• LAMadde

För alla som vill flytta till USA

Här i tråden får ni svar på frågor ang flytt till USA av oss som redan bor här. Har ni frågor om visum, jobb, boende.etc. Fråga på. Kom ihåg att fråga i DENNA TRÅD och inte i USA-tråden!

Kram fr. oss i USA tråden (www.familjeliv.se/Forum-11-239/m33304874.html)

Om hur vi i USA tråden hamnade i USA:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html
    och
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Användbara länkar:

Amerikanska ambassaden i Sthlm
    stockholm.usembassy.gov/

USCIS
    www.uscis.gov/portal/site/uscis

Green Card lottery
    www.dvlottery.state.gov/

• Svar på tråden För alla som vill flytta till USA
  • TillFlorida
    star67 skrev 2016-01-28 11:53:53 följande:

några frågor :
    finns fortfarande Green Card lottery!?
    om man startar eget företag där får man Green Card?
    eller blir bättre om en bekant startar företaget och anställer oss iställit?
    kan man tex fytta dit för att ta hand om sina föräldrar som är gamla?

Green card lottery finns fortfarande (diversity lottery). Lotteriet för 2018 borde öppna 1a Oktober 2016. Följande länk är den ENDA korrekta. Det finns många bluff-sajter.
    www.dvlottery.state.gov/

Ja du kan få green card om du startar företag om du investerar $1000000 eller $500000 om du investerar i ett område som de definierar som "hög arbetslöshet" eller "landsbygd". F;retaget m[ste skapa eller bevara minst 10 jobb över en period på två år. Jag är osäker på om man kan flytta med till USA som anställd på ett sådant nystartat företag. Antagligen inte (Poängen med detta visum är ju att skapa jobb för Amerikaner) Läs mer här:
    www.uscis.gov/working-united-states/permanent-workers/employment-based-immigration-fifth-preference-eb-5/about-eb-5-visa

Om dina föräldrar är Amerikanska medborgare så kan de ansöka om uppehållstillstånd för dig så att du kan ta hand om dom. Om du är ogift och under 21 så går det ganska fort (ca ett år). För gifta barn eller barn över 21 så tar det ca 10-12 år då de hamnar i visa kategori F2B.
    www.uscis.gov/family/family-us-citizens/children/bringing-children-sons-and-daughters-live-united-states-permanent-residents
  • Seven Costanza

Till Florida: jag förstår inte - om hennes föräldrar är amerikanska medborgare är väl rimligen hon också det, eller blir det direkt om hon ansöker om det, eller varför skulle det ta tio år?

• TillFlorida

Om de blev Amerikanska medborgare när hon var vuxen så blir hon inte medborgare också. T.ex. Om de flyttade för ett jobb när hon var 22 (och hon stannade i Sverige) och de senare blev Amerikanska medborgare.

• Seven Costanza
    TillFlorida skrev 2016-01-29 19:56:30 följande:

Om de blev Amerikanska medborgare när hon var vuxen så blir hon inte medborgare också. T.ex. Om de flyttade för ett jobb när hon var 22 (och hon stannade i Sverige) och de senare blev Amerikanska medborgare.

Aha nej det är klart.
  • Kceeee

Är det någon här som fått h1b inom stem field efter OPT tiden? Jag har tänkt länge på att studera i usa nu, inte på något sketet cc i Kalifornien som alla andra svenskar utan på ett bra universitet. Jag har skrivit 2230 på SAT vilket betyder att jag har goda chanser att komma in på alla skolor som inte är ivies eller top 10. Jag är medveten om kostnaderna men eftersom jag har höga betyg plus sat så ser jag att jag har goda chanser för merit aid på många skolor. Min major är computer science (bachelors) och jag har tänkt söka till nästa år. Skolorna som jag tänkt söka till är UW madison, usc, university of Boston och andra skolor inom samma segment. Men hur ser det ut efter studierna? Jag vet att jag kan få stem extension på OPT på totalt 29 månader, är det vanligt att arbetsgivaren säger tack och adjö efter den tiden eller vill dom oftast ha kvar en och således sponsra med h1b?

• nilu05

Hej

Jag och min sambo har haft tur och har vunnit DV Visa lottery, och kommer antagligen få visum i höst.intervjuerna börjar i höst

Ni som har vunnit lotteriet, hur gjorde ni, Flyttade dit direkt utan jobb eller sökte jobb hemmifrån innan ni flyttade dit?

Efter vi fått vårt visa måste man åka till USA inom 6 månader, finns det nån gräns på hur länge man måste stanna innan man kan åka tilbaka till Sverige?
    Jag vill gärna ha ett jobb klart innan jag åker dit för att bo permanent, och som jag förstått kan man inte vara borta mer än ett år i sträck.
    Tanken här är att vi åker dit på semester för att få vårt "lawful permanent resident", och sen åka hem och jobba i Sverige och söka jobb i USA.

Kan man teckna en reseförsäkring hos ett svenskt försäkringsbolag som täcker sjukvård i USA när vi bor där?

Att köpa en försäkring privat ser ut att kosta väldigt mycket per månad+hög självrisk, men det kanske bara är att gilla läget och betala?

• jlhm
    nilu05 skrev 2016-06-21 16:51:11 följande:
    Hej

Jag och min sambo har haft tur och har vunnit DV Visa lottery, och kommer antagligen få visum i höst.intervjuerna börjar i höst

Ni som har vunnit lotteriet, hur gjorde ni, Flyttade dit direkt utan jobb eller sökte jobb hemmifrån innan ni flyttade dit?

Efter vi fått vårt visa måste man åka till USA inom 6 månader, finns det nån gräns på hur länge man måste stanna innan man kan åka tilbaka till Sverige?
    Jag vill gärna ha ett jobb klart innan jag åker dit för att bo permanent, och som jag förstått kan man inte vara borta mer än ett år i sträck.
    Tanken här är att vi åker dit på semester för att få vårt "lawful permanent resident", och sen åka hem och jobba i Sverige och söka jobb i USA.

Kan man teckna en reseförsäkring hos ett svenskt försäkringsbolag som täcker sjukvård i USA när vi bor där?

Att köpa en försäkring privat ser ut att kosta väldigt mycket per månad+hög självrisk, men det kanske bara är att gilla läget och betala?
    Grattis,

eftersom ni inte är gifta så är det endast den som har vunnit som har rätt att få permanent visa. Så gift er innan ni går på intervjun i höst så kommer saker att bli enklare.
  • TillFlorida

När jag flyttade (dock på CR-1 visa) så invandrade jag när jag åkte dit på semester. Jag åkte sedan tillbaka till Sverige i nästa sex månader för att säga upp mig, sälja lägenheten etc. Man kan vara utanför USA upp till ett år, men det börjar bli mer frågor när man passerar sex månader. Tiden du måste vänta innan medborgarskap nollställs också om du är borta mer än sex månader.

När jag och min fru flyttade hade ingen av oss jobb, men vi hade släkt vi kunde bo hos medan vi sökte jobb, så det var inte något större problem. Det tog oss tre månader innan jag fått jobb så att vi kunde köpa hus och flytta till något eget. Hur det går för er beror helt på hur eftertraktade ni är på arbetsmarknaden och vart ni flyttar.

Tänk på att om ni inte har jobb i USA som ni kan använda som bevis på framtida försörjning så kommer ni behöva visa på tillgångar i Sverige (bankkonton/lägenht etc) för att bevisa att ni inte kommer vara en belastning på det amerikanska samhället. När jag och min fru flyttade tror jag vi fick visa tillgångar på nästan $60k. Jag tror det är ännu mer om man inte är gift med en amerikan.

Svar på tråden För alla som vill flytta till USA