• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 10

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • Banzai

Det bästa är ju om man tar det vid någorlunda samma tid men jag kommer aldrig ihåg det så det kan bli när som helst under en dag och det har funkat hitills

zezziz skrev 2008-08-06 12:49:12 följande:
    Måste man ta levaxinen på samma klockslag eller kan man ta den när som helst under dagen?
  • Pucko Buffy
    zezziz skrev 2008-08-06 12:49:12 följande:
    Måste man ta levaxinen på samma klockslag eller kan man ta den när som helst under dagen?
    Min läkare sa att det bästa är att ta medicinen på ungefär samma tid varje dag men att det inte är farligt att ta den tidigare eller senare iblan. Tabletterna har så lång halveringstid i kroppen att när du väl byggt upp ett "förråd" så är det inte hela världen om du någon gång skulle ändra tiden för intaget eller tom missa ett eller två intag. Missar man däremot flera dagar i följd bör man kontakta sin läkare för info om man kanske behöver minska dosen några dagar igen så man inte chockar kroppen och mår dåligt på grund av det.
  • Pucko Buffy
    Saki skrev 2008-08-05 21:19:30 följande:
    Tack ni som svarade på mitt inlägg. Jag hoppas få en operationstid ganska snart så jag slipper gå och tänka på det alltför länge. Min värsta farhåga är väl att tappa rösten eller att få ett gigantiskt ärr... Jaså man kan få nässelutslag av medicinen? Det får jag ofta på benen, de svullnar upp som stockar och utslagen breder ut sig som jättelika röda myggbett typ... Oftast försvinner det inom ett par timmar, men jävlar vad det kliar! Jag har väl tänkt tanken att det kan ha med medicinen att göra, men har dumt nog glömt bort att fråga min läkare om detta.Jag äter Tiotil, 6x50 mg/dag samt Levaxin 100 mkg/dag. Och mår i övrigt bra.
    tänk på att det kan vara andra saker du oxå reagerar på. Att du får nässelutslag kan även bero på att du kanske är allergisk mot något av de andra ämnena i tabletten. Hör med doktorn.
  • Solskensbullen

Hej tjejer...
    Nu är jag verkligen trött på detta. Är helt slut, har gått upp så himla mycket i vikt...tappar hår IGEN. Tur att jag ska träffa kirurgen den 14, hoppas på att ta lite prover då.
    Mår sååå dåligt efter denna viktökning..det ser bokstavligt ut som jag är gravid om magen.
    Går man upp i vikt när man äter Thacapzol & Levaxin??? Någon annan det hänt för.
    Lite pepping....
    TACK!!!

• kev2004
    Solskensbullen skrev 2008-08-07 19:29:20 följande:
    Hej tjejer...Nu är jag verkligen trött på detta. Är helt slut, har gått upp så himla mycket i vikt...tappar hår IGEN. Tur att jag ska träffa kirurgen den 14, hoppas på att ta lite prover då. Mår sååå dåligt efter denna viktökning..det ser bokstavligt ut som jag är gravid om magen. Går man upp i vikt när man äter Thacapzol & Levaxin??? Någon annan det hänt för. Lite pepping....TACK!!!
    Ja det är väl precis vad man gör... jag väntar oxå på viktökning
    Läste att hypofysen står i startgroparna och vill ta igen och mer därtill när den inte fått jobba för sköldkörteln har tagit allt det jobbet själv medan du har för höga hormoner.
    Hur länge har du ätit thacapzol?
    Hur mycket har du gått upp och vad brukar din normalvikt ligga på?

Nästa gång ska jag be om att få komma till en dietist eftersom jag i hela mitt liv har kunnat äta vad jag vill utan att gå upp i vikt...
    (¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Kevin & Théa ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • NinnaBus

Utslag av medicinen.
    Min läkare har sagt att om man får utslag av thacapzol så måste man omedelbart iväg och ta ett blodprov där de räknar de vita blodkropparna eftersom en allvarlig biverkning av medicinen kan vara att imunförsvaret slås ut, vilket kan ge utslag, feber eller halsont.
    Tror att det står nåt om det på bipacksedeln också, och läkarna är skyldiga att upplysa patienterna om detta, annars begår de tjänstefel!!! (sa min läkare i alla fall)

Viktuppgång av thacapzol och levaxin.
    Ja, i och med att du tidigare haft en väldigt hög ämnesomsättning som du plötsligt avbryter med hjälp av medicinen är det lätt att lägga på sig. Har hört om personer som lagt på sig mellan 10-20 kilo efter att de börjat medicinera. Det gäller att se upp, tänka på vad man äter, äta mindre portioner än tidigare, mer frukt och grönt och försöka röra sig lite mer än innan.
    Min läkare varnade mig för detta och jag har värkligen försökt tänka efter. Har inte ökat nämnvärt efter att ha börjat medicinera, men har inte lyckats bli av med något heller...

• Trubbsla

känner mig illamående för jämnan sedan jag började på levaxin, fler som har det så?

• Solskensbullen

HEj,

Key2004 & NinnaBus: Jag har ätit Thacapzol sen Mars-April. Sen April ungefär har jag gått upp 6-7 kilo. Det kanske inte är så jätte jättemycket, men det märks av på kläderna!! Mår inte alls bra av det.
    De sa INGENTING om det på sjukhuset, så jäkla tråkigt!! Visst jag förstår, jag hade gått ner ganska mycket, snabbt oxå på bara några månader, men det gick ju snabbt upp igen.
    Ska dettta stabiliseras sen när man blir OP. Jag hoppas det. Man ska väl inte ha massa extra kilon när man sen slutar äta medicinen?
    Får se om jag får ngt vettigt svar om det nästa vecka.

• Banzai

Solskensbullen: Ja vikten brukar stabilisera sig när man har opererat sig & fått rätt dosering på levaxinet men tyvärr kan den åka lite bergodalbana innan dess. Se till att prata med någon om att du mår dåligt det kan vara extremt jobbigt att inte ha någon att prata med om det hela.

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10