Inlägg från: Trubbsla |Visa alla inlägg
  • Trubbsla

Problem med sköldkörteln? Del 10

Hej, ny i tråden. fick reda på för cirka 2 månader sedan att jag har hypotyreos. Fortfarande inte så väldigt väldigt insatt i det, men käkar levaxin 50m. Min förhoppning är att jag ska lyckas gå ned i vikt nu samt att kunna bli gravid.

Kan som sagt var inte så mycket om denna åkomma....kan man bli frisk från den? Har inte ett hum. Vad har ni för erfarenheter?
    Min aögon kliar jämt sedan jag började med levaxin, men det väger ändå liksom upp med fördelar tycker jag.

• Trubbsla

känner mig illamående för jämnan sedan jag började på levaxin, fler som har det så?

• Trubbsla

Usch är det fler här inne som har anhöriga som lider av att vi har våra sköldkörtel fel? Min sambo tycker det är jobbigt när jag är trött hela tiden, försökt förklara för honom flera gåånger varför jag är trött. Men nästa dag har han liksom glömt det igen "men är du trött nu igen, herregud du sov ju 10 timmar inatt" Han tror alltid att jag antingen sovit för mycket eller för lite...
    Har käkat levaxin 50 nu i 3 månader och nu är det dags för tentan, ska boka in en tid för blodprov nu i veckan för att kolla värdena. Vad är ett bra värde på t4 t3 och ths?

• Trubbsla

Känner igen det där med isolering, jag umgås inte heller med folk så mycket utan bara de närmsta inom familjen, dels för att jag itne har orken att umgås med folk dels för att jag tycker det är jobbigt att måste förklara sig varje gång att man inte orkar hänga med på diverse saker. Enkelt att bara vara med de närmsta som man kan tala om för att nej idag orkar jag helt enkelt inte. Hoppas att min sambo kommer att få bättre förståelse också en vacker dag. Det här är ju trots allt fortfarnde nytt för oss

lunaria skrev 2008-08-12 12:55:54 följande:
    min sambo ser direkt på morgonen om jag har en "bra" eller "dålig" dag, men han kommenterar det inte så mycket utan försöker underlätta så mycket för mig så möjligt om han kan och när han är hemma. däremot fattar inte andra just det där. hade en granne som jag försökte bli vän med under min sjukdom, men hon föreslog hela tiden att vi skulle ta långa promenader med barnvagnarna??!!. och detta föreslog hon alltid fastän jag varje gång berättade om mina symptom och främst tröttheten o orkeslösheten. så av andra människor har jag inte fått nån förståelse av. har nästan isolerat mig pga det, men hellre att vara ensam än att få en "lathets-stämpel" på sig...
  • Trubbsla

Läst massor i denna tråd nu, fått bra tips faktiskt. Ska in och ta blodprover på fredag, och ska definitivt ha svart på vitt sedan vad provsvaren blir! Jag var tydlig med hur jag mådde senast jag pratade med henne i telefon, jag HAR inte blivit piggare, men min vikt har börjat vänt. Jag fryser fortfarande, jag mår illa titt som tätt, jag har fortfarande mensrubbningar (går så långt som upp till 90 dagar mellan gångerna) Och våra fertilitetsbehandlignar misslyckas fortfarande, jag har fortfarande mycket ont i alla leder samt bäckenet, osv osv....Så hon vet ju om vad som händer med min kropp. Hon var även tydlig med mig om att allt kan ta tid innan medicineringen ger resultat.

Måste lägga in en liten kråka också om att jag uppskattar tråden, så skönt att veta att man inte är ensam.

• Trubbsla

Hej, ja jag har haft mina problem där i många år, hundra olika utredningar känns det som. När det var som värst så gick jag på mycket kraftiga värktabletter :(
    Sedan jag bytte vårdcentral så fick jag äntligen en vettig läkare, hon skickade mig också på röntgen, samt tog alla möjiga prover (även reumatism) Och inget visade att något var fel. Men förklaringen fick ¨jag när det visade sig vara min hypotyr. Jag fick förklaringen att det var den som var boven i dramat. Så det kan mycket väl sätta sig där, hälsa din läkare det vetja! Jo jag går också hos sjukgymnast på vattengymnastik, samt smärtlindring hos sjukgymnasten också eftersom jag inte får äta värktabletter pga fertilitetsutredningen.

Inte roligt att ha problem i dessa områden för man blir så förbannat handikappad, på alla plan. Bara att torka sig efter man varit på toa (ursäkta språket) kan vara ett rent helvete när man har ont. Många saker som "normala" klarar av fixar man inte. Absolut inte när man måste böja sig, jag har stöd av ett band runt bäckenet som drar åt så jag fixar att jobba, men får sköta lite lugnare uppgifter och behöver itne springa på larm med kuvösen tack å lov.

Pucko Buffy skrev 2008-08-13 19:06:50 följande:

Trubbsla, vad har de sagt om ditt bäcken? har du fått någon hjälp mot detta? Jag har haft grymt ont i höftlederna och ländryggen men mycket är nog i bäckenet oxå. Enligt min endokrinläkare brukar inte värken sätta sig på ett ställe, men det har den gjort hos mig. Nu har jag varit och röntgat ländrygg och höfterna samt blivit ordinerad sjukgymnastik och varmvattengmpa. Förstår att jag inte är ensam om att ha samma problem, jag kan emellanåt inte ens gå så ont gör det. Smärtorna har blivit lite bättre men det är långt ifrån bra. Själv tror jag det är spänningar som blivit till inflamationer men säker är jag inte. Jag hoppas på positivt svar från röntgen iallafall.
  • Trubbsla

Ja gör gärna det, vill du ha info om vilken läkare så får du maila till mig ifall din läkare säger annat.

Jodå, det går ju an. Men värken har inte alls försvunnit, och jag har fortfarande mina sämre och bättre dagar.

Pucko Buffy skrev 2008-08-13 22:22:39 följande:

Räkna med att jag ska säga till om att det visst kan bli så här. Värk i kroppen har jag haft i flera år men nu är det rent för djävligt emellanåt. Hur tycker du sjukgymnatiken och bassängträningen hjälper?
  • Trubbsla

hejhej....vet någon hur länge det tar att få provsvaren på t3 t4 och ths? Förra gången jag skulle få provsvar tog det över 3 veckor pga semester, vilket jag tyckte var oproffessionellt av dem. Nu har jag väntat en vecka...funderar på att ringa dem på måndag.

• Trubbsla

Nu har mina provsvar äntligen kommit, via brev :/ Vet inte värderna, men enligt läkaren såg allt nu normalt ut och jag ska fortsätta med 50 mig

• Trubbsla

Hej länge sedan jag skrev nu, min dos är inställd bra på mig nu 50m levaxin käkar jag nu. Jag har även fått börja med en tablett som heter metformid som ska hjälpa mig med viktnedgången. Fler här inne som fått göra det?

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10