Inlägg från: NinnaBus |Visa alla inlägg
  • NinnaBus

Problem med sköldkörteln? Del 10

Min läkare vill att jag tar blodstatus när de ändå kollar tsh och t4. Det enda han gjort bra hitintills...
    Litar mer på min allmänläkare...

Har en riktigt trög dag idag... trött, huvudvärk, yr och kramper...
    Får ta hand om min lillkille som precis vaknat... Han är förkyld och rätt sur...

• NinnaBus

Bara en fundering...
    Har Graves, hyper... men både TRAK och TPO har legat helt galet i början. Speciellt TPO... Är det möjligt?
    Vet att efter ett par månaders medicinering låg TPO fortfarande för högt, 300 enligt läkaren.
    Men här inne verkar det som om det är de med hypo som har haft högt TPO.
    Får inte riktigt ihop det...

• NinnaBus

Det var nån som för ett par dagar sedan undrade över vilopulsen. Den brukar ligga på 60-70slag/min hos en vuxen, men kan variera... Det finns de som har vilopuls på 50 och de på bortåt 80 med utan att det är onormalt för dem. Det har lite att göra med hur vältränad man är eller om man är överviktig.

• NinnaBus

Urk... Blev ju skickad till nevrolog av medicinläkaren då de inte längre tror att mina kramper kommer av min graves...
    Har träffat nevrologen tidigare och ska dit igen nu.
    Första gången jag var där blev jag skickad på ett eeg och han ville att jag ska ta antidepp. Vägrar antidepp.
    Sen har jag bara pratat med honom i telefon.
    Första telefonsamtalet så sa han att det aldrig kommer att gå att hitta orsak till kramperna men att han vill att jag ska ta antidepp, en medicin där en av biverkningarna är kramper och som inte bör ges till personer med kramper... Jag vägrade igen...
    Han föreslog vidare utredning.
    Andra telefonsamtalet... eeg visade inte nåt och ingen vidare utredning. Han vill att jag ska ta antidepp. Jag vägrar.
    Hans kommentar är att då kan han inte hjälpa mig mer. Han säger också att ibland kan man bli klokare med tiden så vi kan ju ses efter sommaren...
    Nevrologen är "bästis" med medicinläkaren som vill att jag ska ta antidepp eftersom mina symtom är kvar men värdena normala. Jag vägrar. Blev skickad till psykiatriker för utredning med resultatet att jag inte behöver nån antideppmedicin. Har en allmänläkare som inte heller tycker att det är sådan medicin jag behöver.
    Så... imorgon ska jag tillbaka till denna nevrolog... Suck...
    Hoppas att HAN blivit klokare med tiden så att jag kan få nån hjälp nån gång...

Sorry...
    Måste bara få ur all ilska mot läkare som inte lyssnar...

• NinnaBus

Skrev i torsdags att jag skulle iväg till nevrologen och var så arg på denna som inte lyssnat tidigare. Vet att allmänläkaren pratat med honom och om det påverkat eller om semestern gjort susen vet jag inte. Men...
    Nu plötsligt lyssnade han, ställde massor av frågor och gjorde massa tester. Så nu blir det vidare utredning. Ny MR, nytt eeg, inläggning på nevroavdelning när jag får kramper för att de ska kunna studera dem, utredning av nevropsyk, utredning av balansorganen hos öron-näsa-hals, m.m. Till att börja med!!!
    Känns toppen!!! Äntligen gör de något!!!

Lyckades att få honom att skriva ut alla mina värden sen ett år tillbaka. Och vad får jag se? jo... Medicinläkaren har ljugit för mig i flera månader om mina värden och sagt att de är normala när de inte är det.
    Har hyper, graves...

Testvärden:
    07-11-07
    T4 >77 pmol/L, TSH 77 pmol/L, TSH

• NinnaBus

Försöker igen med alla värdena...
    Testvärden:
    07-11-07
    T4 >77 pmol/L, TSH 77 pmol/L, TSH

• NinnaBus

Mupp sida, gick inte nu heller.
    Det jag ville ha fram med värdena var att de sen april har varit fel utan att läkaren reagerat...
    TSH värdena har helt plötsligt börjat dra iväg...
    April 5,4
    Maj 5,0
    Juni 6,6
    Juli 8,4
    Han säger att mina värden är normala...
    Är det normalt om man har hyper att på ett halvår gå från ej mätbara värden till att plötsligt ligga en bra bit över normalvärdena? Bara undrar...
    Han är överläkare på medicin...

• NinnaBus
    Nufsan skrev 2008-09-15 06:36:59 följande:
    Äter du Levaxin? För det låter som att du i sånt fall ska sänka dosen. Om ni har ref.värde 0.2 - 4.0 vill säga!
    De har ref.värde 0,4-5,0 här... Tycker själv att det verkar vara höga ref.värden, men det kanske är fler ställen som har ända upp till 5
  • NinnaBus

Äter 6tabl. thacapzol 5mg
    och 1tabl. levaxin 100 microgram
    om dagen...

Startvärdena i nov. var:
    T4 >77pmol/L, TSH

• NinnaBus
    Muslimah skrev 2008-09-18 16:00:23 följande:
    Hej allesammans... uppdaterar för mig nu!
    Fick svar ang. det nya blodprovet jag tagit och barnmorskan konstaterade att mina värden numera är bra, d vs helt normala. Det var bara en tillfällighet att värdena var låga, det kan bli så i början av en graviditet (pg a någon hormonomställning eller något, kommer inte riktigt ihåg vad hon sa), så jag har med andra ord ingenting att oroa mig för och har nog inget heller mer att säga i den här tråden.Men för alla er som har problem med sköldkörteln så säger jag bara Lycka till!
    Skönt. Men se till att de har koll på dig så inte värdena ändras igen...
    Lycka till
  • NinnaBus

Äntligen har jag fått medicinläkaren att inse att det inte är bra att ha TSH värden som ökat från ingenting (har hyper) till att sen i april ha pendlat mellan 5,0-8,5 (övergått till hypo?).
    Så nu ska levaxinet ökas...

Men det är ju lustigt att man ska behöva veta mer än läkaren för att få honom att ändra dosen...

• NinnaBus

Är så himla nervös inför magnetröntgen imorgon...
    Sist jag gjorde den så gick det ett par timmar och sen fick jag kramper, tappade tal och rörelse en stund... De fick bryta kramperna med medicin till slut.
    Har ju haft kramper till och från sen dess med...

Vet att det inte borde höra ihop med magnetröntgen att jag fick kramper, men det känns ändå väldigt olustigt med tanke på att det hände så tätt efter den senast...
    Urk... får hitta på något och tänka på nåt annat...

• NinnaBus
    Svar på #576
    Det finns två sätt att behandla med thacapzol:

Den ena är att ge så mycket att sköldkörteln sätts i viloläge och inte producerar något alls, då får man äta levaxin också för att kompencera det hela.

Den andra är att börja med en lägre dos thacapzol. Då sänker man sköldkörtelns produktion men man sätter den inte helt i viloläge. Det är antagligen så de har gjort hos dig. Har hört att det är svårare att ställa in rätt dos med den metoden. Man kan behöva komplettera med levaxin men eftersom sköldkörteln fortfarande producerar en del så är det inte alla som behöver det.

Har inte hängt med helt de sista dagarna...
    Hur var dina värden från början?
  • NinnaBus

Annne: Det är så typiskt... Kräv att få reda på dina värden när du pratar med dem nästa gång. Hur värdena låg från början kan påverka vilken behandling du får.
    Hur länge sedan upptäcktes din giftstruma?

• NinnaBus

Telefontider... BAH....

Då har du inte gått så länge på medicin då... Det tar ett tag att ställa in dosen... men man tycker ju att om det är så nyupptäckt så borde läkarna ha lite bättre koll på dig och framförallt bättre kontakt med dig...

• NinnaBus

Ville bara säga att jag är så lättad. Var så orolig inför magnetröntgen. Pratade med läkarna om kontrastmedlet och att jag fått kramper sist så de beslutade att eftersom de inte med säkerhet kan säga att kramperna inte berodde på kontrasten så ville de inte ge något nu.
    Ska de ge så ska jag vara inlaggd för observation efteråt.
    Så nu är magnetröntgen genomförd och den gick jättebra och de fick bra bilder även utan kontrast...

• NinnaBus

Appropå levaxindos vid start...
    Hyper konstaterad nov-2007
    Började med thacapzol 11 dagar innan levaxin.
    Fick utskrivet 100 microgram levaxin direkt.
    Minns inte riktigt men jag tror att första veckan skulle jag ta dem varannan dag och sen varje...

• NinnaBus
    Svar på #617
    Kopierar in en bit som jag hittade när jag sökte på anti-tpo:

"Autoantikroppar mot tyreoideaperoxidas är karakteristiskt vid autoimmuna tyreoideasjukdomar.
    Förhöjd antikroppshalt TPO ses hos > 90 % med Hashimoto tyreodit och hos > 70 % med Graves sjukdom.
    Ökning av anti-TPO kan även ses vid tyreoideacancer, multinodös struma, toxiskt adenom och hos kvinnor med postpartum tyreodit.
    Ca 10% av normalbefolkningen uppvisar förhöjda halter av anti-TPO utan att manifest
    thyroideasjukdom föreligger. Studier har dock visat att personer med förhöjda halter anti-TPO har en ökad risk att utveckla hypothyreos särskilt vid TSH inom övre del av referensintervallet."

"REFERENSOMRÅDE
    Vuxna
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10