• Anonym (Calliphora)

Dominans, 24/7 och TPE

I en annan tråd (www.familjeliv.se/Forum-9-191/m32726873.html)dök det upp lite frågor om hur det är att leva i en dominansrelation.

Så här är den, tråden där frågan är fri. Vad vill ni veta?

Alla vet kanske inte vad 24/7 eller TPE innebär så här kommer en kort introduktion.

24/7 - en relation där man låter dominansen ta plats i hela vardagen och där det alltså inte bara är en lek med roller som sker i sängkammaren.

TPE - "Total Power Exchange" - innebär att den ena parten lämnar över den övergripande makten till den andra - ett totalt maktöverlämnande.

Ofta är åsikterna delade om vad som krävs för att det ska kallas det ena eller det andra men man måste komma ihåg att det spelar ingen roll vad det kallas, så länge parterna är överens, trivs och har det bra. Själv använder jag ofta termen "permanent maktförskjutning" eller "långtgående maktförskjutning" för att undvika att hamna i de där terminologifällorna.

Inledningsvis vill jag också nämna tre saker:

1) varje relation är unik, eftersom vi alla är individer och måste finna våra respektive sätt att bygga våra relationer. Det går alltså inte att säga att någon gör fel med argumentet att "så gör inte vi/dom/andra".

2) kommunikation, kommunikation, kommunikation, kommunikation. Utan kommunikation kommer det ALDRIG att fungera. Det gäller ju för den delen alla relationer, men i den här typen av relation är det dödsdömt om man inte kan prata om ALLT.

3) kärlek. En sund relation - oavsett hur den ser - ut baserar sig på kärlek, och har det som ett fundament för allt som sedan sker.

Kort sagt, grunden är densamma som för vilken relation som helst. :)

• Svar på tråden Dominans, 24/7 och TPE
  • kaji

Anonym (Helt ny :)) skrev 2008-07-30 09:06:08 följande:

Han är verkligen oerfaren. Och vansinnigt snäll ;). Han är gärna dominant sexuellt, men allt det andra är inte lika självklart, även om han säger att han njuter av min lydighet och uppskattning när han tar initiativet. Jo det är nog topping from the bottom för närvarande. Men det behöver inte betyda att det alltid kommer att vara så...?Jag har svårt att se att vi kan gå någon annan väg än att vi börjar med att "läsa in oss" på ämnet, och ha helt öppna diskussioner, där jag får säga hur jag tänker och tycker och behöver, och han beskriver sina känslor. Vi har ju inte ens känt varandra särskilt länge... Jag hoppas att när den fasen är över, när vi vet var vi har varandra, så kommer han att blomstra upp och bli både sträng och styrande... ;)Kanske kommer han aldrig att vara super-dom, men jag är å andra sidan ingen besvärlig ug... tror jag. Jag hoppas att vi kommer att hitta en form av 24/7 med DD där vi båda kan känna oss harmoniska och mycket mycket nöjda :D
    tror det kommer att bli bra för er, förhoppningsvis kommer ni fram till att ni vill samma sak och hittar en form för er relation som båda trivs med. läsa o

ang topping from the bottom så är det bara ett problem om det känns fel för dig och så fall får du prata med din partner om det. skulle din partner tycka att du styr för mycket får han väl se till att göra något åt det:)
  • kaji

en del av förra inlägget föll visst bort...

läsa om BDSM tycker jag är ett väldigt bra sätt att närma sig området och komma fram till vad man vill. läsa samma saker som sin partner och diskutera. visa något man läst och tycker om.

skriva är också bra, vad man känner, tänker, hoppas och drömmer om och sedan låta sin partner läsa.

förresten är sådant trevligt även när man känner varandra och vet vad man vill:)

• Anonym (Calliphora)

Anonym (Helt ny :)) skrev 2008-07-30 07:49:19 följande:

Absolut, och det är jag mycket medveten om! Han behöver all stöttning han kan få! Och jag funderar på hur jag bäst ska beskriva mina behov så att han kan förstå utan att känna det som om jag ställer krav... :)
    Ett exempel kan vara att du skriver dagbok som han har tillgång till - och där i texten beskriver du dina tankar och hur du upplever dina behov.

Försök också att låta honom få utrymme att vara din Herre, så du inte automatiskt går in och "styr upp" det som händer. Lägg tid på att ge honom vad du vet att han njuter av, så att han kan slappna av och tillåta sig att vara den som kontrollerar utan att nödvändigtvis behöva tänka på dig.

Räkna sen med att det tar tid, ni ska ju nu lära känna varandra på djupet. Det går inte i en handvändning. Ibland blir det fel men då får man lära sig av misstaget och sen ta nya tag.
  • kaji

en fråga som jag aldrig lyckas få något bra svar på eller åtminstone aldrig får tillräckligt bra svar på är hur man får en 24/7 relation att fortsätta fungera bra när man har barn att ta hänsyn till.

jag vet hur vi gör...och visst det fungerar, men inte alltid så bra som jag skulle önska. jag vet ingen som lyckats perfekt med den här balansgången...antingen rinner delar av D/s relationen ut i sanden eller så blir barnen lidande. självklart ska inte barnen påverkas men jag tycker inte om relationen blir lidande heller...mår inte bra av det.

finns det fler som lever typ 24/7 eller TPE här så snääälla, dela med er. hur gör ni?

• Anonym (Helt ny :))

Anonym (Calliphora) skrev 2008-07-30 09:43:53 följande:

Anonym (Helt ny :)) skrev 2008-07-30 07:49:19 följande:
    Ett exempel kan vara att du skriver dagbok som han har tillgång till - och där i texten beskriver du dina tankar och hur du upplever dina behov.Försök också att låta honom få utrymme att vara din Herre, så du inte automatiskt går in och "styr upp" det som händer. Lägg tid på att ge honom vad du vet att han njuter av, så att han kan slappna av och tillåta sig att vara den som kontrollerar utan att nödvändigtvis behöva tänka på dig.Räkna sen med att det tar tid, ni ska ju nu lära känna varandra på djupet. Det går inte i en handvändning. Ibland blir det fel men då får man lära sig av misstaget och sen ta nya tag.
    Det där lät alldeles underbart bra. Jag blir nästan tårögd av hur fint du uttrycker dig. Jag ska verkligen både börja skriva dagbok och lägga all min kraft på att fokusera på Honom när vi är tillsammans (bor på olika orter).
    Tack för era fina råd Saan78 och Calliphora!!
  • Anonym (Calliphora)

Oj, nu rodnar jag lite. Jag tycker bara det är roligt att kunna bidra med lite idéer och erfarenhet, sen är det ju ni själva som ska skapa ert liv.

• Anonym (Calliphora)
    Svar på #94
    saan78 - Jag tror att man måste jämka när det kommer till barn, men jag kan väl få återkomma i den frågan framöver när jag ruvat klart på den här magen och kläckt en liten en. Då har jag lite verklighet att relatera till menar jag. :)
  • Anonym (Arla)

Hm... Alltså det där med att försöka locka fram dominans hos någon som inte naturligt har det draget.
    Jag kan tycka att det skevar. Skevar på samma sätt som det skulle göra, om en man försökte att medelst lock och pock, div. artiklar,hintar och beröm omforma sin driftiga och dominanta kvinna till en bullbakande hemmafru. Varför inte ist. söka en partner som redan från start har det man egentligen lockas av?

Är jag ute och cyklar nu?

• kaji

Anonym (Calliphora) skrev 2008-07-30 19:22:32 följande:

saan78 - Jag tror att man måste jämka när det kommer till barn, men jag kan väl få återkomma i den frågan framöver när jag ruvat klart på den här magen och kläckt en liten en. Då har jag lite verklighet att relatera till menar jag. :)
    vi har ju sex barn och självklart måste man anpassa sig men helst inte så mycket att man själv mår dåligt av det. som jag ser det bör man kunna fortsätta vara Master/slavinna även om man inte kan uttrycka det lika tydligt eller på samma sätt. frågan är bara HUR?

du är mer än välkommen att dela med dig av era lösningar och dina tankar när ni fått er bäbis (när? *nyfiken*). skriv gärna till mig privat om du vill.
  • Anonym (Helt ny :))

Anonym (Arla) skrev 2008-07-30 21:26:25 följande:

Hm... Alltså det där med att försöka locka fram dominans hos någon som inte naturligt har det draget.Jag kan tycka att det skevar. Skevar på samma sätt som det skulle göra, om en man försökte att medelst lock och pock, div. artiklar,hintar och beröm omforma sin driftiga och dominanta kvinna till en bullbakande hemmafru. Varför inte ist. söka en partner som redan från start har det man egentligen lockas av?Är jag ute och cyklar nu?
    Menat åt mig antar jag.

Ja, såklart du har rätt. Men ibland kanske det handlar om att våga ta för sig/ våga utveckla sidor hos sig själv...?

Jag begår kanske ett misstag. Jag vet inte.
Svar på tråden Dominans, 24/7 och TPE