• LAMadde

För alla som vill flytta till USA

Här i tråden får ni svar på frågor ang flytt till USA av oss som redan bor här. Har ni frågor om visum, jobb, boende.etc. Fråga på. Kom ihåg att fråga i DENNA TRÅD och inte i USA-tråden!

Kram fr. oss i USA tråden (www.familjeliv.se/Forum-11-239/m33304874.html)

Om hur vi i USA tråden hamnade i USA:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html
    och
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Användbara länkar:

Amerikanska ambassaden i Sthlm
    stockholm.usembassy.gov/

USCIS
    www.uscis.gov/portal/site/uscis

Green Card lottery
    www.dvlottery.state.gov/

• Svar på tråden För alla som vill flytta till USA
  • Apotheosis
    mansux skrev 2015-07-23 01:08:40 följande:

Jag har pratat med Swedbank, seb, handelsbanken och western union och ingen av dom har Money orders eller checker. Bankerna vill göra en internationell överföring men då behöver jag IBAN, BIC och SWIFT koder och någon nio siffrig kod, minns inte just nu vad den hette och jag vet inte vart jag hittar dom uppgifterna. Dom två punkterna som du skrev gäller om betalningen sker i USA. Vid utlandsbetalning hänvisar de till tex ambassaden och dom i sin tur hänvisar till USCIS hemsida. Får nog fråga svärmor om hon kan fixa en Money order i Texas istället :)

Hej!

Kanske kan din man hjälpa dig att läsa instruktionerna till I-130. Där står det hur ni gör och att ni måste använda er av er amerikanska bank för att skriva checken eller money ordern;

The filing fee for a Form I-130 is $420.

Use the following guidelines when you prepare your check or

money order for Form I-130:

1. The check or money order must be drawn on a bank or other financial institution located in the United States and must be payable in U.S. currency; and

2. Make the check or money order payable to U.S. Department of Homeland Security.

NOTE: Spell out U.S. Department of Homeland Security; do not use the initials "USDHS" or "DHS."

• mansux

Jag fick svar från uscis kontor i London. För den som undrar hur man betalar via Sverige så gör man så här: Gå till din bank och be dom utförda en utländsk check, en så kallad international bank draft. Hos Swedbank var checken grön. Den utfärdas till U.S. Department of homeland security och summan uppges i dollar, i det här fallet $420, man ska uppge anledning till betalning i mitt fall "I-130 application fee". Checken kostade 300:- och hela summan drogs direkt va 3900 med dagens kurs och nu är ansökan och checken på väg till Chicago :) Någon annan gjorde kanske på något annat sätt men det här funkade för oss :)

• Dan Makinachy

Hej!

Jag är svenskmedborgare och vill flytta till USA, jag kan öppna nån business där vet ni hur de går till?

• mansux

Nu har vi fått en bekräftelse från USCIS i Chicago att de mottagit vår I-130 ansökan och checken. De har vidarebefordrat dem till California service center för handläggning. Är det någon som vet om dom är snabba eller långsamma? :)

• Sandy

Hej! Har en fråga!

Hur går man tillväga om man vill flytta från Sverige med barn till USA?

Jag o min man har väldigt länge velat detta o känner att inom 1-2 år göra den drömmen verklig, men de finns inte så mycket info ute så man ver inte vad man ska börja o hur man ska gå tillväga. Tacksam för all tips o råd

• Seven Costanza

Jag flyttar till USA i nästa vecka och är gravid i v 19. Skulle gärna vilja få kontakt med andra som väntar barn ungefär samtidigt som jag. Har ni som bor i USA några tips på hemsidor (kanske motsvarande Familjeliv) eller Facebookgrupper som kan passa för att hitta andra blivande föräldrar som vill umgås? Vi kommer bo i Silicon Valley, troligen Palo Alto eller Mountain View.

• Elisabeth83

Kolla meetup där kan man hitta lokala grupper :) Du kan få mitt telenr. Nu är vi några svenskar som väntar barn ungefär samtidigt som dig. Jag är hemma så om du vill ses och få lite info så hör bara av dig. 

Älskar mitt sötaste lilla Z!
Svar på tråden För alla som vill flytta till USA