• Anonym (Calliphora)

Dominans, 24/7 och TPE

I en annan tråd (www.familjeliv.se/Forum-9-191/m32726873.html)dök det upp lite frågor om hur det är att leva i en dominansrelation.

Så här är den, tråden där frågan är fri. Vad vill ni veta?

Alla vet kanske inte vad 24/7 eller TPE innebär så här kommer en kort introduktion.

24/7 - en relation där man låter dominansen ta plats i hela vardagen och där det alltså inte bara är en lek med roller som sker i sängkammaren.

TPE - "Total Power Exchange" - innebär att den ena parten lämnar över den övergripande makten till den andra - ett totalt maktöverlämnande.

Ofta är åsikterna delade om vad som krävs för att det ska kallas det ena eller det andra men man måste komma ihåg att det spelar ingen roll vad det kallas, så länge parterna är överens, trivs och har det bra. Själv använder jag ofta termen "permanent maktförskjutning" eller "långtgående maktförskjutning" för att undvika att hamna i de där terminologifällorna.

Inledningsvis vill jag också nämna tre saker:

1) varje relation är unik, eftersom vi alla är individer och måste finna våra respektive sätt att bygga våra relationer. Det går alltså inte att säga att någon gör fel med argumentet att "så gör inte vi/dom/andra".

2) kommunikation, kommunikation, kommunikation, kommunikation. Utan kommunikation kommer det ALDRIG att fungera. Det gäller ju för den delen alla relationer, men i den här typen av relation är det dödsdömt om man inte kan prata om ALLT.

3) kärlek. En sund relation - oavsett hur den ser - ut baserar sig på kärlek, och har det som ett fundament för allt som sedan sker.

Kort sagt, grunden är densamma som för vilken relation som helst. :)

• Svar på tråden Dominans, 24/7 och TPE
  • Anonym (Helt ny :))

Oh ja, jag hittar massor av sidor :D

Calliphora har rätt i att namnen inte är så viktiga, men jag är mer teoretiker än praktiker av naturen och jag behöver verkligen hitta orden för min egen del- bara sån jag är.

Ja, det känns roligt och jag har mycket att fundera kring just nu. Mitt problem är väl att jag är så otålig, vill att allt bara ska falla på plats och ske NU. Trots att vi inte varit ihop länge alls.
    För mig själv är nog rollen mer självklar, medan han behöver mycket mer tid på sig... tror jag ;)

Men kul har vi! :)

• kaji

Anonym (Helt ny :)) skrev 2008-07-29 14:59:00 följande:

Ja, det känns roligt och jag har mycket att fundera kring just nu. Mitt problem är väl att jag är så otålig, vill att allt bara ska falla på plats och ske NU. Trots att vi inte varit ihop länge alls. För mig själv är nog rollen mer självklar, medan han behöver mycket mer tid på sig... tror jag ;)Men kul har vi! :)
    låter underbart:)

en tanke; att han inte vill lika mycket eller fort som du kan ju bero på att hans roll är så mycket svårare?
  • Anonym (Calliphora)
    Svar på #81
    Det låter ju strålande att ni har kul!

Min man har förklarat att han ämnar utföra en "funktionskontroll" på mig inom kort. Han såg hemskt lurig ut när han sa det och jag vet inte om jag ska se fram emot det eller bli nervös... *skrattar*
  • Anonym (smiskad)

www.takeninhand.com/taken.in.hand.in.a.nutshell
    Den här länken fick jag av min eventuellt blivande Herre. Det låter så vackert. Bli ledd, inte styrd. Han tar det så försiktigt fram och lyssnar på mig för att så bra som möjligt kunna veta hur jag ska fostras. Jag har höga förväntningar på vår framtida relation. Ni måste hålla tummarna för mig!

• Anonym (Calliphora)

Det finns en hel del matnyttigt och intressant där helt klart! Jag har helt ärligt mest skummat den siten förut men nu hittade jag några riktigt tänkvärda artiklar. :)

Jag håller tummarna för dig, så klart! Det är så skönt att höra att han tar det försiktigt, han verkar lägga ner tid på att lära känna dig som du är och förstå dig - innan han börjar forma. Och att du ska hitta dig själv i allt det nya. Det är bra kännetecken!

Lycka till!

• kaji

Anonym (Calliphora) skrev 2008-07-29 16:30:47 följande:

Min man har förklarat att han ämnar utföra en "funktionskontroll" på mig inom kort. Han såg hemskt lurig ut när han sa det och jag vet inte om jag ska se fram emot det eller bli nervös... *skrattar*
    ibland infinner sig ju den där "spännande" känslan...nervös och förväntansfull på något sätt även när man varit tillsammans ett tag och vet vart man står...trevligt tycker jag, skulle gärna få hända oftare.

förresten så blir jag också ju nyfiken, vad menar mannen din egentligen!? *börjar fantisera*
  • kaji

Anonym (smiskad) skrev 2008-07-29 20:32:14 följande:

www.takeninhand.com/taken.in.hand.in.a.nutshe...Den här länken fick jag av min eventuellt blivande Herre. Det låter så vackert. Bli ledd, inte styrd. Han tar det så försiktigt fram och lyssnar på mig för att så bra som möjligt kunna veta hur jag ska fostras. Jag har höga förväntningar på vår framtida relation. Ni måste hålla tummarna för mig!
    ska kolla den länken någon gång när jag varken har kollegor eller ungar i närheten:)

din eventuellt blivande Herre verkar vettig. lyhördhet och omtanke är nog de viktigaste egenskaperna för att man ska känna förtroende. självklart hålls tummarna för dig!
    saan78 skrev 2008-07-29 15:37:33 följande:
    Anonym (Helt ny :)) skrev 2008-07-29 14:59:00 följande:
    låter underbart:)en tanke; att han inte vill lika mycket eller fort som du kan ju bero på att hans roll är så mycket svårare?
    Absolut, och det är jag mycket medveten om! Han behöver all stöttning han kan få! Och jag funderar på hur jag bäst ska beskriva mina behov så att han kan förstå utan att känna det som om jag ställer krav... :)
  • kaji

Anonym (Helt ny :)) skrev 2008-07-30 07:49:19 följande:

Absolut, och det är jag mycket medveten om! Han behöver all stöttning han kan få! Och jag funderar på hur jag bäst ska beskriva mina behov så att han kan förstå utan att känna det som om jag ställer krav... :)
    har egentligen ingen aning om hur man gör om man har en oerfaren dom. måste vara väldigt svårt att undvika att det blir topping from the bottom. men kanske kan du försöka med lite tillförsikt och förtroende? behöver du verkligen på eget initiativ beskriva vad du vill/behöver? om din partner är rätt ute förstår han ändå det utifrån dina reaktioner på det han gör och frågar själv efter dina tankar, känslor, önskemål när han behöver/vill veta något. att berätta när man blivit uppmanad att göra det är stor skillnad mot att göra det oombett. det innebär iaf för mig många gånger minst lika mycket underkastelse som aldrig så fysiskt våldsamma sessioner.
    Svar på #89

Han är verkligen oerfaren. Och vansinnigt snäll ;). Han är gärna dominant sexuellt, men allt det andra är inte lika självklart, även om han säger att han njuter av min lydighet och uppskattning när han tar initiativet.

Jo det är nog topping from the bottom för närvarande. Men det behöver inte betyda att det alltid kommer att vara så...?

Jag har svårt att se att vi kan gå någon annan väg än att vi börjar med att "läsa in oss" på ämnet, och ha helt öppna diskussioner, där jag får säga hur jag tänker och tycker och behöver, och han beskriver sina känslor. Vi har ju inte ens känt varandra särskilt länge...

Jag hoppas att när den fasen är över, när vi vet var vi har varandra, så kommer han att blomstra upp och bli både sträng och styrande... ;)

Kanske kommer han aldrig att vara super-dom, men jag är å andra sidan ingen besvärlig ug... tror jag. Jag hoppas att vi kommer att hitta en form av 24/7 med DD där vi båda kan känna oss harmoniska och mycket mycket nöjda :D
Svar på tråden Dominans, 24/7 och TPE