• LAMadde

För alla som vill flytta till USA

Här i tråden får ni svar på frågor ang flytt till USA av oss som redan bor här. Har ni frågor om visum, jobb, boende.etc. Fråga på. Kom ihåg att fråga i DENNA TRÅD och inte i USA-tråden!

Kram fr. oss i USA tråden (www.familjeliv.se/Forum-11-239/m33304874.html)

Om hur vi i USA tråden hamnade i USA:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html
    och
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Användbara länkar:

Amerikanska ambassaden i Sthlm
    stockholm.usembassy.gov/

USCIS
    www.uscis.gov/portal/site/uscis

Green Card lottery
    www.dvlottery.state.gov/

• Svar på tråden För alla som vill flytta till USA
  • alloneword

OK. Vi har inte "officiellt" delad ekonomi (dvs inga gemensamma bankkonton eller dyl), men har varit folkbokförda på samma adress i tre år, så vi skulle kunna bifoga några räkningar i hennes namn till vår gemensamma adress och några andra räkningar i mitt namn till vår gemensamma adress. Problemet är väl då att dessa måste översättas av certifierad översättare (right?), så om det inte är nödvändigt slipper vi ju gärna det.

Har hört att folk skickar in semesterbilder och liknande för att styrka sin relation, vilket låter betydligt enklare. Någon som vet om det faktiskt hjälper? Tittar de på sådana grejer också, eller är det bara officiella dokument som gäller?

• Tow2Mater

I er situation, med den invandrande parten som svensk tror jag inte du behover oroa dig och ga till overdrift. Som svensk tillhor man inte de grupper som mer ofta kan misstankas vilja komma in i USA genom skenaktenskap. Sen nar ni far tid for intervju kan ni ta med foton etc, men att skicka med det i ansokan tycker jag inte ni behover gora. Genom ett hyreskontrakt visar ni tydligt att ni bor tillsammans.

• SwedishP

Hej

Har precis belsutat med sambon (amerikan) att vi ska flytta till hans hemland ett tag. Kommer därför sikta på Florida i början av 2016. Är ett år rimligt att få allt fixat? Vi behöver gifta oss borgligt i Stockholm (har sedan länge sagt att den riktiga cermonin med familj och vänner ska ske i Florida om något år) för att få mitt green card osv. 

Vad är era råd ni svenskar som flyttat för era män/kvinnors skull? Jag har bott i USA ett år när jag var 20-21 som au pair så kulturen är inte helt främmande, men hur svårt är det att få välbetalt jobb?  Hur är husmarknaden nu? Finns det risk att ekonomin rasar igen eller är det bra timing nu om allt är på väg åt rätt håll igen? Finns det några hemsidor man enkelt kan läsa för att följa med i ekonomin i ett specifikt område? Har googlat utan lycka.

Hur lång tid tar det att få igenom ett Green card? Bör vi räkna med 9 månader som vi läst? 

Jag vill helst komma tillbaka till Sverige efter några år och skaffa barn här pga bättre villkor med mammaledighet samt närhet till familjen. Ni som skaffat barn där, måste man sluta jobba helt om man inte klarar av att lämna ifrån sig barnet så tidigt? Måste man bli försörjd av sin man för att kunna vara hemma då?

Alla tips mottages tacksamt. Mkt tankar i huvudet nu i startgroparna! :)

• TillFlorida
    SwedishP skrev 2014-12-31 15:43:35 följande:

Hej

Har precis belsutat med sambon (amerikan) att vi ska flytta till hans hemland ett tag. Kommer därför sikta på Florida i början av 2016. Är ett år rimligt att få allt fixat? Vi behöver gifta oss borgligt i Stockholm (har sedan länge sagt att den riktiga cermonin med familj och vänner ska ske i Florida om något år) för att få mitt green card osv. 

Vad är era råd ni svenskar som flyttat för era män/kvinnors skull? Jag har bott i USA ett år när jag var 20-21 som au pair så kulturen är inte helt främmande, men hur svårt är det att få välbetalt jobb?  Hur är husmarknaden nu? Finns det risk att ekonomin rasar igen eller är det bra timing nu om allt är på väg åt rätt håll igen? Finns det några hemsidor man enkelt kan läsa för att följa med i ekonomin i ett specifikt område? Har googlat utan lycka.

Hur lång tid tar det att få igenom ett Green card? Bör vi räkna med 9 månader som vi läst? 

Jag vill helst komma tillbaka till Sverige efter några år och skaffa barn här pga bättre villkor med mammaledighet samt närhet till familjen. Ni som skaffat barn där, måste man sluta jobba helt om man inte klarar av att lämna ifrån sig barnet så tidigt? Måste man bli försörjd av sin man för att kunna vara hemma då?

Alla tips mottages tacksamt. Mkt tankar i huvudet nu i startgroparna! :)

Jag flyttade till Orlando för lite över två år sedan, så jag skall försöka svara på dina frågor.

Se till att du inte gifter dig två gånger. Gift är gift. När du "gifter dig" i Florida måste du se till att det är en "välsignelse" eller liknande och inte en vigsel.

Hur lätt det är att få jobb beror till stor del på var ni kommer bo och vad du har för utbildning och erfarenhet. Jag hade tur och fick jobb efter lite över två månader. Jag hade officiellt flyttat några månader innan vi gjorde den riktiga flytten (passade på när vi var där på semester) så jag hade ordnat SSN, green card och körkort. Det gjorde att jag lättare kunde börja söka jobb redan från Sverige. Jobbet jag har nu hade jag en telefonintervju för redan innan vi lämnade Sverige. Min Amerikanska fru har fortfarande inte ett betalt arbete, men det ser ut som om hennes frivillig-arbete på orange county blir betalt någon gång efter nyår.

Husmarknaden har börjat repa sig från de lägsta nivåerna, men det är fortfarande rimligt. Priser beror på vad ni vill ha och vilket läge ni vill ha. Titta på Zillow.com för att få en ide om vad hus kostar. Vi gav strax under 300k för ett trevligt hus i ett fint område i Orlando. Idag skulle det nog gå på 10-20% mer. Räkna med 3-400k. För att få låna pengar kräver de flesta banker att ni jobbat och betalat skatt i USA i två år (två år av w2 formulär). Jag försökte få banken att godkänna Svenska deklarationer, men det var kört. Den lokala credit unionen gav mig ett lån, men till 0,25% högre ränta än storbankerna skulle ha givit mig. Ni kommer också att behöva en bra credit score för att få en bra ränta på lånen och för att beviljas de lån ni behöver. 20% kontant vill de att man har också, annars måste man ha mortgage insurance vilket kostar en del extra.
    Om din man har kreditkort i USA så borde ni lägga till dig som authorized user. Det hjälper dig att bygga din credit score. När du har fått ditt SSN lägg till det på dina uppgifter på korten.

Jag är osäker på hur lång tid det tar att få beviljat CR-1/IR-1 visa just nu, men jag såg en tråd i November där det sades att det för tillfället tog 14 månader, det kan variera från fall till fall dock. (Lite inte helt på den uppgiften dock)

Angående barn så har Florida ingen betald föräldraledighet. Om företaget har fler än 50 anställda vissa andra villkår är uppfyllda så får du rätt till 12 veckor obetald ledighet innan du kan sägas upp (Ni måste då klara er på en inkomst). Du kan använda eventuell sparad semester och i vissa fall sjukdagar om du har några för att få kompensation för vissa av dessa dagar. Läs mer om lagen här: www.dol.gov/dol/topic/benefits-leave/fmla.htm
    Vi skall få barn i Maj så jag har läst på lite om det.
    Tänk också på att du inte kan lämna USA i mer än ett år utan att bli av med ditt green card om du inte blivit medborgare eller ansökt om parole (du kan om du ansöker få stanna utanför USA i upp till två år har jag för mig).
  • SwedishP
    Hur lätt det är att få jobb beror till stor del på var ni kommer bo och vad du har för utbildning och erfarenhet. Jag hade tur och fick jobb efter lite över två månader. Jag hade officiellt flyttat några månader innan vi gjorde den riktiga flytten (passade på när vi var där på semester) så jag hade ordnat SSN, green card och körkort. Det gjorde att jag lättare kunde börja söka jobb redan från Sverige. Jobbet jag har nu hade jag en telefonintervju för redan innan vi lämnade Sverige. Min Amerikanska fru har fortfarande inte ett betalt arbete, men det ser ut som om hennes frivillig-arbete på orange county blir betalt någon gång efter nyår.

Husmarknaden har börjat repa sig från de lägsta nivåerna, men det är fortfarande rimligt. Priser beror på vad ni vill ha och vilket läge ni vill ha. Titta på Zillow.com för att få en ide om vad hus kostar. Vi gav strax under 300k för ett trevligt hus i ett fint område i Orlando. Idag skulle det nog gå på 10-20% mer. Räkna med 3-400k. För att få låna pengar kräver de flesta banker att ni jobbat och betalat skatt i USA i två år (två år av w2 formulär). Jag försökte få banken att godkänna Svenska deklarationer, men det var kört. Den lokala credit unionen gav mig ett lån, men till 0,25% högre ränta än storbankerna skulle ha givit mig. Ni kommer också att behöva en bra credit score för att få en bra ränta på lånen och för att beviljas de lån ni behöver. 20% kontant vill de att man har också, annars måste man ha mortgage insurance vilket kostar en del extra.
    Om din man har kreditkort i USA så borde ni lägga till dig som authorized user. Det hjälper dig att bygga din credit score. När du har fått ditt SSN lägg till det på dina uppgifter på korten.

Jag är osäker på hur lång tid det tar att få beviljat CR-1/IR-1 visa just nu, men jag såg en tråd i November där det sades att det för tillfället tog 14 månader, det kan variera från fall till fall dock. (Lite inte helt på den uppgiften dock)
    STORT tack för att du tog dig tid att svara, verkligen uppskattat!!

Hade du CR1/IR-1 visa klart innan du flyttade eller hur gjorde ni? Och om ja, hur lång tid tog det? Och när du säger att du flyttat officiellt två månader innan under semestern antar jag att ni redan hade köpt huset eller kan man få SSN osv utan att ha en amerikansk adress?

Det här med credit score är en annan huvudvärk. Min sambo filed for bankruptcy innan han lämnade USA 2009 i och med ekonomikraschen. En sådan sak ligger tydligen kvar i 7 år vilket betyder att om vi nu kommer iväg 2016 så har den precis tagit slut och hans credit är på 0. Ingen av oss kommer ju ha jobbat i 2 år och därav ej lämnat in w2 formulär alls. Min sambo har inte deklarerat i USA sedan han stack och vi även oroliga att IRS kommer med en stor smäll om det när vi flyttar dit. 

Jag jobbar med media och produktion och även om marknaden för det är begränsad i Sarasota dit min sambo vill så finns det vissa alternativ i området som jag tittat på som kan vara intressanta. Men för att ens söka jobb måste ju visa och greencard samt SSN vara helt klart antar jag?

Igen, så tacksam för att du tog dig tid att svara! God fortsättning på 2015!!
  • TillFlorida
    SwedishP skrev 2015-01-01 20:45:32 följande:
    STORT tack för att du tog dig tid att svara, verkligen uppskattat!!

Hade du CR1/IR-1 visa klart innan du flyttade eller hur gjorde ni? Och om ja, hur lång tid tog det? Och när du säger att du flyttat officiellt två månader innan under semestern antar jag att ni redan hade köpt huset eller kan man få SSN osv utan att ha en amerikansk adress?

Det här med credit score är en annan huvudvärk. Min sambo filed for bankruptcy innan han lämnade USA 2009 i och med ekonomikraschen. En sådan sak ligger tydligen kvar i 7 år vilket betyder att om vi nu kommer iväg 2016 så har den precis tagit slut och hans credit är på 0. Ingen av oss kommer ju ha jobbat i 2 år och därav ej lämnat in w2 formulär alls. Min sambo har inte deklarerat i USA sedan han stack och vi även oroliga att IRS kommer med en stor smäll om det när vi flyttar dit. 

Jag jobbar med media och produktion och även om marknaden för det är begränsad i Sarasota dit min sambo vill så finns det vissa alternativ i området som jag tittat på som kan vara intressanta. Men för att ens söka jobb måste ju visa och greencard samt SSN vara helt klart antar jag?

Igen, så tacksam för att du tog dig tid att svara! God fortsättning på 2015!!
    Jag flyttade med ett CR-1 visa. Fötr ett par år sedan kunde man ansöka om CR-1 via Amerikanska ambassaden om den Amerikanska parten också hade bott i Sverige i minst sex månader. För oss gick det då på 2-3 månader. Numera är den möjligheten tyvärr borttagen.

Vi hade inte hus fixat när vi flyttade utan vi flyttade in hos hennes föräldrar tills vi kunde ordna eget boende. SSN och green card skickades sedan till den adressen. SSN fick vi på ca två veckor. Det riktiga green cardet to tre månader (men stämpeln du får i ditt pass när du immigrerar på CR-1/IR-1 är giltigt som green card tills du får ditt plastkort på posten.)

Om din man inte har deklarerat kan ni få problem med er ansökan. Man skall deklarera varje år även om man deklarerar en inkomst på $0. Annars 'r det sv[rt att visa att man har "maintained recidence". Det går att fixa i efterhand. Jag tror man kan deklarera tre år bakåt i tiden. Har han inte deklarerat har jag för mig att man måste ge bevis på "intent to reestablish a US domicile" (eventuellt måste han ha deklarerat i alla fall då det är lag på det för alla Amerikanska medborgare även om de inte bor i USA)

Jag vet inte hur det ser ut med media och produktion i Sarasota. Min fru tror att det antagligen är lättare i Tampa Bay-området för sådant Ta en titt på sidor som monster.com, k-force.com (rekryteringsbolag som jag fick min fasta tjänst via) och indeed.com. Se också till att ha en uppdaterad profil på linked-in och att ladda upp din resumé till olika uthyrning och rekryteringsföretag. Tjänsten jag har nu sökte jag direkt på företagets hemsida, men blev inte kallad på intervju (hörde inget alls faktisk). Anledning till att jag fick jobbet var att jag laddat upp min resumé till ett rekryteringsbolag som de anlitat för att hitta kandidater till jobbet (Hade de bara läst de ansökningar som kom in så hade de sluppit betala en rekryteringsavgiften...)

Har ni dålig credit score så är det nog svårt att köpa hus om ni inte har rejält att lägga kontant. Ni kommer antagligen behöva hyra ett tag. Kolla upp i förväg hur svårt det är att hyra med dålig credit score. Om inte annat så vill de nog ha en del deposition.
  • Mileos

Jag är ensamstående mamma och vill gärna komma i kontakt med likasinnade som tagit steget och flyttat till USA.
    Bloggar, hemsidor, mailkontakt etc.

Någon här?

Framtiden är vår!
  • Cookiejar

Maken, jag o de tre barnen funderar över nya äventyr. Företaget han jobbar på är sugen på att skicka oss till NC i sommar och för 2 år framöver. Ska vi våga?

Vad ska vi tänka på?

Vad kan vi förbereda innan? (Körkort? Boende?)

Hur förbereder vi barnen innan? (Språket?)

Tacksam för all hjälp och alla tips vi kan få!

• RobertZimmerman

Hejsan

Har en liten fråga. Om jag får permanent uppehållstillstånd (Green Card), är det möjligt för mig att få med min mamma till USA? Hon blir inte yngre, och jag vill verkligen inte lämna henne i Sverige, då jag alltid varit där. Måste väl finnas något sätt, "anhörighetsinvandring", det är ju familj. 

Svar på tråden För alla som vill flytta till USA