Inlägg från: lunaria |Visa alla inlägg
  • lunaria

Problem med sköldkörteln? Del 10

imsel: min mamma hade giftstruma så du kan ju mycket väl ha det oxå äftersom det är ärftligt. det verkar som att det är ganska individuellt om vilka symptom man har. för min del så började det med trötthet och ont i kroppen samt nedstämdhet. jag hade ju precis fått barn så jag kopplade mer svettningar till det faktiskt...

när det gäller tillfrisknande så verkar det vara individuellt likaså. för min del så har jag fått mediciner i ett halvår och nu väntar jag på operation. du kan gå in på sjukvardsradgivningen.se och söka på hyperthyreos för då för du information om både symptom o medicinering. hoppas du snart får komma till läkarn o ta prover för att se vad som är fel.
    hoppas du får alla svar du behöver!!

• lunaria

det där med tillfrisknande verkar vara så otroligt individuellt. jag fick betablockerare för att jag var så superstressad, bena darrade när jag skulle gå ner för trappan, hade hjärtklappning, svettades enormt mm. och den medicinen hjälpte nästan direkt mot dessa symptom. man kan likna sjukdomen med en berg -o dalbana. vissa perioder känner jag mig bättre, men sen får jag perioder där jag fortfarande är så där supertrött, deppig + alla andra symptom jag har. men det tar ganska lång tid att få ordning på ens värden o det är väl först då man ska känna sig bättre. nu är inte jag den bästa person att svara på just den fråga för nå't är fortfarande fel. jag har bra värden, men mår fortfarande sjukt dåligt så jag antar att nå't annat är fel med min kropp...

om man har giftstruma så kan man medicineras i 1½-2 år, men det är stor risk för återfall så därför får man oftast operation. jag fick tjata för att få operation, men eftersom risken är stor för återfall om man skaffar fler barn som jag tänker skaffa, så fick jag igenom min önskan efter mycket om och men.

• lunaria

imsel: tog ett par dar första gången eftersom min husläkare ringde till endokrinologen och det hela tog lite tid...
    de borde ringa till dig vilken dag som helst tycker jag. dock har alltid mina läkare ringt sent på eftermiddagen...

• lunaria
    imsel skrev 2008-07-29 11:07:35 följande:
    lunaria skrev 2008-07-29 10:53:39 följande:
    Jag är ju som inte hemma om dagarna, så jag är ju orolig att dom kanske ringer hem när jag inte är hemma..Borde ha sagt att dom ringer mitt mobilnummer..Men på nåt sätt får dom väl tag i mig, förhoppningsvis.Ringer dom inte på nån dag så ringer jag och kollar..Men då är ju frågan vars jag ska ringa...Till VC, eller labbet..eller vars?
    Du kan ringa till vårdcentralen för det borde vara din husläkare som borde ringa tillbaka till dig o berätta om värdena. du är säker på att de inte har ditt mobilnummer?? om du har varit på vårdcentralen tidigare så kanske det finns i systemet??
  • lunaria

ninnabus: tycker så synd om dig!! har inte varit med om några skakningar o det låter väl inte helt som att sköldkörteln kan skapa det, men det sägs ju att man kan få tilläggssjukdomar när man har sköldkörtelproblem så det kanske är nå't annat?? låter ju så läskigt. min ögonläkare sa att om man har ögonbesvär så ska de gå bort när man är helt frisk. jag är lite svullen i ena ögat och torr så jag får ta ögondroppar...har du varit hos ögonläkarn?? har de inte diskuterat möjligheten om operation med tanke på att du har så mycket symtom??

skänker dig massor med styrkekramar!!!

• lunaria
    imsel skrev 2008-07-29 20:45:25 följande:
    Jag fick brev från sjukhuset idag.Mina "värden" såg normala ut, så jag har inte nåt problem med skldkörteln.Synd bara att jag inte gick till VC för att kolla varför jag har dessa svettningar och "allt" vad jag nu har, utan för att jag mått psykiskt dåligt. så nu måste jag ju ringa dit och boka tid om jag vill få reda på vad det är för "fel" på mig..men jag är glad att det var normalt.Sen vill jag tacka alla här ssom svarat på mina frågor!Ni har varit till stor hjälp ska ni veta!
    ååh vad glad jag är att det inte var fel på sköldkörteln även om det säkert hade känts lättare att få en diagnos o fått reda på vad som är fel.jag var ju bombsäker på att du hade hyper!! lyckönskningar om att du får reda på vad som är fel. många kramar!!!
  • lunaria

Kana och Kickorna: tycker absolut inte att du ska ha dåligt samvete för att du lämnar din dotter på dagis!! längtar själv tills början av november då jag kan lämna min skrutt på dagis även om det bara handlar om 3timmar/dag. om det hjälper dig till att orka mer när hon väl är hemma så blir det mer värdefullt för din dotter oxå.

jag rasade ju så mycket i vikt att jag såg så benig ut ett tag, men nu börjar det kännas tvärtom. efter varje mens då jag blir svullen så blir det svårare att gå tillbaka. tror jag börjar lägga på mig lite mer. men det konstiga är att jag har börjat tappa aptiten nu. äter inte ens normalt med mat utan jag skulle lätt kunna klara mig på att inte äta nån middag. någon som känner liknande??

• lunaria
    3fraimsdotter skrev 2008-08-12 12:03:30 följande:
    lunaria skrev 2008-08-12 08:56:36 följande:
    Det låter ju som om du pendlar och att sköldisen nu är trött och packar ihop butiken. Att man tappar aptiten och går upp i vikt samtidigt är ett tydligt tecken på att man har för dålig produktion från sköldkörteln.Och nej, ha inte dåligt samvete för att barnen går på dagis när du är sjuk så här. Den springande punkten är just att du är sjuk - inte lat. Inget blir bättre av att försöka vara duktig när det fysiskt faktiskt inte går. Man får försöka beväpna sig med tålamod och lyssna på kroppen för du blir bara sämre av att jaga dig själv.
    Jaha så jag har antagligen underproduktion då?? tog prover förra veckan så det ska bli spännande att se vad de har att säga, men om jag råkar ligga under istället för över, har det nån betydelse för ens operation??
  • lunaria
    Trubbsla skrev 2008-08-12 12:37:04 följande:
    Usch är det fler här inne som har anhöriga som lider av att vi har våra sköldkörtel fel? Min sambo tycker det är jobbigt när jag är trött hela tiden, försökt förklara för honom flera gåånger varför jag är trött. Men nästa dag har han liksom glömt det igen "men är du trött nu igen, herregud du sov ju 10 timmar inatt" Han tror alltid att jag antingen sovit för mycket eller för lite...
    min sambo ser direkt på morgonen om jag har en "bra" eller "dålig" dag, men han kommenterar det inte så mycket utan försöker underlätta så mycket för mig så möjligt om han kan och när han är hemma. däremot fattar inte andra just det där. hade en granne som jag försökte bli vän med under min sjukdom, men hon föreslog hela tiden att vi skulle ta långa promenader med barnvagnarna??!!. och detta föreslog hon alltid fastän jag varje gång berättade om mina symptom och främst tröttheten o orkeslösheten. så av andra människor har jag inte fått nån förståelse av. har nästan isolerat mig pga det, men hellre att vara ensam än att få en "lathets-stämpel" på sig...
  • lunaria

Trubbsla: Ja det var nog så i början för oss oxå, men du ska se att han kommer att förstå det!! det är viktigt att iaf ha en som förstår det hela. underlättar lixom i vardagen. Det är min sambo som nu för tiden tillägger det lilla extra till andra som vill ses, att vi kan träffas om jag orkar...

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10