Inlägg från: Solskensbullen |Visa alla inlägg
  • Solskensbullen

Problem med sköldkörteln? Del 10

Hej tjejer...
    Nu är jag verkligen trött på detta. Är helt slut, har gått upp så himla mycket i vikt...tappar hår IGEN. Tur att jag ska träffa kirurgen den 14, hoppas på att ta lite prover då.
    Mår sååå dåligt efter denna viktökning..det ser bokstavligt ut som jag är gravid om magen.
    Går man upp i vikt när man äter Thacapzol & Levaxin??? Någon annan det hänt för.
    Lite pepping....
    TACK!!!

• Solskensbullen

HEj,

Key2004 & NinnaBus: Jag har ätit Thacapzol sen Mars-April. Sen April ungefär har jag gått upp 6-7 kilo. Det kanske inte är så jätte jättemycket, men det märks av på kläderna!! Mår inte alls bra av det.
    De sa INGENTING om det på sjukhuset, så jäkla tråkigt!! Visst jag förstår, jag hade gått ner ganska mycket, snabbt oxå på bara några månader, men det gick ju snabbt upp igen.
    Ska dettta stabiliseras sen när man blir OP. Jag hoppas det. Man ska väl inte ha massa extra kilon när man sen slutar äta medicinen?
    Får se om jag får ngt vettigt svar om det nästa vecka.

• Solskensbullen

Ush vad hemskt med kalktabletterba Mizza, inget man vill vara med om känner jag. Nu blev jag ju skitnervös infor OP. Vill inte att körtlarna ska skadas.....

• Solskensbullen

Oj oj, var bara tvungen att hoppa in här och skriva att jag ska träffa Kirurgen om 1 tim...är helt hispig.
    Undrar vad som skall komma. Ska tvinga han att ta prover på mig, har ju inte gjort det på över 3 mån nu.
    Hoppas allt går vägen...tänk på mig!

• Solskensbullen

Hej tjejer,
    Tack för att ni har tänkt på mig.
    Jag är mer förvirrad nu än vad jag var innan. Man tror ju att när man går till läkaren att man automatiskt ska få ett svar från dem, men nej..så är ju inte fallet. Han frågade mig varför just jag skulle bli opererad och inte valde bland de andra två allternativen. Jod & medecinering. Jag höll nästan på att börja gråta, fråga mig inte varför, men jag bara kände bara..varför ska allt vara så svårt. Svårt att välja vad man vill.
    Han tyckte att jag inte var idealet för en OP. Jag har ju inte problem med synen, min körtel är stor men inte fÖR stor, jag är inte över 40 och behöver ha barn just just nu, och lite andra påpekelser. Visst sa han att jag kunde bli OP om jag ville, men att det skulle nog inte hända förrens nästa år.
    Så säger han också såhär... Om du var min fru, så skulle jag inte Operera henne, utan skulle utan tvekan ge henne Radioaktivt Jod.
    Jag är såååå förvirrad. Jag har läst lite om joden och det står att det inte rekommenderas till kvinnor i fertil ålder, vilket de säger är under 35år, att man kan få ögonproblem...vilket jag inte vet vad det innebär. Så nu så skulle han skicka mig till en läkare som behandlar med jod.
    Någon av er tjejer som vet något om detta behandlingsätt och blivit behandlad med det?
    jag vill ju gärna ha barn i framtiden, kanske börja om 1 år eller så.
    Fick iaf ta prover, så hoppas på att får besked om hur värderna ligger till iaf.
    VÄRLDENS UTLÄGG...sorry!!

• Solskensbullen

Håller verkligen med er ang läkarsnacket.... Om det inte hade varit för min mamma så hade nog ingen märkt att jag hade hyper...
    Så tråkigt att det ska behöva va såhär. Ingen respekt för vissa alls.

• Solskensbullen

Tack snälla för alla gulliga inlägg.
    Just nu är jag fortfarande förvirrad. Precis som ni skriver...Varför vill man uppmuntra mig att ta joden när det inte är bra för kvinnor i fertil ålder, under 35 räknas det då. Jag är ju enbart 30, de förstår verkligen inte att man vill ha barn inom snar framtid.
    Ibland så förstår jag mig inte på saker, först så vet de att det är dåligt att ge det...men sen helt plötsligt så har det ändrats..och nu kan man ge det till kvinnor i fertil ålder.
    Jag är mycket nyfiken på vad de läkarna har att säga mig. Jag ska verkligen fråga ut dem till 100% varför jag ska ta JOD och inte OP.
    I vilket fall så blir man bara besviken tycker jag, min läkare på endokrin skrev att hon vill absolut ha OP, kan inte tänka sig ngt annat..så hade hon skrivit i brevet, men vi kom överens om att jag skulle träffa kirurgen för att diskutera inte för att jag absolu hade bestämt mig.
    Sen så sa dem absolut ingenting om viktökning eller om rökningen. Hon hade sagt att det tar nog inte mer än 2-3 månader för OP, men nu sa han inte förrens nästa år...när sa han inte.

Förlåt att jag låter bitter, men man blir liksom inte klok. Som ni säger, så är det mitt val, men man bkir ju inte possiv till någon längre. Trodde aldrig att det skulle kännas så här svårt.
    Har på kuppen här mått sämre igen, börjat tappa massa hår, trött som bara den, sov i 2 tim idag på dan...allt börjar bli värre!!!
    Tack för att ni lyssnar.
    Ninnabus, jag tycker att det låter helt galet med det din läkare sa...så orättvist. Att de inte förstår...ska du vänta med barn upp emot 10 år, det är helt sjukt!!!!!
    År det någon annan här som går på KS i Solna?
    TACK!!

• Solskensbullen

Kev 2004: Vilken hemsk historia. Mådde verkligen dåligt när jag läste det.
    Ush ush...
    Någon som har mått dåligt i magen? Diarré och lös i magen?
    Detta drabbade mig i söndags..och nu idag. Var tvungen att vända hem från jobbet.

• Solskensbullen

Hej Girls,
    Min läkare från Endokrin ringde idag. Det kändes bra, vet inte om hon sa sånt som får en att må lite bättre eller vad det var men hon har faktiskt varit en bra läkare..hör och häpna. Men hon kommer inte att vara kvar. Sååå tråkigt, nu kommer jag få lära känna en annan.
    Hon ringde för att berätta att mina provsvar var klara, snabbt tycket jag, tog ju i tors. Hon sa att det ser mycket bra ut och att jag svarar på medicinen bra. Trak värdet var på 1-1,5 men att TS värdet var lite sämre, så nu ska jag öka med 1/2 levaxin mer per dag. Sen blir det besök hos nya läkaren i Oktober igen, och prover en vecka innan det för att få utlåtandet.
    Hoppas att det stabiliserats lite till då.
    Men såsom de flesta här så ör jag lika trött för det nu. Diarré och trött trött trött...yr i lilla huvudet oxå.
    Smultron Smulan..skönt att du känner dig bättre. Längtar oxå till den dagen!

• Solskensbullen

Saki: Ja, samma här. Det blir 3;dje läkaren nu...känns ju sådär!
    Min mamma ville ju verkligen att jag skulle gå på Sophiahemmet, funderar på att gå dit och få ett utlåtande från dem. Jag vet inte om det blir så glad om man byter från KS till Sophiahemmet. Det känns som om de kommer tycka att det är konstigt att byta till dem, vad har du sagt angående bytet?
    Tack.

• Solskensbullen

Blombukett: Skickar dig en massa styrka! Livet kan vara bra orättvist ibland!

Det där med barn är mitt eviga oromoment! Jag tänker, grubblar, mår dåligt över det till och med. Jag vill göra den rätta behandligen för att kunna må bra och så småningom tänka på att få ett syskon till vår lilla plutt.
    När jag nu pratade med min läkare ( hon vet vad jag tänker om barnplanering) så sa hon: Skulle det vara så att du blir med barn under din behandling, så betyder inte detta att du måste göra abort, utan då behandlar man dig och barnet väldigt noggrant.
    Men man blir ju supernervös, vill ju inte proppa i mig massa medecin under en graviditet...ush, det vill jag verkligen inte.
    Hon sa att även gravida som inte haft struma/giftstruma kan få detta under graviditeten, och då har man börjat en behandling under pågående graviditet.
    Någon som har erfarenhet av detta?
    Ush vad jag ältar, ältar ältar!!!

• Solskensbullen

3fraimsdotter: Nä precis, Levaxin är ju ingen fara, Men Thacapzol!! Det känns som om den är boven.

• Solskensbullen

Hej tjejer..idag är jag tröööööt. Har jobbat för mig & kollega som är hemma sjuk, sen fick min lilla kille feber idag och var supergrining med 39 grader, & killen är ute ikväll. Snart ska jag hoppa i säng och försöka sova, det kommer säkert vara någon som väcker en i natt. Han har förkylningsastma så man måste vara på sin vakt.
    Trodde faktiskt att jag skulle känna mig lite bättre denna vecka då jag ökat levaxin med en halv tablett till sen en vecka sen, men känner inte så stor skillnad...tråkigt! Får väl se vad proverna säger.

Jag känner verkligen igen mig i det ni skriver...min specialitet har blivit att jag stänger av. Min kille kan stå och prata..och jag slutar lyssna. Sen frågar jag något som han precis har pratat om...han blir superledsen och jag med.
    Säger som du Pucko Buffy *#%&"!/ sjukdom!!!

• Solskensbullen

Jag måste bara klaga lite....Är såååå himla tröööött. Förlåt för klaget!!!

• Solskensbullen

Hallå tjejer..
    Oj oj oj vad jag känner igen mig i att inte lyssna på vad läkaren eller någon annan säger. Jag bara kopplar bort, min kille får allid lyssna med sina öron..för efter ngt så frågar jag alltid..vad sa han egentligen??

Tänkte höra lite med er trötta och "överkilo" tjejer.
    Har nu orkar börjat träna ngt? Ligger ju 7 kilo över min vikt just nu, får inte på mig mina jeans längre, ingenting är kul med min mage längre.
    Funderar på att börja träna lite....men HUR ORKAR MAN?? har ju en liten på 15 mån, vill ju vara med honom oxå..hinner ju inte springa till gymet direkt.
    Det jag nu börjat fundera på är att köpa hem en gåmaskin. Någon som börjat träna och kan ge lite tips??

Håller tummarna för alla som ska ta prover!!
    Kram på er!

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10