Inlägg från: smultron smulan |Visa alla inlägg
  • smultron smulan

Problem med sköldkörteln? Del 10

Hej Hej! Nu är jag tillbaka från semestern. Skönt att vara hemma igen. Glad
    Fick ju reda på att jag hade hypo precis innan midsommar och sedan gick alla på semester, så på måndag ska jag göra nya prover. Spännande att se om värderna är bättre. FundersamDe skulle i och för sig lika gärna vara sämre. Mitt minne är värre än någonsin, om jag inte glömmer saker så kastar jag dem i soperna istället, blir tokig på mig själv,Ledsensenast igår kastade jag dotterns bvc-tidkort. Såg ett kuvert på köksbordet och tänkte -Vad är det här för nåt, varför ligger det här. Och vips så var det kastat. Glad

Just det, jag var också sjukt törstig, som om jag dammat lägenheten med tungan, men det är bättre nu. 

• smultron smulan
    3barnsmor35 skrev 2008-08-08 19:40:12 följande:
    Jag gick ner 25 kg som antagligen var "grav-kilon" men sen tog det tvärstopp. När jag justerade dosen i höstas gick jag ner 6 kg, sen har det inte hänt ngt.
    Jag har också gått upp i vikt fram tills min hypo upptäcktes, sedan har jag stått still i vikt. Har fortfarande inte kommit fram till den dos som de tror jag ska ligga på. Hur som helst, min doktor sa att jag nog skulle må bäst om jag låg på TSH värde c:a 1. Tänker mig att man slipper värken och mjölksyran och tröttheten då så då kanske man orkar träna. Nu får man ju mjölksyra av att hänga tvätten bara Räcka ut tungan

Vilket värde ligger du på nu? Som du förstår hoppas jag du ligger lite högt, för mest av allt önskar jag att kilona bara ska rinna av så som dom rann på Flört.

Annars får vi peppa varandra med små promenader.Glad
  • smultron smulan
    Pucko Buffy skrev 2008-08-09 15:57:43 följande:
    smultron smulan: gud vad jag känner igen mig i dig. Åkte till affären själv för första gången idag och är helt slut efteråt. Nu ligger jag o vilar efter en ordentlig ryggmassage och har värmekudde på ryggen. Jag måste försöka vara lite pigg i em då vi får långväga gäster. Det blir till att bita i det sura äpplet imorgon då jag nog kommer vara helt knockad. Jag längtar oxå till den dagen jag känner att jag orkar träna ordentligt och blir av med de här kilona, som även jag har lagt på mig För min del är det dock sjukgymnastik som gäller och om någon vecka blir det bassängträning, om jag inte mirakkulöst blir jättebra i ryggen innan dess. Ficke ett mindre bryt efter besöket hos sjukgymnasten och tjöt lite i bilen på vägen hem. Jag är så förbannat trött på att vara trött och på att ha ont.... ibland önskar jag man kunde byta kropp.. om inte för alltid så åtminstonne för en liten stund... gaaaaaaaaahhh...Kram och förlåt mig för mitt gnäll.
    Usch! Många kramar till dig. Det är hemskt att må så. Samtidigt försöker man ju skärpa sig och göra normala saker som folk förväntar sig. Och det går ju, men sen mår man ju pissigt och det är inge kul. Så hoppas du mår bättre när du vilat lite. Kram igen.
  • smultron smulan
    3fraimsdotter skrev 2008-08-11 23:44:47 följande:
    Pucko Buffy skrev 2008-08-11 12:49:02 följande: Tackar! :) TSH 12T4 var 16T3 4.5anti-TPO 1000 (ska vara mindre är 70)anti-TG 3000 (ska vara mindre är 70)Jag har inte träffat så många andra som har hypo så jag vet inte riktigt hur illa jag låg egentligen. T4 och T3 låg ju inom intervallet medan TSH var klart över gränsen. Flera läkare jag träffat tycker att det typ inte borde gjort mig så dålig som jag var men som sagt, jag mådde piss-skit. Jag har anat mig till att mina antikroppar låg rätt högt (mer än att det bara låg utanför referensvärdet) och att det kan tydligen vara en indikator på att man kan må riktigt jävligt trots att de andra värden inte ser så farliga ut.Mina symptom (som min husläkare och jag lyckats isolera):# frusenhet - skakade tänder i timmar trots att jag hade täcken och filtar på mig# minskad aptit - åt som en mus och orkade ofta inte äta alls# viktuppgång - spelade ingen roll att jag jobbade som trädgårdsarbetare fulltid och cyklade 3 mil till och från jobbet, jag gick upp ändå# förstoppning - blödde ur ändtarmen. Det gjorde så ont!# torr och grov hud - Helosansalva here I come! Och jag som alltid haft fin hy fick grovporig hud i hela ansiktet!# hes och djup röst - den blev sig inte lik nej# håret blir tunnare - jag tappade tussar! Och ytterdelen av ögonbrynen# deprimerad - jag var helt övertygad om att livet var slut för jag orkade inte med längre# initiativlös - jag kom mig inte för med att ens ringa läkaren när jag inte kom upp ur sängen# minnesförlust - tappade minnet fullständigt. Kunde stå och hacka något i köket och så plötsligt så visste jag inte vad jag höll på med, vad jag gjort och vad jag skulle göra. Tappade ord, kom bort mig mitt i meningar... jag blev som om jag hade Alzheimers.# hörselnedsättning - kunde tappa hörseln en dag eller två på ett öra# svullnad - ansiktet svullnade upp som om jag gick på kortison. Avtryck från lakan och kuddar som man får när man sover kunde sitta i hela dagen# andfåddhet och hjärtrusning - motvind och uppförsbackar gjorde att jag blev så andfådd att jag fick stanna flera gånger långa stunder för att hämta andan. Det var det som verkligen fick mig att fundera vad som var fel eftersom jag borde haft ypperlig kondition men min kropp bar sig åt som om jag legat på sofflocket i 5 år.# muskelsvaghet - samma här, jag jobbade ju fysiskt och borde orkat med jobbet eftersom jag var rätt vältränad. Musklerna fanns ju där. På slutet orkade jag inte skyffla ogräs eller räfsa mer än någon minut i taget utan fick ta mikropauser hela tiden# ont i musklerna - som fibro ungefär# ont i leder - som en släng av reumatism# långsamt tal - det gick liksom inte att hänga med i snabba musiktexter längre, munnen hann inte med# tryck över halsen - det var som om någon tryckte mig över struphuvudet så det blev jobbigt att andas# värmeintolerans - lustigt nog eftersom jag frös även när det var varmt. Tålde inte sol och värme och segnade ner med solsting på jobbet# utslag - röda utslag i ansikte, på hals och rygg som inte var finnar# missfall och svårighet att bli gravid - jag drabbades av båda delar# mensstörningar - mensen kunde komma och gå# myror i benen# huvudvärk - jag som aldrig haft migrän fick något som helt klart liknade det allt eftersom och det exploderade när min vikt stack iväg uppOch så var det den där tröttheten då. Den totalt förlamande som inget kunde rå på. När det slog stopp kunde jag somna med ansiktet i maten i princip. Jag sov 14 till 16 timmar om dygnet när det var som värst.Jaaa... nåt sånt. Men som sagt, jag är på väg tillbaka till livet!
    Underbar lista! Det är bara att pricka av. Hade allt utom tre (mensstörningar-missfall, hörselnedsättning, rösten). LÄgger till tre: Klåda på fötterna? Svullna handleder och vrister? Suddig syn? 

PB>>Svårt att ha dina värden.Glad De är nog bland de högsta jag läst om. Vet bara om en som var värre. Nu vet ju inte jag alla förståssFlört, men nog var ditt värde ganska ovanligt?

Hej Världens Bästa Mamma!!!
  • smultron smulan
    3fraimsdotter skrev 2008-08-12 12:14:45 följande:
    Attans att man inte kan gå tillbaka och redigera inlägg på det här forumet...Smultron Smulan, det var jag och inte Pucko Buffy som hade de citerade värdena. Tänkte bara tydligöra det.
    Jag förstod. PB frågade dig om dina-trodde du kanske låg lika högt som hon själv (200 var det väl?).Glad
  • smultron smulan
    Trubbsla skrev 2008-08-12 12:37:04 följande:
    Usch är det fler här inne som har anhöriga som lider av att vi har våra sköldkörtel fel? Min sambo tycker det är jobbigt när jag är trött hela tiden, försökt förklara för honom flera gåånger varför jag är trött. Men nästa dag har han liksom glömt det igen "men är du trött nu igen, herregud du sov ju 10 timmar inatt" Han tror alltid att jag antingen sovit för mycket eller för lite...Har käkat levaxin 50 nu i 3 månader och nu är det dags för tentan, ska boka in en tid för blodprov nu i veckan för att kolla värdena. Vad är ett bra värde på t4 t3 och ths?
    Referensvärdena står här ovanför i TS. Min läkare påpekade sist att hypo brukar må bäst om de ligger kring värde 1 (låg etta).
    Min sambo förstår inte riktigt HUR trött man är och HUR ont det gör i kroppen. Men han försöker.
    Lönnemåla skrev 2008-08-12 12:46:29 följande:
    Hej!Ett tag sedan jag skrev något i tråden, men jag läser varje dag.Jag har hypo sedan -00 och har haft samma dos Levaxin 100 under alla dessa år. Har genomgått två graviditeter utan att min dos har ändrats något. Tog senast mina prover i juni och då låg TSH på 1,9 och T4 på 18. Enligt min läkare ligger det normalt som jag brukar. Men jag mår inte bra. Känner mig oerhört trött, fryser om kvällarna, men svettas floder när solen skiner, vissa dagar äter jag massor, andra ingenting, orkar inget, vill inget och har ingen lust med något. Som idag tex, har lämnat mina barn på dagis extra eftersom de inte varit där på 9 veckor, huset ser ut som ett bombnedslag men jag har inte gjort någonting och snart skall barnen hämtas. Var hittar ni ork och inspiration?
    Jag skulle nog be att få öka dosen på prov och se om det hjälper.
    lunaria skrev 2008-08-12 12:55:54 följande:
    min sambo ser direkt på morgonen om jag har en "bra" eller "dålig" dag, men han kommenterar det inte så mycket utan försöker underlätta så mycket för mig så möjligt om han kan och när han är hemma. däremot fattar inte andra just det där. hade en granne som jag försökte bli vän med under min sjukdom, men hon föreslog hela tiden att vi skulle ta långa promenader med barnvagnarna??!!. och detta föreslog hon alltid fastän jag varje gång berättade om mina symptom och främst tröttheten o orkeslösheten. så av andra människor har jag inte fått nån förståelse av. har nästan isolerat mig pga det, men hellre att vara ensam än att få en "lathets-stämpel" på sig...
    Vill egentligen bara skrika när jag läser "tankarna om lathetsstämpel". Jag har samma problem men här är det inte grannarna utan släkten. Jag ser hur de tänker att man är lat och att man har blivit tjock pga av lathet. Det tror att man när man säger att det är sköldkörteln att man skyller på det. Egentligen vill man ju bara gråta åt eländet. Problemet är att samhället ser ner på övervikt och det är jättejobbigt när man inte kan gör nåt. I princip kan man ju som hypo bli tjock på sallad. Allt lagras ju. Ledsen

Ja just det, mina värden innan medicinering var TSH 25, T3 3, T4 6. Nu är TSH 8,6
  • smultron smulan
    NinnaBus skrev 2008-08-13 01:12:32 följande:
    Blir också arg på folk som inte fattar att det faktiskt är en sjukdom även om den inte syns.Har varit hemma sen i okt. och är ännu inte pigg nog att börja arbeta. Fick kramper som utreds nu i samband med hypertyrosen. Men även krampfria perioder så har jag nästan ständig huvudvärk, ögonproblem och är nästan jämt trött. Sovit middag två gånger i dag t.ex. Det går i perioder det med, är inne i en period när jag är konstant trött och kan bli helt överhettad utan att göra något.Men varenda gång jag pratar med läkaren så säger han att mina värden är normala (TSH, T4 och T3).Måste undra en sak också. Jag får aldrig reda på mina värden av läkaren, funderar på att begära journalkopia, men han visade en del av värdena i en lista på datorn i våras. En del av värdena var skrivna med svart text och andra med röd. Vad menas med det?Har också hört att man bara ska behöva ta prover ganska tätt i början men läkaren vill fortfarande ha prover minst en gång i månaden. (överläkare på medicin) Sen vill han "bota" alla kvarstående symtom med antideppresiva medel trots att jag varit hos psykiatriker (läkarens krav) som säger att jag inte alls är i behov av detta. Suck...Vill ju bara bli pigg och få ordning på livet igen...
    Jag har ett tips på hur du ska få reda på dina värden. Du måste titta läkaren i ögonen och sedan tydligt säga "vad stod TSH i", svarar han typ -det var bra, fortsätter du att fråga "vilket värde", då kan han inte slingra sig och han måste faktiskt svara för du har rätt att få veta. Sedan säger du "vad stod T4 i", likadant där, säger han -det var bra, frågar du "vilket värde" och gör likadant med T3.

Ang. rött/svart så är de röda sådana som ligger över eller under det som anses normalt.

Jag tror tyvärr att det är så här (slutsatsen drar jag för att läkaren är så inne på antideppresiva) att de inte vill att du ska veta och ha koll på allt, för då kommer det visa sig hur lite koll de har på vad som händer. Jag tror att dina kramper är förvirrande för dem. De har ingen klar sjukdomsbild av dig. Och innan de har hittat ett fack att stoppa in dig i så vill de inte ge över någon form av kontroll till dig. Det är säkert inget de själva tänker på, utan ett omedvetet sätt att för dem att skydda sig själva på. Låter detta helt mysko och förvirrat? Mitt råd är att du ska vara tydlig med att du vet hur du mår. Du vet om du är deprimerad eller inte. Du vet om du har huvudvärk eller inte. Var tydlig, isolera de enskilda symtomen, en lista är bra.

Nu blev det ett långt "gör si och så-inlägg" är bara orolig att du håller på att bli överkörd.

Kram
  • smultron smulan
    Pucko Buffy skrev 2008-08-13 15:36:41 följande:
    Hallå tjejer Ang sämsta värden så var mina tsh 200 när jag tog första kollen och t4>5,2 jag tror dock att de blev ännu sämre då det nästan tog ytterligare en vecka innan jag kom på behandling.Usch det där med oförstående omgivning samt att isolera sig känner jag igen. Jag kan sitta en hel dag och inte göra något. Orkar bara inte och umgås med folk ensam så det får bli internet istället. Nu har prinsen börjat jobba igen, så nu blir det långa och ensamma dagar. Kan oxå pricka av mig på listan över symptom, dock inget missfall. Ögonbrynen försvann ett tag men kom tillbaka igen. Jag kan tillägga att jag snarkade och snarkar fortfarande väldigt mycket. Har läst mig till att det beror på att man kan svullna i svalget och slemhinnorna. De två senaste dagarna har varit hemska, jag har varit extremt tröttare än på länge och värken i kroppen är grym. Har även snarkat så mycket i två nätter nu att prinsen inte kunnat sova i samma rum som mig. Jag är också mer svullen i ansiktet igen så ibland undrar jag om levaxinet funkar som det ska. Jag ska ta nya prover på fredag och på måndag får jag nog reda på hur de är.Deppigheten har också satt in med full kraft, fattar inte hur jag ska orka gå tillbaka och jobba.
    Tråkigt att du mår sämre. Vi vill ju må bättre.Glad
  • smultron smulan
    Solskensbullen skrev 2008-08-14 12:55:46 följande:
    Oj oj, var bara tvungen att hoppa in här och skriva att jag ska träffa Kirurgen om 1 tim...är helt hispig. Undrar vad som skall komma. Ska tvinga han att ta prover på mig, har ju inte gjort det på över 3 mån nu. Hoppas allt går vägen...tänk på mig!
    Hoppas besöket gick bra. Berätta gärna.Glad
  • smultron smulan

Solskensbullen>> Om det hade varit jag, hade jag resonerat som så "lika bra att göra det ordentligt när man gör det" vill inte få återfall och börja om från början igen, skulle bli galen. Vill aldrig mer må så här igen!

Å andra sidan, mår du inte dåligt av din hyper och kan tänka dig att vänta några år på att skaffa barn så kan man ju även prova med jod.

Fast jag ska vara lite skral och säga att jag tror att läkaren bara försökte spara pengar inför kommande verksamhetsberättelse!

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10