• Anonym (Calliphora)

Dominans, 24/7 och TPE

I en annan tråd (www.familjeliv.se/Forum-9-191/m32726873.html)dök det upp lite frågor om hur det är att leva i en dominansrelation.

Så här är den, tråden där frågan är fri. Vad vill ni veta?

Alla vet kanske inte vad 24/7 eller TPE innebär så här kommer en kort introduktion.

24/7 - en relation där man låter dominansen ta plats i hela vardagen och där det alltså inte bara är en lek med roller som sker i sängkammaren.

TPE - "Total Power Exchange" - innebär att den ena parten lämnar över den övergripande makten till den andra - ett totalt maktöverlämnande.

Ofta är åsikterna delade om vad som krävs för att det ska kallas det ena eller det andra men man måste komma ihåg att det spelar ingen roll vad det kallas, så länge parterna är överens, trivs och har det bra. Själv använder jag ofta termen "permanent maktförskjutning" eller "långtgående maktförskjutning" för att undvika att hamna i de där terminologifällorna.

Inledningsvis vill jag också nämna tre saker:

1) varje relation är unik, eftersom vi alla är individer och måste finna våra respektive sätt att bygga våra relationer. Det går alltså inte att säga att någon gör fel med argumentet att "så gör inte vi/dom/andra".

2) kommunikation, kommunikation, kommunikation, kommunikation. Utan kommunikation kommer det ALDRIG att fungera. Det gäller ju för den delen alla relationer, men i den här typen av relation är det dödsdömt om man inte kan prata om ALLT.

3) kärlek. En sund relation - oavsett hur den ser - ut baserar sig på kärlek, och har det som ett fundament för allt som sedan sker.

Kort sagt, grunden är densamma som för vilken relation som helst. :)

• Svar på tråden Dominans, 24/7 och TPE
  • BigDaddy

Kanske?: det du har upplevt är det vi lever för, att uttrycka vår kärlek till partnern på det sättet du beskrev och på oräkneligt många fler. Och få uppleva kärleksuttrycket.

• Anonym (Kanske?)

Det som är jobbigt är att.... inte veta.

Han vill inte ha något förhållande för han orkar inte ta hänsyn till en annan människa har han sagt. Jag förstår ju allt mer vad han menar med det, för det här glider man inte bara in och ut ur. Men samtidigt så... det finns ju nåt mellan oss som inte går att bryta.

Just nu lever jag väl lite på hoppet... Några goda råd?

• Anonym (Calliphora)

Kanske - Säger som BigD, det är det där vi lever för. :)

Det enda goda råd jag tror jag kan ge är att se tiden an så att säga. Det är väl inte omöjligt att ni två hittar varandra, men båda måste hinna med i den processen. Jag håller tummarna för dig. :)

• Anonym (Kanske?)

Usch vad jag känner mig ensam och vilsen nu ikväll. Men så blir det alltid när vi inte hörts/setts på ett par timmar.

• BigDaddy

Kanske?: Jag tycker som så, att din upptäckt och ditt sätt att förstå det väcker hopp i sig självt. Din önskan att omedelbart söka upp den andra halvan av din upptäckt är förståelig. Men jag tror också att du ser nödvändigheten i att ha tålamod. I ett förhållande är tålamod alltid en nyckelingrediens. Du har redan funnit dig själv, nu måste ni finna er. Om det är med honom eller någon annan, det får tiden utvisa eller hur? Men du vet vart du vill nu, eller hur?

• Anonym (Kanske?)

Jo, det har verkligen varit ett uppvaknade. Och upplevelse.

Nu är det bara att se tiden an. Han kanske inte nånsin blir min. Men nu är han min lärare och det känns tryggt. Jag litar på honom till hundra. Jag har aldrig upplevten sån tillit till en man förut.

• Anonym (Helt ny :))

Anonym (Kanske?) skrev 2008-07-24 21:37:18 följande:

Usch vad jag känner mig ensam och vilsen nu ikväll. Men så blir det alltid när vi inte hörts/setts på ett par timmar.
    Och jag känner mig väldigt ledsen för att jag inte känner så...
  • Anonym (Kanske?)

Ja, men situationen är ju inte direkt optimal om vi säger så. Jag är ju beredd att överlämna mig men han är inte redo att ta emot...
    Men samtidigt så tycker jag att det är bra bevis på vad han är för typ av man. Han skulle ju kunna utnyttja mig på alla möjliga sätt, men gör det inte.

• Anonym (Kanske?)

Fan. Jag har gjort bort mig -och jag vet inte ens hur...

Men i alla fall så kommer jag inte få träffa HAN igen. Så nu är jag om möjligt mer vilsen än tidigare. Vet verkligen inte vad jag ska göra nu.

• Anonym (Calliphora)

Vadå gjort bort dig? Vill du bolla lite så finns jag här, eller under samma nick på Darkside om du hellre blir lite privat...

Svar på tråden Dominans, 24/7 och TPE