o kvällen innan nåt liknande..jobbar du nu eller?var inte du också ssk?

• Knoddis

TACK för svar! Man känner sig lite lost när man precis fått diagnos... ringde mottagningen och satt i kö ca 30 min tills de stängde teletiden och jag kopplades bort... suck! Ska ringa igen på måndag. Lite vin i helgen blir det iaf! Men jag ska nog vänta med Imovane som Du sa. Kanske vinet hjälper mig att sova ;)...

En annan fråga; Jag har börjat må illa väldigt ofta, känns som om jag ska kräkas men kan inte. Dessutom tappar jag mkt hår. Är det ngt av detta som hör till sjukdomen?

Hej hopp ha de gott!

lunaria skrev 2008-08-29 12:51:15 följande:
    Knoddis: välkommen hit o grattis till knodden!! du kan ju ta en tablett på morgonen och sen en tablett mitten av dagen och en på kvällen innan du lägger dig. man ska väl ta med typ 6-7 timmars mellanrum kan jag tänka mig..grattis med 10-årsdagen!! det är nog ingen fara att ta och dricka lite. de rekommenderar väl inte det med några mediciner egentligen, men jag har då inte känt av nå't när man tagit nå't glas lixom...bara man dricker med måtta...vet dock inte om man kan ta den där nsomningstabletten med medicinen. du kan väl ringa till läkarn och fråga för jag antar att det inte är receptfritt?? minns också när man låg så där klarvaken på nätterna. usch vad jobbigt!! krya på dig du oxå!!
  • lunaria

knoddis: hoppas verkligen vinet hjälper dig att sova så du får lite sömn på natten. minns att jag själv bara sov 2 timmar på hela nätterna när jag fick min diagnos. man kan tappa väldigt mycket hår naturligt efter graviditeten, men jag tror det mesta som jag tappade ändå berodde på giftstruman. jag har tappat i perioder och blivit väldigt deppig pga det, men nu har jag en fin "extra-lugg" och det var ett tag sedan jag tappade hår nu. jag har även haft illamående i perioder precis som du beskriver det.

jag blev lite förvånad över att de inte ska påbörja medicinering för dig än mer än betablockerare. har inte hört om nån som blir frisk utan mediciner, men det kanske det gör ändå??

ha en bra kväll!! här väntas räkfrossa

• Knoddis

Tack Zandra för Dina svar! Hoppas Du får en trevlig, men framförallt goood räkfrossa och kväll!
    Kram

• Pucko Buffy

Trollet: Jo jag är sjukskriven helt tom den 31 sen ska jag börja jobba 25% Mina värden var ju oxå höga 200 när jag tog provet men var nog högre när jag kom in på behandling då det dröjde en vecka mellan det och provtagningen. Mina värden har oxå gått ner och visst är jag piggare. Men jag blir oxå helt slut av minsta lilla och somnar ofta tidigt på kvällarna. Känner igen det där att inte orka och ha lust att ta sig för något. så fort jag är hemma själv blir jag antingen sittandes eller ligger och vilar-sover. En släng av deppighet kommer med jämna mellanrum och man mår ännu mera skit. Där utöver den här förbaskade värken... jag är sååå trött på den. Nää nog med gnället nu. Dags att umgås med prinsen. Kram /PB

• M 77

knoddis: Jag var illamående när jag hade min "graves"=giftstruma obehandlad. Hade alltid en tetra med nyponsoppa på sängbordet som jag drack ur under natten när hungern satte in och var alltid tvungen att dricka innan jag steg upp annars mådde jag så illa så jag nästan svimmade. Var alltid uppe varje natt och åt mackor dessutom och ändå hade jag ingen susning om att jag var sjuk. Konstigt hur man är...Och då hade jag ändå inte jätte höga värden. Så jag kan tänka mig att du mår dåligt. Tänk på att dricka mycket. Vill doktorn inte sätta in thacapzol för att du ska kunna amma eller varför vill han vänta? Lycka till och hoppas att du mår bättre snart så du kan umgås obehindrat med din lille bebis. Det går ju så fort.

• Knoddis

Hej,
    Tack för svar. Ska tänka på att dricka mkt... Är så äckligt att vakna (när man äntligen lyckats somna...) och må illa...
    Läkaren trodde att GS kunde lägga sig med tiden då han menade att den beror på min graviditet (?). Mina värden hade tydligen sjunkit lite lite under 10 dagar, men han menade att det lika gärna kunde bero på att det var olika labb som man skickat proverna till... han vill mao invänta för att se om jag självmant blev bättre. Jag ammar inte så eg vet jag inte varför (långt svar på din korta fråga =))
    Ja, GS hindrar mig lite att umgås fullt ut med min dotter... Orkar inte riktigt ta hand om henne som jag borde. Har funderat lite på om min sambo kan vara pappaledig och jag sjukskriven. Vet Du eller ngn annan om det går? erfarenheter?
    Sov gott!

M 77 skrev 2008-08-29 21:02:42 följande:

knoddis: Jag var illamående när jag hade min "graves"=giftstruma obehandlad. Hade alltid en tetra med nyponsoppa på sängbordet som jag drack ur under natten när hungern satte in och var alltid tvungen att dricka innan jag steg upp annars mådde jag så illa så jag nästan svimmade. Var alltid uppe varje natt och åt mackor dessutom och ändå hade jag ingen susning om att jag var sjuk. Konstigt hur man är...Och då hade jag ändå inte jätte höga värden. Så jag kan tänka mig att du mår dåligt. Tänk på att dricka mycket. Vill doktorn inte sätta in thacapzol för att du ska kunna amma eller varför vill han vänta? Lycka till och hoppas att du mår bättre snart så du kan umgås obehindrat med din lille bebis. Det går ju så fort.
  • lunaria

knoddis: jo du kan gå sjukskriven medan han går pappaledig. vi gjorde det första månaden då jag blev sjuk, men insåg att man inte får ut nån sjukpenning om man inte jobbat tillräckligt så då ändrade vi det illa kvickt. jag hoppas det fungerar bättre för er så ni har råd att göra så. jag känner så för dig. kunde inte ens lyfta min son när jag var som värst och orken är fortfarande dålig när det gäller att göra saker och ting...

angående medicinering så har jag inte hört att man kan bli frisk från giftstruma utan mediciner, är det verkligen möjligt?? jag tycker det låter mer som inflammation (post portum). båda två är ju hypertyreos, men inflammationen kan gå över av sig själv precis som läkarn säger...

• Pucko Buffy

am zandra: "angående medicinering så har jag inte hört att man kan bli frisk från giftstruma utan mediciner, är det verkligen möjligt?? jag tycker det låter mer som inflammation (post portum). båda två är ju hypertyreos, men inflammationen kan gå över av sig själv precis som läkarn säger..."

jo det kan man, jag har en kompis vars mamma hade giftstruma. De ville operera henne men hon ville inte själv. Idag är hon frisk och är utan medicinering. Så visst kan det hända, men det är nog inte så vanligt... eller så är de det, med tanke på alla mörkertal så kanske det inte är direkt ovanligt?!... hmm bara spekulationer från min sida...

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10