Inlägg från: Bröderna Bus |Visa alla inlägg
  • Bröderna Bus

Problem med sköldkörteln? Del 10

Hej!
    Pratade med min dr igår, såhär låg jag nu:
    T3: 3,9, ref 2,6-5,7
    T4: 11,2, ref 9-19
    TSH: 0,51, ref 0,36-3,2
    Anti-tpo-s: 74, ref 0-5,6

Mina värden hoppar hela tiden, senaste halvåret har TSH pendlat mellan 0,09-8,7, T4 har varit nere på 8,3 & anti-tpo-s var uppe på 112!
    Dr kunde inte svara på varför det hoppade såhär, "det ska det inte göra..." Nähä!!! Nya prover om TVÅ månader...
    Nån som har det likadant???

• Bröderna Bus
    Svar på #79
    Ha, ha, jag kastar oxå grejer, en gång slängde jag en kaffebryggare!!
    Undrar förresten om sonen kommer att få struma när han blir större, häromda´n såg han en kasse & traskade (oombedd!!) till soptunnan med den, tur att jag fick syn på den riktiga soppåsen sen för han hade slängt sina nya hockeyhandskar + underställ!
  • Bröderna Bus
    Svar på #107
    Hej!
    jag mår ofta illa men har märkt att zeterecin (stavningen?) receptfria allergitabletter hjälper mot det! Fick svar på nån annan sida att de innehåller nåt som dämpar!
  • Bröderna Bus

Nån som har nån teori om vaför mitt TSH ändras mellan varje provtagning?! I år har värdet varit mellan 0,09-8,7!!!
    T4 svajar oxå men inte så mycket, mellan 8,3-12,1.
    Har bara gjort små justeringar upp & ner med levaxinet men även när jag inte gjort det har värdena ändrats!
    Enl dr "ska" de inte göra det men de gör det ju!!!
    NÅN som varit med om samma?!
    Skickar många, många tankar till dej Blombukett!!!!

• Bröderna Bus

Tack för svaret!!
    De har bara gjort ultraljud & sa att min skk var "ovanligt liten".
    Enl min dr tar de inte bort körteln vid underfunktion, bara över. Han sa oxå att det bästa vore om den la av helt...
    Tror oxå att funktionen växlar... Nån mer som har tankar...?

• Bröderna Bus
    Svar på #227
    Men det knepiga är ju att jag redan äter levaxin, gjort i många år utan problem... Jag tror att jag ligger lite högt nu för jag svettas på nätterna igen... Eftersom jag inte får nån (direkt) hjälp av dr har jag sänkt levaxinet en smula själv... Dumt men vad gör man?!
  • Bröderna Bus

vet ju att det inte är bra att sänka själv men vad gör man?! Det är så små justeringar jag gör nu för tiden att jag inte tror det gör nån skillnad egentligen på det stora hela... *Uppgiven*

• Bröderna Bus

Tack snälla!
    När du pendlade, hade du det såhär då? Fick du levaxin eller nåt annat? Hur kände du när den la av? Jag äter ju "bara" 50 levaxin (+ en smula lio) så en hel del funktion har jag kvar har jag förstått. Konstigt är ju oxå att förut åt jag 75 i många år men det klarar jag inte nu! Ibland känns det någorlunda ok men bakslagen kommer ALLTID! Svettningar, kryp i armar & ben, illamående & tappad matlust, håglöshet, får inget "ur händerna", suddig syn... Känns det igen?!
    Det är SÅ skönt att veta att det finns fler med samma för jag känner mej ganska ensam ibland!!!

• Bröderna Bus
    Svar på #237
    Har läst om såå många som stångar sej blodiga mot läkare som skyller på psyket mm. Helt otroligt! Men man vinner väl inga nobelpris på att hjälpa skk-patienter heller...
  • Bröderna Bus
    Svar på #396
    Hej! När jag svettas sådär ligger jag för högt i levaxinet, jag backar lite då (kan räcka med en flisa) & det brukar bli bättre...
    Jag får även typ finnar som jag aldrig har annars!
  • Bröderna Bus

Det finns olika antikroppar de mäter, på mej kollar de anti-tpo-s (ref 0-5,6) & (vad jag har förstått) mäter det hur aktiv inflammationen är, sen mäts även antikroppar genom ett prov som heter trak? Rätta mej om jag har fel ni som vet bättre!

• Bröderna Bus

Hej alla!
    Träffade min dr idag...
    Värdena för tillfället:
    TSH 7,7, ref 0,36-3,2
    T4 10,2, ref 9-19
    T3 3,6, ref 2,6-5,7
    Anti-tpo-s 66,8, ref 0-5,6.
    Jag fick en kur kortison för att se om inflammationen ger med sej... Ska bli intressant sa dr!
    Nån därute som haft liknande värden, hur mådde ni & var landade ni när ni mådde bra??
    Kram!

• Bröderna Bus

Hej!
    Fick nya labb-lappar idag, ska ta de vanliga proverna (TPO, TSH, FT4) men även NA K EKRE???? Nån som vet vad det betyder???

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10