• LAMadde

För alla som vill flytta till USA

Här i tråden får ni svar på frågor ang flytt till USA av oss som redan bor här. Har ni frågor om visum, jobb, boende.etc. Fråga på. Kom ihåg att fråga i DENNA TRÅD och inte i USA-tråden!

Kram fr. oss i USA tråden (www.familjeliv.se/Forum-11-239/m33304874.html)

Om hur vi i USA tråden hamnade i USA:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html
    och
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Användbara länkar:

Amerikanska ambassaden i Sthlm
    stockholm.usembassy.gov/

USCIS
    www.uscis.gov/portal/site/uscis

Green Card lottery
    www.dvlottery.state.gov/

• Svar på tråden För alla som vill flytta till USA
  • Elisabeth83
    Seven Costanza skrev 2015-09-07 20:20:27 följande:
    Ok då får jag googla och se vad jag hittar, tack! Vi bor i Silicon Valley så jag hade tänkt vara ute och gå mycket med vagnen då här faktiskt är mycket bättre trottoarer än jag räknat med . I Sverige har jag förstått det som att barnen inte rekommenderas att sitta upp längre stunder men det är väl som du säger att många här i USA bara har barnet i den i bilen och till och från bilen så då är det ju lite skillnad. Haha ja cykelvagn made more sense - det skulle väl annars vara en google-chef kanske som köper en egen cykelbana
    Hej! Hoppas ni har kommit er iordning. Är värmen lika besvärlig för dig? Ang vagn. Jag köpte med mig en emmaljunga nitro från Sverige nu just för att jag inte tycker om utbudet här. Har även en bugaboo donkey som syskonvagn. Jag kan ta med dig på vagnjakt om du vill. Jag är lite vagngalen skulle man kunna säga så kan ju en del ;) Jag bor nära buybuy baby som har ett bra utbud på vagnar! Finns många med liggdel. Men de flesta här använder babyskydd eller vagn med sittdel helt enkelt. Galet om du frågar mig ;) Men du har ju mitt nr nu så det är bara att du hör av dig om du behöver guidning i djungeln! 
    Älskar mitt sötaste lilla Z!
  • Seven Costanza
    Elisabeth83 skrev 2015-09-08 03:44:30 följande:

Hej! Hoppas ni har kommit er iordning. Är värmen lika besvärlig för dig? Ang vagn. Jag köpte med mig en emmaljunga nitro från Sverige nu just för att jag inte tycker om utbudet här. Har även en bugaboo donkey som syskonvagn. Jag kan ta med dig på vagnjakt om du vill. Jag är lite vagngalen skulle man kunna säga så kan ju en del ;) Jag bor nära buybuy baby som har ett bra utbud på vagnar! Finns många med liggdel. Men de flesta här använder babyskydd eller vagn med sittdel helt enkelt. Galet om du frågar mig ;) Men du har ju mitt nr nu så det är bara att du hör av dig om du behöver guidning i djungeln! 

Åh det hade jag uppskattat jättemycket, är ju vårt första barn så jag kan inget om vagnar eller andra attiraljer och hade inte tid att sätta mig in i det för att kunna ta med mig nåt från Sverige, även om det var smart tänkt att du gjorde det . Ja det är lite för varmt nu alltså, jag är ju visserligen inte så stor ännu (v 23) men blir varmare som gravid än annars känns det som. Några grader svalare får det bli, tack!

Jag vill gärna ses någon dag, har dock varit så himla stressigt nu i början med att hitta lägenhet, köpa möbler och börja plugga. Trodde det skulle vara slappa studier som jag är van vid (studerar på distans från Sverige) men det är oväntat mycket att läsa. Dessutom började kursen samma dag vi fick vår lägenhet så jag kom lite efter i läsandet, bra början haha, men hoppas komma ifatt under veckan. Ringer dig gärna så fort jag känner att jag har någorlunda koll på tillvaron . Ha det fint så länge!
  • mansux

Hej och hå här går det undan!!! :D För mindre än två månader sedan skickade vi in I-130 blanketten till Chicago och igår fick vi ett brev om att ansökan har godkänts och att inom 30 dagar ska vi kallas till intervjun på ambassaden. Är det någon som vet om vi ska räkna med 30 dagar från det att vi mottog brevet här i Sverige eller är det 30 dagar från det att dom fattade sitt beslut? Beslutet togs i USA den 11/9.

• mamma2015

Hej på er! 

Har inte orkat läsa igenom hela tråden - kanske finns mitt svar där, ni får ha överseende

Varit mammaledig sedan augusti i år och planerar att flytta till San Francisco sommaren/hösten 2016 då min sambo ev. kommer få en utlandstjänst där. Då har jag varit mammaledig exakt ett år redan i Sverige.

Hur funkar detta i praktiken för mig? Hur länge kan jag vara mammaledig där? Vad händer efter det? Får jag automatiskt stanna i landet då min sambo har ett jobb där av ett svenskt företag? Hur ska vi tänka? Andra saker som vi bör känna till?

Stort tack på förhand!

• jlhm
    mamma2015 skrev 2015-10-09 12:01:32 följande:

Hej på er! 

Har inte orkat läsa igenom hela tråden - kanske finns mitt svar där, ni får ha överseende smile1.gif

Varit mammaledig sedan augusti i år och planerar att flytta till San Francisco sommaren/hösten 2016 då min sambo ev. kommer få en utlandstjänst där. Då har jag varit mammaledig exakt ett år redan i Sverige.

Hur funkar detta i praktiken för mig? Hur länge kan jag vara mammaledig där? Vad händer efter det? Får jag automatiskt stanna i landet då min sambo har ett jobb där av ett svenskt företag? Hur ska vi tänka? Andra saker som vi bör känna till?

Stort tack på förhand!

Om ni inte är gifta så kommer du endast att få stanna i 90 dagar. Om du vill kunna stanna via din sambos arbetsvisum så måste ni vara gifta.
  • FebruariVals

Någon som vet vad som gäller om man vill åka till USA en månad och arbeta ideellt alltså oavlönad på en organisation?

-Även om världen gick under imorgon skulle jag plantera ett äppelträd idag-
  • Seven Costanza
    jlhm skrev 2015-10-09 15:58:06 följande:

Om ni inte är gifta så kommer du endast att få stanna i 90 dagar. Om du vill kunna stanna via din sambos arbetsvisum så måste ni vara gifta.

Stämmer. För att svara på de andra frågorna så får du vara "mammaledig" hur länge du vill här i USA för USA:s del (dvs så länge du har visum) men om du menar att du har ett jobb i Sverige som du vill behålla så har du endast rätt att vara föräldraledig efter att barnet fyllt 18 månader under förutsättning att du har föräldradagar kvar att ta ut.

När din föräldrapenning är slut har du inte längre rätt att behålla ditt arbete så om de inte vill låta dig vara tjänstledig "för att vara snälla" kan de säga upp dig om du inte säger upp dig själv. Då får du vara arbetslös hemmamamma här i USA tills du kommer hem till Sverige och hittar ett nytt jobb, alternativt om du kan få arbetstillstånd som medföljande till din man (ja ni måste vara gifta) så kan du ju jobba här. Men dagis här kostar runt 2000 dollar i månaden så det äter ju upp nästan hela nettolönen om man inte tjänar väldigt bra. Vi bor själva i SF bay area tillfälligt och ska ha barn i januari så vi kollade upp det men konstaterade att för oss var det inte värt det med dagis. Det beror ju helt på vad din man kommer ha för inkomst också förstås, är den mycket god har ni ju råd oavsett om du inte drar in så mycket, så kan du jobba om du vill ha något att göra. Annars är nog de flesta tillfälligt boende här hemmamammor tills de åker hem igen.
  • Seven Costanza

Kom på att du kan också ansöka om tjänstledighet för studier - det är ganska svårt för arbetsgivaren att neka såvida du inte redan blivit beviljad sådan tjänstledighet. Det gjorde jag själv fram till beräknad förlossning och det blev beviljat, så jag har mitt jobb kvar när vi kommer hem om inget oförutsett händer, vilket förstås känns skönt. Jag läser på distans från Sverige så det är ju gratis (att läsa här är ju inte aktuellt för der är snordyrt och jag vet inte om det berättigar till tjänstledighet heller).

MEN: du måste kolla upp extremt noga vilka förutsättningar som gäller - jag har haft en del strul eftersom det stod "inga träffar" i kursinformationen men sedan var det ändå två salstentor per termin och det har varit svårt att arrangera det eftersom universitetet först inte ville låta mig tenta på konsulatet här utan sa att jag måste åka till något av deras partneruniversitet eller till Sverige, vilket jag inte kan eftersom försäkringen inte täcker såhär sent i graviditeten. Så du kan prova att få tjänstledighet för studier men om du inte vill hamna i dålig dager på ditt jobb måste du ju rent praktiskt kunna ta poängen också och det kan som sagt vara struligt så kolla upp det noga. Kan kanske också vara lite svårt att plugga på heltid om du har barnet hos dig jämt eftersom det är så dyrt med barnomsorg.

• jlhm
    FebruariVals skrev 2015-10-09 17:22:37 följande:
    Någon som vet vad som gäller om man vill åka till USA en månad och arbeta ideellt alltså oavlönad på en organisation?
    Det ska gå bra att göra på det vanliga turistvisum du får när du anländer och gäller i 90 dagar. Så länge du inte tar emot någon ersättning så har myndigheterna i USA inga åsikter. (måste naturligtvis vara en laglig organisation)
Svar på tråden För alla som vill flytta till USA