SwedishP skrev 2014-12-31 15:43:35 följande:
Hej
Har precis belsutat med sambon (amerikan) att vi ska flytta till hans hemland ett tag. Kommer därför sikta på Florida i början av 2016. Är ett år rimligt att få allt fixat? Vi behöver gifta oss borgligt i Stockholm (har sedan länge sagt att den riktiga cermonin med familj och vänner ska ske i Florida om något år) för att få mitt green card osv.
Vad är era råd ni svenskar som flyttat för era män/kvinnors skull? Jag har bott i USA ett år när jag var 20-21 som au pair så kulturen är inte helt främmande, men hur svårt är det att få välbetalt jobb? Hur är husmarknaden nu? Finns det risk att ekonomin rasar igen eller är det bra timing nu om allt är på väg åt rätt håll igen? Finns det några hemsidor man enkelt kan läsa för att följa med i ekonomin i ett specifikt område? Har googlat utan lycka.
Hur lång tid tar det att få igenom ett Green card? Bör vi räkna med 9 månader som vi läst?
Jag vill helst komma tillbaka till Sverige efter några år och skaffa barn här pga bättre villkor med mammaledighet samt närhet till familjen. Ni som skaffat barn där, måste man sluta jobba helt om man inte klarar av att lämna ifrån sig barnet så tidigt? Måste man bli försörjd av sin man för att kunna vara hemma då?
Alla tips mottages tacksamt. Mkt tankar i huvudet nu i startgroparna! :)
Jag flyttade till Orlando för lite över två år sedan, så jag skall försöka svara på dina frågor.
Se till att du inte gifter dig två gånger. Gift är gift. När du "gifter dig" i Florida måste du se till att det är en "välsignelse" eller liknande och inte en vigsel.
Hur lätt det är att få jobb beror till stor del på var ni kommer bo och vad du har för utbildning och erfarenhet. Jag hade tur och fick jobb efter lite över två månader. Jag hade officiellt flyttat några månader innan vi gjorde den riktiga flytten (passade på när vi var där på semester) så jag hade ordnat SSN, green card och körkort. Det gjorde att jag lättare kunde börja söka jobb redan från Sverige. Jobbet jag har nu hade jag en telefonintervju för redan innan vi lämnade Sverige. Min Amerikanska fru har fortfarande inte ett betalt arbete, men det ser ut som om hennes frivillig-arbete på orange county blir betalt någon gång efter nyår.
Husmarknaden har börjat repa sig från de lägsta nivåerna, men det är fortfarande rimligt. Priser beror på vad ni vill ha och vilket läge ni vill ha. Titta på
Zillow.com för att få en ide om vad hus kostar. Vi gav strax under 300k för ett trevligt hus i ett fint område i Orlando. Idag skulle det nog gå på 10-20% mer. Räkna med 3-400k. För att få låna pengar kräver de flesta banker att ni jobbat och betalat skatt i USA i två år (två år av w2 formulär). Jag försökte få banken att godkänna Svenska deklarationer, men det var kört. Den lokala credit unionen gav mig ett lån, men till 0,25% högre ränta än storbankerna skulle ha givit mig. Ni kommer också att behöva en bra credit score för att få en bra ränta på lånen och för att beviljas de lån ni behöver. 20% kontant vill de att man har också, annars måste man ha mortgage insurance vilket kostar en del extra.
Om din man har kreditkort i USA så borde ni lägga till dig som authorized user. Det hjälper dig att bygga din credit score. När du har fått ditt SSN lägg till det på dina uppgifter på korten.
Jag är osäker på hur lång tid det tar att få beviljat CR-1/IR-1 visa just nu, men jag såg en tråd i November där det sades att det för tillfället tog 14 månader, det kan variera från fall till fall dock. (Lite inte helt på den uppgiften dock)
Angående barn så har Florida ingen betald föräldraledighet. Om företaget har fler än 50 anställda vissa andra villkår är uppfyllda så får du rätt till 12 veckor obetald ledighet innan du kan sägas upp (Ni måste då klara er på en inkomst). Du kan använda eventuell sparad semester och i vissa fall sjukdagar om du har några för att få kompensation för vissa av dessa dagar. Läs mer om lagen här:
www.dol.gov/dol/topic/benefits-leave/fmla.htm
Vi skall få barn i Maj så jag har läst på lite om det.
Tänk också på att du inte kan lämna USA i mer än ett år utan att bli av med ditt green card om du inte blivit medborgare eller ansökt om parole (du kan om du ansöker få stanna utanför USA i upp till två år har jag för mig).