Trubbsla skrev 2008-08-12 12:37:04 följande:
Usch är det fler här inne som har anhöriga som lider av att vi har våra sköldkörtel fel? Min sambo tycker det är jobbigt när jag är trött hela tiden, försökt förklara för honom flera gåånger varför jag är trött. Men nästa dag har han liksom glömt det igen "men är du trött nu igen, herregud du sov ju 10 timmar inatt" Han tror alltid att jag antingen sovit för mycket eller för lite...Har käkat levaxin 50 nu i 3 månader och nu är det dags för tentan, ska boka in en tid för blodprov nu i veckan för att kolla värdena. Vad är ett bra värde på t4 t3 och ths?
Referensvärdena står här ovanför i TS. Min läkare påpekade sist att hypo brukar må bäst om de ligger kring värde 1 (låg etta).
Min sambo förstår inte riktigt HUR trött man är och HUR ont det gör i kroppen. Men han försöker.
Lönnemåla skrev 2008-08-12 12:46:29 följande:
Hej!Ett tag sedan jag skrev något i tråden, men jag läser varje dag.Jag har hypo sedan -00 och har haft samma dos Levaxin 100 under alla dessa år. Har genomgått två graviditeter utan att min dos har ändrats något. Tog senast mina prover i juni och då låg TSH på 1,9 och T4 på 18. Enligt min läkare ligger det normalt som jag brukar. Men jag mår inte bra. Känner mig oerhört trött, fryser om kvällarna, men svettas floder när solen skiner, vissa dagar äter jag massor, andra ingenting, orkar inget, vill inget och har ingen lust med något. Som idag tex, har lämnat mina barn på dagis extra eftersom de inte varit där på 9 veckor, huset ser ut som ett bombnedslag men jag har inte gjort någonting och snart skall barnen hämtas. Var hittar ni ork och inspiration?
Jag skulle nog be att få öka dosen på prov och se om det hjälper.
lunaria skrev 2008-08-12 12:55:54 följande:
min sambo ser direkt på morgonen om jag har en "bra" eller "dålig" dag, men han kommenterar det inte så mycket utan försöker underlätta så mycket för mig så möjligt om han kan och när han är hemma. däremot fattar inte andra just det där. hade en granne som jag försökte bli vän med under min sjukdom, men hon föreslog hela tiden att vi skulle ta långa promenader med barnvagnarna??!!. och detta föreslog hon alltid fastän jag varje gång berättade om mina symptom och främst tröttheten o orkeslösheten. så av andra människor har jag inte fått nån förståelse av. har nästan isolerat mig pga det, men hellre att vara ensam än att få en "lathets-stämpel" på sig...
Vill egentligen bara skrika när jag läser "tankarna om lathetsstämpel". Jag har samma problem men här är det inte grannarna utan släkten. Jag ser hur de tänker att man är lat och att man har blivit tjock pga av lathet. Det tror att man när man säger att det är sköldkörteln att man skyller på det. Egentligen vill man ju bara gråta åt eländet. Problemet är att samhället ser ner på övervikt och det är jättejobbigt när man inte kan gör nåt. I princip kan man ju som hypo bli tjock på sallad. Allt lagras ju.
Ja just det, mina värden innan medicinering var TSH 25, T3 3, T4 6. Nu är TSH 8,6