Inlägg från: NinnaBus |Visa alla inlägg
  • NinnaBus

Problem med sköldkörteln? Del 10

Suck och pust!!!
    Det var ett tag sen jag var här inne... Fick kramper i samband med att min hypertyros upptäcktes och läkarna har tidigare trott på ett samband.
    Men nu har värdena varit bra sen nyår och kramperna har inte direkt blivit bättre. Så nu tror de inte längre på något samband där.
    Nån som vet nån annan som fått kramper, och då menar jag inte kramp som gör ont utan kraftiga skakningar i hela kroppen (liknande ep), i samband med sköldkörtelproblem?

Ni som har/haft ögonsymtom hur lång tid tog det innan de var helt borta? Jag är fortfarande mer ljuskänslig än normalt, får ont och blir svullen över det öga som var mest påverkat vid "ansträngning" m.m.
    Fick diagnosen nov. -07 och går fortfarande sjukskriven p.g.a alla kvarstående symtom...

• NinnaBus

Utslag av medicinen.
    Min läkare har sagt att om man får utslag av thacapzol så måste man omedelbart iväg och ta ett blodprov där de räknar de vita blodkropparna eftersom en allvarlig biverkning av medicinen kan vara att imunförsvaret slås ut, vilket kan ge utslag, feber eller halsont.
    Tror att det står nåt om det på bipacksedeln också, och läkarna är skyldiga att upplysa patienterna om detta, annars begår de tjänstefel!!! (sa min läkare i alla fall)

Viktuppgång av thacapzol och levaxin.
    Ja, i och med att du tidigare haft en väldigt hög ämnesomsättning som du plötsligt avbryter med hjälp av medicinen är det lätt att lägga på sig. Har hört om personer som lagt på sig mellan 10-20 kilo efter att de börjat medicinera. Det gäller att se upp, tänka på vad man äter, äta mindre portioner än tidigare, mer frukt och grönt och försöka röra sig lite mer än innan.
    Min läkare varnade mig för detta och jag har värkligen försökt tänka efter. Har inte ökat nämnvärt efter att ha börjat medicinera, men har inte lyckats bli av med något heller...

• NinnaBus

Blir också arg på folk som inte fattar att det faktiskt är en sjukdom även om den inte syns.
    Har varit hemma sen i okt. och är ännu inte pigg nog att börja arbeta. Fick kramper som utreds nu i samband med hypertyrosen. Men även krampfria perioder så har jag nästan ständig huvudvärk, ögonproblem och är nästan jämt trött. Sovit middag två gånger i dag t.ex.
    Det går i perioder det med, är inne i en period när jag är konstant trött och kan bli helt överhettad utan att göra något.
    Men varenda gång jag pratar med läkaren så säger han att mina värden är normala (TSH, T4 och T3).

Måste undra en sak också. Jag får aldrig reda på mina värden av läkaren, funderar på att begära journalkopia, men han visade en del av värdena i en lista på datorn i våras.
    En del av värdena var skrivna med svart text och andra med röd. Vad menas med det?
    Har också hört att man bara ska behöva ta prover ganska tätt i början men läkaren vill fortfarande ha prover minst en gång i månaden. (överläkare på medicin)
    Sen vill han "bota" alla kvarstående symtom med antideppresiva medel trots att jag varit hos psykiatriker (läkarens krav) som säger att jag inte alls är i behov av detta. Suck...

Vill ju bara bli pigg och få ordning på livet igen...

• NinnaBus

Tack för alla svar.
    Ska försöka få ut journalkopior!!!
    Tycker att det är lite underligt att läkaren (som är överläkare på medicin här) säger till mig att värdena är normala fast de var rödmarkerade på nästan hälften av provtillfällena. Det är kanske inte så konstigt att man mår skit fortfarande då.
    Det är ju konstigt att man nästan ska behöva vara läkare själv om man blir sjuk.
    Har i alla fall fått en jättebra allmänläkare nu som ska hjälpa mig att ta tag i det hela. Känns som om han har mer koll än läkaren på medicin...

Undrar också hur det går för Solskensbullen...

• NinnaBus

Har läst en del om radiojod jag med eftersom min läkare försökte få mig att ta det.
    Överallt på nätet står det att det inte bör ges till kvinnor i fertil ålder men det påstår min läkare är gamla uppgifter som man frångått. Om dessa uppgifter är gamla borde väl t.ex. sjukvårdsrådgivningen ha ändrat det på sin sida eller?
    Det jag läst är att man ej får träffa barn eller gravida på
    2 veckor efter behandlingen, du får ej kissa på offentliga toaletter, en behandling räcker oftast inte utan det behövs oftast flera (med några månadres mellanrum). Bör ej ges till kvinnor under 35-40år.
    Du riskerar att drabbas av hypotyros efter avslutad behandling. Man får alltså ta levaxin efteråt, men det får man ju om man opereras också. Radiojod slår ut sköldkörtelns funktion.
    Du får inte bli gravid på minst ett år efter avslutad behandling. Bör ej ges till personer med ögonsymtom då det kan förvärra dem, kan även ge ögonsymtom om man utvecklar hypotyros efter avslutad behandling. m.m.
    Hade jag fått välja så hade jag hellre genomgått en operation!!!
    Även om det finns risker med det med...

Har läst här att det är många som opererats för sin hypertyros. Bara undrar varför min läkare inte rekomenderat mig det.
    Jag hade extremt höga värden, var skitdålig och låg inne en vecka när det upptäcktes. Extremt ljuskänslig, lider fortfarande av mina ögonsymtom. Extremt muskelsvag, orkade inte ens lyfta min son (var då drygt 1 år) eller gå upp för en trappa. Uppe i 5 min och jag var så trött att jag stensomnade efteråt. Var i stort sett helt sängliggande i över en vecka och orkade sen bara vara uppe kortare stunder långt efter det. Sköldkörteln var rejält förstorad också.
    Men jag ska bara äta medicin, även om läkaren är nästan helt säker på att jag kommer att drabbas av återfall efter avslutad behandling...
    Han vet också att jag vill ha fler barn men säger bara att det är något jag får räkna med att vänta med i kanske 5-10 år innan jag är helt frisk. För får jag återfall vill han behandla med medicin igen... Och de flesta som får återfall får det inom 2 år efter avslutad medicinbehandling. Så ca 2 år med medicin, vänta i 2 år och så ev 2 år till med medicin.
    Hatar läkare... Arg!!!!
    Kan man kräva att få en operation även om läkaren säger att värdena är bra? Mår inte som att de är det...

• NinnaBus

Hej, hej... inne och uppdaterar... Några dagar sen sist...
    Fick åka in akut i söndags och plockade bort blindtarmen i måndags...
    Så nu blir det att ta det ännu mera lugnt ett tag.
    Vet inte om det är alla andra symtom som spökar med men jag blir så yr så fort jag varit uppe ett tag. Men det går väl över.
    Dags att kolla värdena nästa vecka igen, ska bli spännande och se om de påverkats något av allt annat nu.

Kram till alla er andra som kämpar med värden och läkare.

• NinnaBus

Måste nog ta nya prover snart, sista vecka hoppat mellan att frysa och att svettas...
    Har också undrat ibland hur länge man ska vänta på provsvar. Vet att läkaren har svaren typ nån dag efter att proven togs, men han meddelar aldrig mig vad de visar...
    Fast han ringde en gång före sommaren... duktig läkare...

Välkommen och kram till alla som jag inte hunnit sagt det till förut...

• NinnaBus

Det jag stör mig mest på just nu med allt detta är den degiga hjärnan.
    Jag som brukar ha världens minne, veta vart allt finns och var alla andra lagt saker minns inte ens vart jag lagt ifrån mig saker för fem sekunder sen. Hopplöst. Tror jag börjar bli senil eller nåt. Går det aldrig över?

• NinnaBus

Behandlas med medicin... Märker ingen större skillnad då de flesta symtomen är kvar ännu. Har blivit av med hjärtklappningen och är inte fullt lika muskelsvag, men i övrigt är symtomen kvar.
    Har behandlats sen nov 07.
    Alla värden bra sen nyår enligt läkaren...

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10