• LAMadde

För alla som vill flytta till USA

Här i tråden får ni svar på frågor ang flytt till USA av oss som redan bor här. Har ni frågor om visum, jobb, boende.etc. Fråga på. Kom ihåg att fråga i DENNA TRÅD och inte i USA-tråden!

Kram fr. oss i USA tråden (www.familjeliv.se/Forum-11-239/m33304874.html)

Om hur vi i USA tråden hamnade i USA:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html
    och
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Användbara länkar:

Amerikanska ambassaden i Sthlm
    stockholm.usembassy.gov/

USCIS
    www.uscis.gov/portal/site/uscis

Green Card lottery
    www.dvlottery.state.gov/

• Svar på tråden För alla som vill flytta till USA
  • mamma2015
    Seven Costanza skrev 2015-10-09 17:26:01 följande:
    Stämmer. För att svara på de andra frågorna så får du vara "mammaledig" hur länge du vill här i USA för USA:s del (dvs så länge du har visum) men om du menar att du har ett jobb i Sverige som du vill behålla så har du endast rätt att vara föräldraledig efter att barnet fyllt 18 månader under förutsättning att du har föräldradagar kvar att ta ut.

När din föräldrapenning är slut har du inte längre rätt att behålla ditt arbete så om de inte vill låta dig vara tjänstledig "för att vara snälla" kan de säga upp dig om du inte säger upp dig själv. Då får du vara arbetslös hemmamamma här i USA tills du kommer hem till Sverige och hittar ett nytt jobb, alternativt om du kan få arbetstillstånd som medföljande till din man (ja ni måste vara gifta) så kan du ju jobba här. Men dagis här kostar runt 2000 dollar i månaden så det äter ju upp nästan hela nettolönen om man inte tjänar väldigt bra. Vi bor själva i SF bay area tillfälligt och ska ha barn i januari så vi kollade upp det men konstaterade att för oss var det inte värt det med dagis. Det beror ju helt på vad din man kommer ha för inkomst också förstås, är den mycket god har ni ju råd oavsett om du inte drar in så mycket, så kan du jobba om du vill ha något att göra. Annars är nog de flesta tillfälligt boende här hemmamammor tills de åker hem igen.
    Tack för jättebra svar!

Om jag förstår det rätt, efter barnet fyllt 18 mån har jag inte rätt att vara arbetslös hemmamamma i USA om vi "bara" är sambos? Vi måste vara gifta? 

Samma sak om min arbetsgivare erbjuder mig tjänstledighet eller om jag pluggar på distans, måste vi ändå vara gifta för att jag ska få stanna i USA? Räcker inte att jag tar hand om vårt gemensamma barn som sambos?
  • Seven Costanza
    mamma2015 skrev 2015-10-10 11:58:59 följande:

Tack för jättebra svar!

Om jag förstår det rätt, efter barnet fyllt 18 mån har jag inte rätt att vara arbetslös hemmamamma i USA om vi "bara" är sambos? Vi måste vara gifta? 

Samma sak om min arbetsgivare erbjuder mig tjänstledighet eller om jag pluggar på distans, måste vi ändå vara gifta för att jag ska få stanna i USA? Räcker inte att jag tar hand om vårt gemensamma barn som sambos?

Jag kanske var otydlig. Du har som ickeamerikan inte rätt att vara arbetslös hemmamamma i USA som sambo före barnet fyller 18 månader heller. Med 99% säkerhet kan jag säga att du kommer inte ens IN i landet (dvs du får inte visum) om ni inte är gifta. Det enda du kan komma in i landet med om ni inte är gifta är det vanliga visa waiver-programmet dvs att man som svensk turist har rätt att stanna i landet i 90 dagar, sedan måste man åka hem igen. De stämplar ditt pass när du kommer in i USA och märker de då när du är på flygplatsen för att lämna USA att du varit här längre än 90 dagar så kan du få inreseförbud till USA för lång tid framöver. Inget att rekommendera alltså utan ni MÅSTE gifta er så att du kan åka in som medföljande sk "dependent" på din mans visum.

Vi gick igenom den här processen i somras. Min man har fick ett J1-visum och jag som medföljande fick ett J2-visum. Vi var tvungna att ha ett utdrag på engelska från Skatteverket som visade att vi var gifta för att jag skulle få visum. Vi var ju gifta så det var inget problem att få visum, men jag vet detta eftersom ingen hade berättat för oss att vi behövde det här Skatteverkspappret på engelska med oss till intervjun på ambassaden, så vi fick genomföra intervjun men fick vänta på beslutet tills de hade mottagit bevis på att vi var gifta. Vi åkte alltså hem, hämtade ut pappret på Skatteverket, skickade upp det med rekommenderat brev till ambassaden i Stockholm och fick sedan visumen hemskickade när de kunnat verifiera att jag var gift med min man och alltså hade rätt att vara medföljande till honom. Annars hade jag inte fått visum. I USA finns det inget som heter sambo eller liknaden utan för att ha några som helst rättigheter baserade på relation till varandra måste man vara gifta. Annars är man bara pojkvän/flickvän trots att man har barn ihop och det ger inga rättigheter alls.

Det där med när barnet fyllt 18 månader är alltså vilka regler som gäller i Sverige för att få vara föräldraledig och ändå behålla sitt jobb. Har du inga föräldradagar kvar efter 18 månader och heller ingen annan beviljad grund till tjänstledighet kan ditt svenska jobb alltså säga upp dig när ditt barn fyllt 18 månader. Om du vill behålla ditt jobb får du diskutera tjänstledighet med dem, t ex för studier. Om du inte vill studera utan vara hemma med barnet på heltid så lär du troligen inte bli beviljad tjänstledighet utan då får du säga upp dig. Varmt välkommen med fler frågor om det är något mer som är oklart, vi gjorde ju den här flytten alldeles nyss.
  • Seven Costanza

Tillägg: det finns kanske något visum ni skulle kunna söka där du får komma in fastän ni inte är gifta, men på de vanliga arbetsvisumen såsom J1 och H1B får du inte komma in som sambo. Det är jag helt säker på.

• mamma2015
    Seven Costanza skrev 2015-10-10 19:36:57 följande:

Tillägg: det finns kanske något visum ni skulle kunna söka där du får komma in fastän ni inte är gifta, men på de vanliga arbetsvisumen såsom J1 och H1B får du inte komma in som sambo. Det är jag helt säker på.

Tack för att du tar dig tid att svara, guld värt! Många saker vi ska ha fått ordning på innan vi åker med andra ord Tur att vi inte ska åka iår iaf utan har lite tid att hinna fixa med allting innan sommaren... 

Hur trivs ni annars i SF? Hur länge tänkte ni stanna?

• jlhm
    Seven Costanza skrev 2015-10-10 19:36:57 följande:
    Kanske ett B-2 visum skulle fungera om du kan övertyga ambassaden att du återvänder hem med sin sambo efter det att din sambos arbete tar slut och återvänder hem.

En sak jag lärde mig ganska snabbt i USA när jag kom över är att man aldrig ska ställa några krav eller kräva sina rättigheter på de myndigheter (speciellt myndigheter som hanterar många personer dagligen då man bara är en i mängden) man har kontakt med. T.ex. inte hänvisa till att någon lag skulle ge en rätt när den person som intervjuar säger något annat.
    Det gäller att spela med i spelet och vara vänlig, tillmötesgående och komma med "förslag" och ev lösningar. Säga att man "förstår" att (myndighets) personen man pratar med kanske inte har möjlighet att se till att man får det man önskar. Att bli arg eller sur (trots att man vet att man har rätt) löser inga problem utan gör allt mycket värre.
  • Seven Costanza
    mamma2015 skrev 2015-10-12 10:23:50 följande:

Tack för att du tar dig tid att svara, guld värt! Många saker vi ska ha fått ordning på innan vi åker med andra ord Tur att vi inte ska åka iår iaf utan har lite tid att hinna fixa med allting innan sommaren... 

Hur trivs ni annars i SF? Hur länge tänkte ni stanna?

Ja det är en del att fixa men för oss var det ändå ganska smidigt. Min man fick jobbet i april och sedan åkte vi i augusti. Vi trivs bra men det är lite oklart hur länge vi stannar.

Är ni beredda att gifta er för att kunna flytta? Det hade underlättat väldigt mycket inte bara för visum utan även för sådana saker som att du ska få rätt till sjukvårdsförsäkring via hans jobb och att ni ska kunna ha gemensamt bankkonto. Inget av detta verkade självklart utan att vara gifta. Man kan ju gifta sig helt gratis både i kyrkan och med en borgerlig vigselförrättare; det är festen som kostar.
  • Blugirl

Så....lång historia kort. Jag har mött mitt livs kärlek, 1000tals mil bort....naturligtvis är han amerikan :( Jag har aldrig övervägt att flytta någon annanstans än Sverige, men nu....nu är det allt jag vill och drömmer om. Så kära familjeliv..är det ens möjligt? Kan man jobba där, få arbetstillstånd, anpassa sig, flytta till ett främmande land? Vad ska man tänka på, vad krävs, kommer amerikanska myndigheter ens låta mig göra det?
    Förlåt alla dumma frågor, men jag har ingen aning.....

• jlhm
    Blugirl skrev 2015-10-12 19:07:41 följande:
    Så....lång historia kort. Jag har mött mitt livs kärlek, 1000tals mil bort....naturligtvis är han amerikan :( Jag har aldrig övervägt att flytta någon annanstans än Sverige, men nu....nu är det allt jag vill och drömmer om. Så kära familjeliv..är det ens möjligt? Kan man jobba där, få arbetstillstånd, anpassa sig, flytta till ett främmande land? Vad ska man tänka på, vad krävs, kommer amerikanska myndigheter ens låta mig göra det?
    Förlåt alla dumma frågor, men jag har ingen aning.....
    Det enklaste är att ni gifter er, då är det "enkelt" för dig att skaffa "green card" som gör att du får stanna och arbeta utan problem. Efter 3 år som gifta kan du ansöka om medborgaskap.

Så länge ni inte är gifta kan du endast stanna 90 dagar åt gången (du är en vanlig turist) och du får inte arbeta med något som ger dig lön eller liknande kompensation.
  • mamma2015
    Seven Costanza skrev 2015-10-12 17:31:03 följande:
    Ja det är en del att fixa men för oss var det ändå ganska smidigt. Min man fick jobbet i april och sedan åkte vi i augusti. Vi trivs bra men det är lite oklart hur länge vi stannar.

Är ni beredda att gifta er för att kunna flytta? Det hade underlättat väldigt mycket inte bara för visum utan även för sådana saker som att du ska få rätt till sjukvårdsförsäkring via hans jobb och att ni ska kunna ha gemensamt bankkonto. Inget av detta verkade självklart utan att vara gifta. Man kan ju gifta sig helt gratis både i kyrkan och med en borgerlig vigselförrättare; det är festen som kostar.
    jodå, absolut beredda att gifta oss så den biten är jag inte så orolig över. Blir bara att göra allting lite snabbare än vi kanske tänkt tidigare men det är egentligen inga problem

Bra saker du tar upp! Tack!
  • Seven Costanza
    mamma2015 skrev 2015-10-13 10:40:22 följande:
    jodå, absolut beredda att gifta oss så den biten är jag inte så orolig över. Blir bara att göra allting lite snabbare än vi kanske tänkt tidigare men det är egentligen inga problem

Bra saker du tar upp! Tack!
    Det var så lite så. Lycka till!
Svar på tråden För alla som vill flytta till USA