• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 10

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • 3fraimsdotter

Jag blev gravid fast mina värden inte var bra (TSH 4.7, övriga värden var "normala") men det som hände då var att jag fick min dos chockhöjd så jag kom ner så snabbt på det bara gick (TSH 1.8) och det hände på en vecka (något som jag tyckte man kunde gjort tidigare istället för att hålla på i månader och öka pyttelite här och pyttelite där). Sedan har jag gått på kontroller vart 4:e vecka för att hålla ögonen på mina värden så att de håller sig låga.

En hel del får problem att bli gravida om TSH inte ligger under 2.0 (och T4 och T3 ligger inom normalintervallet). Även höga antikroppar (TPO-s eller TRAK) spelar in för om man har svårt att bli gravid. Andra blir gravida ändå men om man inte får ordning på värdena så är risken hög för att man får MF eller MA - eller att barnet får hjärnskador, fast det är ovanligt. Går man på medicinering här i Sverige så tar de i allt de kan om det visar sig att man blir gravid om värdena är för dåliga för att man snabbt ska komma i ordning. Det är dessutom T4 som är viktigast för hur utgången blir och ligger det inom referensvärdena och man snabbt får ordning på TSH så brukar det gå bra.

Planerar man att bli gravid så ska läkarna veta det för så fort man plussar är det viktigt att hålla koll på värdena så att de inte sticker iväg, eftersom kroppen kräver mer av sköldkörteln under en graviditet. Det är inte ovanligt att man får höja dosen rejält och göra det pö om pö tills man slutat amma, då man kan börja trappa ner och hitta sitt normalvärde igen.

Ännu så länge ser det bra ut för mitt lilla pyre i magen och jag tror inte att det blivit någon skada eftersom jag låg så pass nära den övre gränsen och kom ner så snabbt. Jag var nere på acceptabla nivåer inom 2 veckor efter att jag plussat. Den mest kritiska tiden är de första 12 till 14 veckorna då fostret inte har egen produktion igång alls utan måste lita helt till mamman.

• 3fraimsdotter
    Solskensbullen skrev 2008-08-21 11:42:42 följande:
    vill ju inte proppa i mig massa medecin under en graviditet
    Men om du äter Levaxin så är det inte en medecin som sådan utan en ersättning för det som din kropp ska producera men inte kan! Du behöver inte vara orolig för Levaxinet, tvärt om, utan det kommer du inte att kunna skaffa barn!
  • 3fraimsdotter

Och så fint jag stavar då! *skrattar* medicin ska det ju vara... :P

• Solskensbullen

3fraimsdotter: Nä precis, Levaxin är ju ingen fara, Men Thacapzol!! Det känns som om den är boven.

• 3fraimsdotter

Enda sättet att undvika riskerna med Thacapzol är väl att operera så vitt jag vet. På sätt och vis känns det som att det är knepigare för er som har hyper just därför att sköldkörteln måste bromsas. Det är ju trist att behöva oroa sig och vänta när man vill få igång bäbisproduktionen... Det finns inga enkla svar helt enkelt. Vill man vara helt säker på att inget blir fel så är det enda alternativet att vänta tills man är stabil, antingen avstängd eller opererad, antar jag.

• NinnaBus

Hej, hej... inne och uppdaterar... Några dagar sen sist...
    Fick åka in akut i söndags och plockade bort blindtarmen i måndags...
    Så nu blir det att ta det ännu mera lugnt ett tag.
    Vet inte om det är alla andra symtom som spökar med men jag blir så yr så fort jag varit uppe ett tag. Men det går väl över.
    Dags att kolla värdena nästa vecka igen, ska bli spännande och se om de påverkats något av allt annat nu.

Kram till alla er andra som kämpar med värden och läkare.

• Pucko Buffy

Välkommen hit ölger För att minska risken för missförstånd så säger de flesta här inne hypo eller hypotyreosom struman som du har och hyper eller hypertyreos om giftstruma. Precis som de andra skrivit så är risken för bebis att skadas väldigt liten om värdena är inom riktvärdena. Är de däremot för höga kan barnet ta skada eller att det tom blir missfall.

Blombukett: skickar oxå styrkekramar i massor. Håller med till fullo att det är orättvist. Vi sitter nästan i samma sits. Vi vill oxå ha barn men frågan är när jag kan bli gravid. Mina värden går stadigt nedåt men det tar sådan tid och man mår skit under tiden. Jag är inte heller direkt purung så det börjar kännas som om det snart brinner i knutarna *suckar stort* Håller verkligen tummarna för dig att du snart blir bättre och att ni får till en liten ni oxå.

Ninabus: styrkekramar till dig oxå, fy vad läskigt att åka in akut o bli opererad. Hoppas du blir piggare snart.

Måste fråga om det är någon mer av er tjejer som påverkas negativt och blir sämre varje gång ni ska ha mens? De senaste gångerna har jag blivit trött och mått lite sämre. Denna gången blev jag riktigt sämre en och en halv vecka innan mens och sen riktigt kass när det väl drog igång. Har varit extremt trött och haft massor av mer värk i hela kroppen. Där till har höfter o ländrygg gjort sitt. Någon mer som har det liknande när röda tanten är på ingång? eller är det bara jag som blir extra känslig?

Kraaaaaaaam på er/ PB

• 3fraimsdotter

Pucko Buffy skrev 2008-08-21 20:55:31 följande:

Måste fråga om det är någon mer av er tjejer som påverkas negativt och blir sämre varje gång ni ska ha mens? De senaste gångerna har jag blivit trött och mått lite sämre. Denna gången blev jag riktigt sämre en och en halv vecka innan mens och sen riktigt kass när det väl drog igång. Har varit extremt trött och haft massor av mer värk i hela kroppen. Där till har höfter o ländrygg gjort sitt. Någon mer som har det liknande när röda tanten är på ingång? eller är det bara jag som blir extra känslig?Kraaaaaaaam på er/ PB
    Mensen har över huvud taget varit en knepig grej på slutet innan jag fick diagnos (och efter med). Mycket ont och migränliknande huvudvärk - om jag alls fick mens. Det onda jag hade i kroppen förknippade jag inte med just mensen dock. Det fanns mest hela tiden tyckte jag.
  • lunaria

Ninnabus: usch vad läskigt att du fick åka in akut så där!! massor av kramar!!

PB: jag har förknippat min jobbiga mensvärk med att jag fått barn, men det kanske beror på sköldkörteln. jag får nästan lika ont som riktiga värkar och det gör också ont i övriga kroppen...tror mest min trötthet beror på värken.

jag har nu riktigt stora problem med min kropp. har så ont så jag kan inte sova på natten. blir så stel och så låser sig hela kroppen. har ju mer eller mindre värk hela tiden, men stelheten infinner sig när jag sitter/ligger still ett tag. vet inte vad jag ska göra för jag känner mig desperat just nu. hoppas bara på att läkarn ringer nån gång så jag kan berätta...

• Soffeli

Hej!
    Jag tycker 3fraimsdotter hade ett uttömmande svar vad gäller riskerna med hypo och graviditet.
    Sammanfattningsvis är det tillräckligt med t4 som är viktigt för fostret. För lite kan påverka utveckling av CSN.
    Det viktigaste är ändå att TSH ligger bra, för det är ett stabilt värde som indikerar om kroppen är nöjd mede t4-produktionen eller inte. T4 kan nämligen pendla mera och ett bra värde behöver inte vara bra hela tiden.
    Så med levaxin och bra värden ska det inte vara några problem att bli gravid.

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10