• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 10

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • ölger

Tack Soffeli för värdefull information!

Undra om jag inte ökar med 25 mg redan nu, eftersom TSH fortfarande är för högt... Jag får väl gå ner igen om läkaren tycker det...

Jag är så fokuserad på massa saker runt omkring så jag har nog inte fattat att jag är gravid...men är ju jätteglad såklart!

• kejtan

Hej hej!

Är inte en av the regulars här men jag tänkte höra om det är vanligt med hypotyreos eller ja, någon slags sköldkörtelrubbningar under/efter graviditet? Har inte lyckats återhämta mig trots 6 gångna mån. sen förlossning och har en massa konstigt som pågår i kroppen, bla gick jag upp 18 kg en-två mån efter förlossningen (har aldrig vägt för mycket tidigare och har inte tidigare haft speciellt lätt för att gå i vikt heller...), har fått stela, ömma fötter, konstant trött-som i något slags vacuum osv osv

Någon?

• 3fraimsdotter

Hej kejtan! Det är väl ingen som har riktigt bra koll på hur många det är som är drabbade och många siffror är i omlopp - mycket för att många går odiagnostiserade eller feldiagnosticerade. Det är dock klassiskt att få problem med sköldkörteln, antingen att den gasar eller bromsar efter en graviditet. Det du beskriver skulle kunna vara Hypothyreos.

Är man osäker så finns det ingen anledning att inte be VC ta blodprov och testa för detta och för antikroppar. En siffra jag hörde nyligen är att man misstänker att så många som 40 % av de som fått diagnosen utmattningsdepression egentligen har en sköldkörtelrubbning. Många skulle kunna må mycket bättre och slippa gå sjukskrivna utan att bli bättre i åratal om man gjorde detta blodprov. Tveka inte!

• ölger

Bestämde mig efter samtalet med VC och lite tips härifrån att jag ökar Levaxin-dosen med 25 mikrogram innan jag pratat med min läkare.

När jag kom hem från jobbet hade jag fått ett brev från min läkare att han tyckte att jag skulle öka med 25 (under förutsättning att han inte visste att jag var gravid) så nu vet jag inte om jag borde öka med 50 eller 25... men det väntar jag kanske med till måndag efter samtalet med läkaren.

• 3fraimsdotter

Jag tror nog att du kommer att få öka med mer faktiskt. Jag blev gravid när mitt TSH låg på 4.7 och jag höjdes med en gång med 25 men fick sedan höja med ytterligare 25 för att snabbt komma ner under 2.0. Den här dosen kan komma att ändras för min del eftersom jag långsamt är på väg upp, vilket är normalt under en graviditet och när man ammar, så jag räknar med att när jag är på topp så kommer jag att ha gått från 75 till 150. Sedan får vi se var jag ska ligga men jag gissar att jag inte kommer att gå ner mer än till 100, kanske blir det tom mer eftersom jag ska hållas i botten för att neutralisera mina antikroppar.

Du borde dessutom få gå hos spec.MVC eller Endokrinolog nu när du är gravid. Visserligen har de lite olika rutiner på olika ställen men graviditet och sköldkörtelsjukdom är en knepig kombination, speciellt som du ligger mindre bra till från början.

• Pucko Buffy
    Solskensbullen skrev 2008-08-28 08:54:05 följande:
    Jag måste bara klaga lite....Är såååå himla tröööött. Förlåt för klaget!!!
    Ingen fara gnäll på bara, är det några som förstår så är det väl ändå vi

Kejtan: gå o ta ett blodprov som tidigare skribent skrev. Jag har hypo och gryyyyymt ont i fötterna. Tröttheten och vaccumkänslan kan mycket väl vara symptom på hypo. Gör inte som jag och gå förlänge med det... man mår bara extremt skitdåligt av det.

Jag tänkte på det där med att vara glömsk... min man har en vw bubbla från -65 som vi precis tagit hem igen och ställt på. Den är jättefin och jag kör den ibland, främst inom stan. Igår skulle jag tanka den för första gången vilket jag tyckte gick bra för jag kom ju ihåg att hälla i blyersättningsmedel mm. Det som inte var så bra var att det var bensin i munstycket när jag skulle börja tanka från den som tankat innan mig, vilket gjorde att det hamnade lite brevid tanklocket och det lukta lite i bilen när jag körde. Jag drog iväg till min mamma som bor någon mil från oss och sen sov jag över hos henne till idag (jag var gräsänkling hemma då prinsen var på kurs med jobbet). Idag körde vi en sväng och sen åkte jag hem på em.

Hemma berättar jag för prinsen att det kom lite bensin brevid men att det nog inte var så farligt. Vi tar folkan och kör en liten sväng bland annat ner till sväronen. Efter en liten stund sniffar han i luften och frågar mig sedan om det kom mycket bensin brevid eller om jag kanske glömt stänka tanklocket. Jag har stängt tanklocket sa jag (för inte fasen kunde väl jag ha glömt det) vi stannar bilen hos hans föräldrar och öppnar bagagehuven som sitter där fram... mycket riktigt brevid tankröret ligger... ja just det, tanklocket.

Kan tillägga att prinsen sa att jag var mycket lyckligt lottad att det inte hade smällt pga alla ångorna... jisses snacka om att vara farligt glömsk :-/

Kram på er alla/PB
  • mammastitch

Hej kejtan!
    Är inte heller en utav de regelbundna här i denna tråden men jag ville bara säga att det är mycket möjligt att du har drabbats av hypo efter graviditeten. Det gjorde jag. Först hade jag förhöjda värden (hyper) för att sen snabbt dala (hypo). Det som jag upplevde som mest besvärande var att jag blev stel i hela kroppen och att jag hade ont i fötterna. Detta var dock de syptom som försvann först när jag började äta levaxin. Min läkare satte mig på 100mgr direkt så jag blev bättre ganska så fort (ca 2 månader). Under denna tiden var jag sjukskriven, eftersom det är viktigt att kroppen får vila. De upptäckte att det var något fel på sköldkörteln när min dotter var ett halvår och det är vanligt att om det är något fel, så visar det sig efter 4-6 månader efter förlossning. Så gå till VC nu och ta prover.

Lycka till !

• Knoddis

Hej alla!
    Fick tipset av 3fraimsdotter (Tack!) att kika in här! Fick i tisdags konstaterat giftstruma, troligen uppkommen efter min graviditet...
    Har som de flesta i min situation klart lite frågor ang sjukdomen som jag hoppas att alla Ni erfarna ska kunna hjälpa mig att svara på...!
    Jag blev ordinerad att äta betablockerare (Inderal) och invänta nya provsvar. Läkaren trodde att det kanske kunde lägga sig av sig själv. Gör det inte det kommer jag sättas in på tabletter.
    Känner mig väldigt trött och trodde att det berodde på att jag är nybakad mamma (min dotter är tre mån). Jag svettas KOPIÖST mycket och har hjärtklappning. Annars inga speciella symptom.

jag ska ta Inderal 3 ggr om dagen ett par dagar nu för att sedan övergå att ta dem vid behov.
    Med hur många timmars mellanrum måste man vänta innan man tar dem?

I helgen ska jag och min sambo fira vår 10-årsdag. Kan jag dricka vin och samtidigt äta Inderal (hittar inget om det på FASS)?

Jag har knappt sovit på tre dygn. Går det att ta en insomningstablett (Imovane) tillsammans med Inderal?

Hoppas Ni kan svara på mina frågor!
    Och så får man väl säga Krya på Er ;) !!

• trollet83

hej alla---gud så ni skriver..orkar inte läsa igenom allt men kämpa på alla trötta!

Själv var jag till läkaren i måndags..tydligen hade mitt tsh legat på 150 när jag blev sjuk i våras..s¨å han tyckte det var underligt att jag stod på benen då..jag som trodde tröttheten berodde på vår lille plutt..nu hade jag nog 7,7 eller nåt sånt så det  var betydligt bättre..fick dock öka levaxinet med 25 mg..

• Pucko Buffy

Trollet: jag vet precis hur då mådde då. Jag undrar själv vad mitt värde låg på när jag väl kom in på behandling. De frågade ju även mig om jag kunde gå o stå... makalöst eg att man orkar, fast å andra sidan så klappar man oxå ihop totalt när man väl gör det och då tar det tid att återhämta sig. Mina värden är oxå på väg ner men det tar sådan tid. Fattar eg inte hur du orkar med en liten oxå. Kämpa på gumman och krya på dig ytterligare.

Kraaam/PB

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10