Pucko Buffy skrev 2008-08-11 12:49:02 följande:
3fraimsdotter: välkommen hit säger jag oxå. Du låter som mig när jag var som sjukast, kanske till och med lite värre. Vad var ditt TSH och T4 värde när du fick diagnosen? Och vilka mer symptom hade du än trötthetn och bullen på halsen?
Tackar! :)
TSH 12
T4 var 16
T3 4.5
anti-TPO 1000 (ska vara mindre är 70)
anti-TG 3000 (ska vara mindre är 70)
Jag har inte träffat så många andra som har hypo så jag vet inte riktigt hur illa jag låg egentligen. T4 och T3 låg ju inom intervallet medan TSH var klart över gränsen. Flera läkare jag träffat tycker att det typ inte borde gjort mig så dålig som jag var men som sagt, jag mådde piss-skit. Jag har anat mig till att mina antikroppar låg rätt högt (mer än att det bara låg utanför referensvärdet) och att det kan tydligen vara en indikator på att man kan må riktigt jävligt trots att de andra värden inte ser så farliga ut.
Mina symptom (som min husläkare och jag lyckats isolera):
# frusenhet - skakade tänder i timmar trots att jag hade täcken och filtar på mig
# minskad aptit - åt som en mus och orkade ofta inte äta alls
# viktuppgång - spelade ingen roll att jag jobbade som trädgårdsarbetare fulltid och cyklade 3 mil till och från jobbet, jag gick upp ändå
# förstoppning - blödde ur ändtarmen. Det gjorde så ont!
# torr och grov hud - Helosansalva here I come! Och jag som alltid haft fin hy fick grovporig hud i hela ansiktet!
# hes och djup röst - den blev sig inte lik nej
# håret blir tunnare - jag tappade tussar! Och ytterdelen av ögonbrynen
# deprimerad - jag var helt övertygad om att livet var slut för jag orkade inte med längre
# initiativlös - jag kom mig inte för med att ens ringa läkaren när jag inte kom upp ur sängen
# minnesförlust - tappade minnet fullständigt. Kunde stå och hacka något i köket och så plötsligt så visste jag inte vad jag höll på med, vad jag gjort och vad jag skulle göra. Tappade ord, kom bort mig mitt i meningar... jag blev som om jag hade Alzheimers.
# hörselnedsättning - kunde tappa hörseln en dag eller två på ett öra
# svullnad - ansiktet svullnade upp som om jag gick på kortison. Avtryck från lakan och kuddar som man får när man sover kunde sitta i hela dagen
# andfåddhet och hjärtrusning - motvind och uppförsbackar gjorde att jag blev så andfådd att jag fick stanna flera gånger långa stunder för att hämta andan. Det var det som verkligen fick mig att fundera vad som var fel eftersom jag borde haft ypperlig kondition men min kropp bar sig åt som om jag legat på sofflocket i 5 år.
# muskelsvaghet - samma här, jag jobbade ju fysiskt och borde orkat med jobbet eftersom jag var rätt vältränad. Musklerna fanns ju där. På slutet orkade jag inte skyffla ogräs eller räfsa mer än någon minut i taget utan fick ta mikropauser hela tiden
# ont i musklerna - som fibro ungefär
# ont i leder - som en släng av reumatism
# långsamt tal - det gick liksom inte att hänga med i snabba musiktexter längre, munnen hann inte med
# tryck över halsen - det var som om någon tryckte mig över struphuvudet så det blev jobbigt att andas
# värmeintolerans - lustigt nog eftersom jag frös även när det var varmt. Tålde inte sol och värme och segnade ner med solsting på jobbet
# utslag - röda utslag i ansikte, på hals och rygg som inte var finnar
# missfall och svårighet att bli gravid - jag drabbades av båda delar
# mensstörningar - mensen kunde komma och gå
# myror i benen
# huvudvärk - jag som aldrig haft migrän fick något som helt klart liknade det allt eftersom och det exploderade när min vikt stack iväg upp
Och så var det den där tröttheten då. Den totalt förlamande som inget kunde rå på. När det slog stopp kunde jag somna med ansiktet i maten i princip. Jag sov 14 till 16 timmar om dygnet när det var som värst.
Jaaa... nåt sånt. Men som sagt, jag är på väg tillbaka till livet!