Solskensbullen:
Ja det är så himla olika vad man får för läkarutlåtelser! Jag tycker också att din läkares rekommendation känns lite tveksam, som andra redan skrivit här ovan så brukar man i Sverige inte rekommendera jodbehandling till unga fertila kvinnor som vill ha barn (enligt min egen läkare i alla fall).
Själv blev jag rekommenderad fortsatt medicinering av min läkare, med argumenten att jag mår bra och svarar OK på medicinen, inte har några problem med ögonen eller förstorad sköldkörtel, samt inte ska behöva känna mig stressad att bli gravid eftersom jag "bara" är 32 år. Visst, jag förstår hans resonemang, varför rekommendera operation till någon som mår bra liksom...
Men JAG, jag vill köra på operation. Med den enkla anledningen att vi vill påbörja syskonverkstaden snarast. Jag har haft två MA:n tidigare och det tog ett år innan vår son blev till, så i vår värld är det inte helt självklart att det bara är att "skaffa" barn - det kan ta åratal. Och då vill jag faktiskt inte gå och medicinera i ytterligare ett år, för att sedan få tillbaka hypertyreosen och vara tillbaka på ruta ett. Jag har tänkt igenom det noga, letat information, sökt och fått kontakt med många som genomgått operation - inte en enda av dem har ångrat sig, även om de åkt på komplikationer efteråt!
Så med detta långa utlägg vill jag bara säga att det är DU som bestämmer vilken åtgärd som ska göras, prata med dina nära och kära, tänk igenom alternativen och försök att inte låta din läkare färga ditt beslut alltför mycket. Och se om du inte kan få en "second opinion" från en annan läkare, eller ännu hellre en "endokrin-kirurg" som faktiskt utför ingreppet (det fick jag!).
Kram och lycka till!